Media-literatura-rzeczywistość 3007-A865RT2
Seminarium jest miejscem spotkania polonistów o kompetencjach literaturoznawczych i językoznawczych, zainteresowanych wpływem tradycyjnych i nowoczesnych mediów na rozwój literatury, kultury popularnej i innych form społecznej komunikacji.
W centrum uwagi pozostaje rzeczywistość tekstowa poddająca się problematyzacji w różnych wymiarach opowiadawczości, perswazyności, genologii, zwrotu etycznego w humanistyce czy ponowoczesnych i "poteoretycznych" dyskursach o kulturze.
Założenie i cele: Rozszerzenie polonistycznej obserwacji o tereny intensywnej aktywności różnych obiegów kultury, często odtrącanych i niecenionych, a w istotnym stopniu decydujących o przyszłości literatury i sztuki w ogóle.
Warunki wstępne: Mile widziany jest udział w polonistycznej specjalizacji zawodowej Filologia dla mediów, choć nie jest to warunek konieczny.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Pitrus, Znaki na sprzedaż. W stronę integralnej teorii reklamy, Warszawa 2000.
P.H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
M. Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Gniewska, Warszawa 1996.
A. Burzyńska, Anty-teoria literatury, Kraków 2006.
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005.
M. Karpiński, Niedoskonałe odbicie. O sztuce scenariusza filmowego, Warszawa 1995.
Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.
Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury, wybór i oprac. A. Gwóźdź, Kraków 2003.
M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.
B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, przeł. H. Szczerkowska, Warszawa 2000.
Pejzaże audiowizualne. Telewizja - wideo - komputer, wybór i oprac. A. Gwóźdź, Kraków 1997.
W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po "Wielkim Bracie", Kraków 2004.
N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 2004.
M. Gołębiewska, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003.
Nowe media w komunikacji społecznej w XX w. Antologia, oprac. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
G. Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, przeł. Mateusz Kwaterko, Warszawa 2006.
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa - Kraków 2000.
E. Bińczyk, Obraz, który nas zniewala. Współczesne ujęcia języka wobec essencjalizmu i problemu referencji, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
D. Pennac, Jak powieść, przeł. K. Bieńkowska, Warszawa 2007.
M. Lisowska-Magdziarz, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny - reklama - semiotyka, Kraków 2000.
U. Jarecka, Świat wideoklipu, Warszawa 1999.
M. Krajewski, Popamiętanie, Gdańsk 2006.
K. Wolny-Zmorzyński, Reportaż, jak go napisać?, Warszawa 2004.
P. Kwiatkowski, Przedsiębiorstwo Apokalipsa. O etyce dziennikarskiej, Poznań 2003.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000.
J.Z. Lichański, Reklama i retoryka [w:] Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, Warszawa 1994.
M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005.
M.F. Rogers, Barbie jako ikona kultury, przeł. Ewa Klekot, Warszawa 2003.
R.U. Russin, W.M. Downs, Jak napisać scenariusz filmowy, przeł. E. Spirydowicz, Warszawa 2005.
D. MacCannell, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, przeł. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Warszawa 2005.
W.J. Burszta, W. Kuligowski, Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: