Neuropsychologia 3007-31B2NP
1. Dwie półkule – asymetria i współdziałanie półkul mózgowych. Jak bada się różnice między półkulami mózgowymi. Jak kształtuje się asymetria w rozwoju. Dlaczego mózg jest asymetryczny. Style funkcjonowania a asymetria półkul.
2. „Niezwykła” prawa półkula mózgu – osobliwości funkcjonowania prawej półkuli, niezwykłe konsekwencje uszkodzeń prawej półkuli mózgu.
3. Funkcje wykonawcze – zawiadywanie zachowaniem i jego kontrola. Typowe przejawy zaburzeń funkcji wykonawczych i ich wpływ na życie codzienne. Przykłady klinicznych zaburzeń funkcji wykonawczych. Terapia zaburzeń.
4. Mowa a mózg – z naciskiem na rolę prawej półkuli w zawiadywaniu mową.
5. Muzyka a mózg - mózgowe mechanizmy tworzenia i odbioru muzyki. Rola różnych struktur mózgowych. Konsekwencje uszkodzeń mózgu: agnozja słuchowa, amuzja, muzykofilia, aleksja muzyczna (zaburzenia czytania nut). Siła muzyki: efekt Mozarta. Leczenie muzyką. Muzyka a mowa. Terapia muzyką w afazji.
6. Pamięć a mózg – neuroanatomiczne podstawy procesów pamięci, przykłady klinicznych zaburzeń pamięci, relacja pamięć – język w ujęciu współczesnej neuropsychologii.
7. Liczby a mózg – przetwarzanie liczb i wykonywanie prostych działań arytmetycznych w ujęciu neuropsychologii, kliniczne studia przypadków.
8. Emocje a mózg – neuropsychologiczne modele emocji, zaburzenia emocji w dysfunkcjach mózgowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień neuropsychologii.
Ma świadomość złożoności zagadnień dotyczących relacji między strukturą mózgu a różnymi funkcjami zachowania: mową, pamięcią, liczeniem, emocjami, odbiorem i tworzeniem muzyki.
Umiejętności:
Student łączy obserwowane zaburzenia zachowania z funkcjonowaniem mózgu i tłumaczy je w odniesieniu do mechanizmów mózgowych.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi współpracować z neuropsychologiem.
Ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i korzysta z jej zasobów podczas pracy z pacjentem.
Kryteria oceniania
Zaliczenie testowe sprawdzające wiedzę wyniesioną z wykładu.
Literatura
Budohowska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule, jeden mózg, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Herzyk A., Borkowska A., 1999, Neuropsychologia emocji, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Jodzio K., 2008, Neuropsychologia intencjonalnego działania, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Sacks O., 2009, Muzykofilia , Zysk I s-ka, Pozań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: