Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią 3007-31B2MT
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami w ramach
1. wykładów:
a) anatomia jamy ustnej i gardła,
b) fizjologia połykania,
c) dysfagia - diagnostyka,
d) dysfagia - przyczyny,
e) zaburzenia połykania w chorobach głowy i szyi,
f) zaburzenia połykania w chorobach neurologicznych,
g) dysfagia - leczenie i rehabilitacja,
h) połykanie i karmienie u niemowląt i małych dzieci,
2. ćwiczeń:
a) dysfagia w kontekście medycznym, logopedycznym i psychologicznym,
b) objawy dysfagii – charakterystyka przypadków (dzieci i dorośli),
c) skład zespołu specjalistów do rehabilitacji dysfagii,
d) metody rehabilitacji dysfagii
- oddziaływania ukierunkowane na odbudowę funkcji traktu facjo-oralnego,
- techniki połykania,
- korekcja wadliwego wzorca połykania na skutek zaburzeń miofunkcjonalnych,
- higiena jamy ustnej,
- adaptacja dietetyczna,
e) terapia logopedyczna pacjentów z dysfagią o różnej etiologii w praktyce (dzieci i dorośli).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii narządu żucia, gardła i górnego odcinka przewodu pokarmowego.
Zna rozpoznania medyczne stosowane w klasyfikacji zaburzeń połykania.
Posiada podstawową wiedzę na temat patomechanizmu powstawania zaburzeń połykania, metod ich leczenia, rehabilitacji i rokowań.
Umiejętności:
Student potrafi zauważyć niepokojące objawy u pacjenta związane z zaburzeniami połykania. Informuje pacjenta o konieczności wizyty u foniatry.
Umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez foniatrę. Na tej podstawie dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi współpracować z lekarzem foniatrą.
Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz zdanie zaliczenia w formie testu.
Literatura
Crary MA, Groher ME., Introduction to adult swallowing disorders, Butterwotrth Heinemann, 2003.
Held-Ziółkowska M., Zaburzenia połykania, [w:] Otolaryngologia praktyczna - podręcznik dla studentów i lekarzy, t. II, pod red. G. Janczewskiego, Wydawnictwo Medyczne Via Medica, Gdańsk, 2005.
Szmaj M., Terapia dysfagii. Zbiór ćwiczeń dla logopedów, Gdańsk, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: