Rozszczepy podniebienne. Opieka medyczno-logopedyczna 3007-31B2RP
Na zajęciach poruszone zostaną m. in następujące zagadnienia:
Etiologia i patogeneza rozszczepów. Podział rozszczepów. Rozszczep a współistniejące wady rozwojowe. Wielospecjalistyczne leczenie dzieci z rozszczepem.
Rozwój mowy dzieci z rozszczepem. Cechy wymowy a warunki anatomiczne. Niewydolność podniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia.
Zaburzenia artykulacji. Nosowanie – diagnoza, przyczyny, sposoby eliminacji. Artykulacja kompensacyjna. Współruchy mimiczne.
Wczesna interwencja logopedyczna. Ogólny cel i znaczenie wczesnej interwencji logopedycznej.
Logopedyczna terapia zaburzeń wymowy. Podstawowe warunki efektywności terapii. Etapy terapii.
Rodzaje ćwiczeń logopedycznych. Ćwiczenia podniebienia miękkiego i zwarcia podniebienno-gardłowego. Miejsce logopedy w wielospecjalistycznym leczeniu dzieci z rozszczepem.
Problemy psychospołeczne osób z rozszczepem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
I. Po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę na temat warunków anatomicznych oraz zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia.
Zna standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w przypadku dzieci z rozszczepem oraz potrafi przygotować rzetelny program terapeutyczny.
II. Potrafi:
- ocenić odruchowe reakcje oralne;
- ocenić funkcje oddychania i funkcje pokarmowe;
- ocenić anatomiczno-czynnościowe warunki mowy;
- ocenić mimikę twarzy;
- ocenić rozwój sprawności artykulacyjnej oraz umiejętności komunikacyjnych;
- rozpoznać i opisać zaburzenia artykulacyjne;
- podjąć stosownie działania terapeutyczne i profilaktyczne.
III. Rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej
Kryteria oceniania
Studenci przeprowadzą analizę porównawczą zaburzeń mowy przy różnych typach rozszczepu oraz przygotują plany terapeutyczne dostosowane do rodzaju zaburzenia.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę przeprowadzonym w formie pisemnej lub ustnej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Jastrzębowska G., Kukała M., Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, [w:] Logopedia, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999, s. 191-201.
2. Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia, (pod red.) M.A. Hortis-Dzierzbickiej i E. Stecko, WUW, Warszawa 2005.
3. Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, Ergo-Sum, Bytom 2008.
4. Pluta-Wojciechowska D., Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Ergo-Sum, Bytom 2010.
5. Pluta-Wojciechowska D., Mowa dzieci z rozszczepem podniebienia, Kraków 2011.
6. Rokitiańska M., Dziecko z rozszczepem wargi, wyrostka zębodołowego i podniebienia, Bydgoszcz 2010.
7. Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1983.
8. Wiśniewska B., Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, [w:] Podstawy neurologopedii, pod red. T. Gałkowskiego, E. Szeląg, G. Jastrzębowskiej, Opole 2005, s. 517-533.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: