Gotycyzm w literaturze: od angielskiego romansu grozy do współczesnej kultury popularnej 3007-B031RT5
Konwersatorium poświęcone jest problemowi funkcjonowania gotycyzmu w literaturze (głównie angielskiej, amerykańskiej i polskiej) od końca XVIII w do czasów współczesnych. Omówione zostaną teoretycznoliterackie poglądy na temat literatury fantastycznej oraz literatury grozy, następnie początki „literatury gotyckiej” w Anglii, jej przekształcenia i wpływ na dzieła autorów takich jak E. Bronte, E. A. Poe czy N. Hawthorne. Istotnym zagadnieniem będzie też wykorzystanie motywów gotyckich w literaturze polskiego romantyzmu i późniejszej (S. Grabiński). Ostatni problem to różne funkcje gotycyzmu we współczesnej literaturze i kulturze popularnej (A. Rice, T. Pratchett, A. Sapkowski).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student rozpoznaje występowanie motywów gotyckich oraz analizuje ich funkcję i przekształcenia w różnego rodzaju dziełach literackich.
Kryteria oceniania
bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, kontrola obecności, praca semestralna
Literatura
• E. Bronte, Wichrowe Wzgórza
• G.A. Bürger, Lenora
• R. Callois, Od baśni do science fiction (w:) Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa 1967
• A. Carter, Opowiadania
• S. Grabiński, Niesamowite opowieści
• J. W. Goethe, Narzeczona z Koryntu
• Gotycyzm i groza w kulturze, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Łódź 2003
• N. Hawthorne, Córka Rappacciniego, Młody gospodarz Brown
• W. Irving, Legenda Sleepy Hollow
• M. Janion, Panna i miłość szalona (w:) Kobiety i duch inności, Warszawa 1996
• M. Janion, Zbójcy i upiory (w:) Romantyzm, rewolucja, marksizm, Gdańsk 1972
• K. Kaczor, Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy A. Sapkowskiego, Gdańsk 2006
• Z. Krasiński, Powieści gotyckie
• A. Mickiewicz, Ucieczka, Lilie, To lubię
• A. Pawlusiewicz, Gotycyzm w powieściach poetyckich J. Słowackiego (w:) Mickiewicz, Słowacki, Krasiński. Romantyczne uwarunkowania i współczesne konteksty, red. E. Owczarz, J. Smulski, Łowicz 2001
• E. A. Poe. Klasyk grozy i perwersji, red. E. Kasperski, Ż. Nalewajk, Warszawa 2009
• E. A. Poe, Zagłada Domu Usherów, Czarny kot, Ligeja, Portret owalny
• T. Pratchett, Maskarada
• A. Rice, Wywiad z wampirem
• A. Sapkowski, Wiedźmin (w:) Ostatnie życzenie
• M. Shelley, Frankenstein czyli nowy Prometeusz
• Z. Sinko, Angielski romans grozy i jego recepcja w Polsce (w:) Powieść angielska XVIII w. a powieść polska lat 1764-1830, Warszawa 1861
• J. Słowacki, Powieści poetyckie
• B. Stoker, Dracula
• J. Szyłak, Oblicza horroru (w:) Oblicza horroru. Szkice z pogranicza lit. fantasy i horroru, red. A. Derlatka, Gdańsk 1999.
• H. Walpole, Zamczysko w Otranto
• M. Wydmuch, Gra ze strachem. Fantastyka grozy, Warszawa 1975
• B. Zwolińska, Wampiryzm w lit. romantycznej i postromantycznej, Gdańsk 2002
• N. Żmichowska, Poganka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: