Wstęp do literaturoznawstwa 3006-WDL2
Na cykl zajęć składają się zasadniczo dwa bloki tematyczne.
Pierwszy to przegląd starożytnych teorii literatury:
- koncepcja poezji u Homera;
- krytyka literacka w "Żabach" Arystofanesa;
- koncepcja mimesis Platona;
- koncepcje teoretycznoliterackie Arystotelesa;
- "Ars poetica" Horacego,
- figury literackie (na podstawie "Kształcenia mowcy" Kwintyliana);
- przegląd źródeł związanych z koncepcja autora w starozytności;
- przegląd źródeł związanych z zagadnieniem wartościowania literatury w starożytności, pojęcie kanonu.
Następnie omówione zostaną wybrane nowoczesne teorie lietraturoznawcze:
- teoria oralności i piśmienności;
- strukturalizm;
- narratologia;
- teoria intertekstualności;
- reader response theory.
W cyklu 2024Z:
Zajęcia są poświęcone omówieniu podstawowych zagadnień z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem podziału na teorię, historię i krytykę literacką. Studenci zapoznają się z warsztatem literaturoznawczym potrzebnym do przyszłej pracy licencjackiej i magisterskiej. |
W cyklu 2025Z:
Zajęcia są poświęcone omówieniu podstawowych zagadnień z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem podziału na teorię, historię i krytykę literacką. Studenci zapoznają się z warsztatem literaturoznawczym potrzebnym do przyszłej pracy licencjackiej i magisterskiej. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: w sali | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2024Z: w sali |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
w zakresie wiedzy
- zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa (K_W07, K_W11/P7S_WG),
- rozumie podstawowe zagadnienia starożytnej I współczesnej teorii literatury (K_W04/P7S_WG),
- zna wagę nauk pomocniczych dla literaturoznwstwa, w tym osiągnięć z zakresu filologii klasycznej (K_W08, K_W09/P7S_WG),
- potrafi scharakteryzować współczesne szkoły literaturoznawcze i ich warsztat metodologiczny (K_W04/P7S_WG)
w zakresie umiejętności
- formułuje pytania i hipotezy badawcze w zakresie literaturoznawstwa (K_U01/ P7S_UW/UK/UO),
- analizując prace innych autorów, dokonuje syntezy różnych idei i poglądów teoretycznoliterackich (K_U07/P7S_UW/UU),
- dobiera odpowiednie metody i konstruuje narzędzia badawcze (K_U04/P7S_UW/UK),
- uzasadnia wybór metodologii (K_U04/P7S_UW).
- opracowuje i prezentuje wyniki badań (K_U01, 04/P7S_UW),
- podejmuje publiczną dyskusję na temat problemów literaturoznawstwa (K_U01/P7S_UW/UK)
w zakresie kompetencji społecznych
- organizuje własny warsztat badawczy i krytycznie określa stan swojej wiedzy (K_K01/P7S_KK),
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 3 ECTS (90 godz.):
udział w konwrersatorium: 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie do konwersatorium i zaliczenia: 60 godz. (2 ECTS)
Zaliczenie na podstawie:
- kontroli obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze; przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć);
- bieżącego przygotowania do zajęć;
- testu otwartego.
Literatura
Arystofanes, Żaby
Arystoteles, Poetyka
Horacy, Sztuka poetycka
Platon, Ion, Państwo (ks. III, X)
Keintylian, Kształcenie Mówcy
Ps.- Longinos, O wzniosłości
P. Bing, The Scroll and the Marble: Studies in Reading and Reception of Hellenistic Poetry, Ann Arbor 2009
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006
A. Capra, L. Floridi, Intervisuality: New Approaches to Greek Literature, Berlin, Boston 2023
I. de Jong, Narrators and Focalizers, Bristol 2004
R. Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, Pamiętnik Literacki 81/2 (1990), 95-116
W. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011
W cyklu 2024Z:
M. Głowiński, J. Słowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, Słownik terminów literackich, Warszawa 2000. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006 |
W cyklu 2025Z:
M. Głowiński, J. Słowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, Słownik terminów literackich, Warszawa 2000. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: