Paraliterackie formy kultury popularnej 3007-B031RT3
Tematem zajęć będzie spojrzenie narratologiczne na pewne formy kultury popularnej z kręgu fantastyki, gier i komiksu.
Interesować nas będą nieliniowe i interaktywne opowieści tworzone w grach planszowych (Magia i miecz), karcianych (Once upon a time), paragrafowych i fabularnych (RPG), a więc fabuły hipertekstowe i aleatoryczne; zajmiemy się fantastycznymi uniwersami (światami przedstawionymi), będącymi matrycami generującymi nowe narracje: transmedialne warianty, sequele, apokryfy.
Szczegółowa lista tematów zostanie przedstawiona na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- student używa arystotelesowskiego i proppowskiego modelu opisu fabuł
- student posługuje się typologią gier Rogera Caillois
- student rozpoznaje nieliniowe/interaktywne fabuły w kulturze popularnej
- student analizuje mechanizmy narracyjne rządzące interaktywnymi opowieściami
-student stosuje pojęcia: hipertekstualności, interaktywności, aleatoryczności, immersyjności w stosunku do określonych zjawisk paraliterackich.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła i kontrola obecności
Literatura
Między innymi:
Arystoteles, Poetyka;
W. Propp, Morfologia bajki;
R. Caillois, Ludzie a gry i zabawy;
J. L. Borges, Ogród o rozwidlających się ścieżkach, Analiza twórczości Herberta Quaina;
J. Cortazar, Gra w klasy;
E. A. Poe, Maska śmierci szkarłatnej;
gry paragrafowe;
podręczniki do gier fabularnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: