Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacja interpersonalna 3007-3113WR
II. Opis zakładanych kompetencji i umiejętności jakie student nabywa w wyniku zaliczenia przedmiotu
Na wykładach student uzyskuje podstawowe informacje dotyczące przebiegu rozwoju psychomotorycznego dzieci w wieku 0-6 lat. Sygnalizowane są również wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami rozwoju i ich wpływem na rozwój mowy.
Ćwiczenia służą poznaniu najbardziej popularnych w Polsce terapii psychomotorycznych i możliwości wykorzystania elementów tych terapii w pracy logopedy.
III. Spis kolejnych tematów
Tematyka wykładów:
1. Rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku 0-3
2. Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
3. Wybrane zagadnienia dotyczące zaburzeń w rozwoju i ich wpływu na rozwój umiejętności komunikacyjnych i językowych
4. Stymulacja rozwoju dziecka (zasady pracy z dziećmi w różnych grupach wiekowych).
Tematyka ćwiczeń:
1. Terapie psychomotoryczne - przypomnienie wiadomości z wykładów
Terapia Integracji Sensorycznej - wprowadzenie
Bibliografia:
Ayres, J. " Sensory integration and the child",
Maas, V. "Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji sensorycznej", WSiP, Warszawa 2005
Przyrowski, Z."Terapia integracji sensorycznej", w: Przybysz-Piwko, M. oprac."Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach", DiG, Warszawa 2002
Sadowska, L., red. "Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju", Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004
2. Terapia Integracji Sensorycznej - diagnoza, terapia,
Bibliografia: jw.
3. Ruch Rozwijający - Terapia Weroniki Sherborne
Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
Bibliografia:
Bogdanowicz. M "Metoda Dobrego Startu", WSiP, Warszawa 1999
Sherborne, W.: "Ruch rozwijający dla dzieci", PWN 2005
4. Wspomaganie rozwoju niemowląt i rola masażu w terapii
- metoda odruchowej lokomocji wg Vojty,
- metoda Bobatha,
- masaż Shantali,
- masaże Masgutowej,
Bibliografia:
Banaszek, G.: "Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty", a-medica press, 2004
Masgutowa, S.: "Integracja odruchów twarzy", MINKRRIIO, Warszawa 2005
5. Pedagogika Montessorich,
6. Edukacja waldorfska Steinera
Bibliografia:
Siarkiewicz, G.: "Pedagogika integracyjna Marii Montessori" w: Sadowska, L. red "Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju", Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004
Wentworth Lubienski, R.: "Montessori for the New Millennium.", Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey London 1999
6. Popularne terapie wspomagające oparte na ruchu i muzyce
Dennison - kinezjologia edukacyjna
Muzykoterapia
"Programy aktywności" Knillów
Animaloterapia (hipoterapia, dogoterapia)
Bibliografia:
Dennison,P.E.: "Integracja Mózgu", MINRRiIO, Warszawa 2004
Knill, M, Ch.: "Programy aktywności", CMPP, Warszawa 1997
Kulisiewicz, B.: "Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych", Impuls 2007
Nordoff, P., Robbins, C.: "Terapia muzyką w pracy z dziecmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka".Impuls, Kraków 2008
7. Terapie wspomagające percepcję wzrokową i słuchową
Frostig, Tomatis, Biofeedback
Bibliografia:
Frostig, M.,Horne, D.: "Wzory i obrazki. Podręcznik. Poziom podstawowy. Program rozwijający percepcję wzrokową." Pracownia testów psychologicznych, Warszawa 1989
Kurkowski, Z.M. "Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna - Metoda Tomatisa" Audiofonologia 2001, t.19, s.197-202
Schwartz, M., Andrasik, F.,: "Biofeedback. Practitionair's Guide", Guilford Press, New York 2003
8.Rozmowa na temat możliwości wykorzystania elementów różnych terapii w pracy logopedy, będąca podstawą zaliczenia.
IV. Dokładny opis metod oceny pracy studenta w ramach danego przedmiotu
Praca zaliczeniowa oceniana jest pod kątem zawartości merytorycznej - zgodności z treściami przedstawianymi w ciągu zajęć dydaktycznych, ocenę końcową może podwyższyć aktywność słuchacza na zajęciach ćwiczeniowych.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, tłum. pod red. Brzezińska A., Poznań 2004
2. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992
3. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2007
4. Hellbrügge T., I.H.von Wimpffen, Pierwsze 365 dni życia dziecka, Warszawa 1992
5. Hurlock E., tłum. pod red. Hronowski B., Rozwój dziecka, Warszawa 1960
6. Jurkowski A., Ontogeneza mowy i myślenia, Warszawa1986
7. Kielina J. (red.) , Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo, Gdańsk 1999,
8. Łukaniuk-Quintanilla A. , Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, (rozdział III), Kraków 1998
9. Miksza M., Zrozumieć Montessori, Kraków 2000
10. Milanowska K., Kowalewska J., Naciuk A., Jak usprawniać i wychowywać dziecko z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, Warszawa 1981
11. Olechnowicz H. (red.), U źródeł rozwoju dziecka, Warszawa1988,
12. Przywęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa1973
13. Rocławski B.(red), Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk1989
14. Schaffer H. R. Psychologia dziecka, Warszawa 2008
15. Spionek H. Rozwój i wychowanie małego dziecka, Warszawa1963
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: