Seminarium magisterskie neolatynistyczne 3006-SNEOL
Celem seminarium jest pogłębienie znajomości specyfiką łaciny humanistycznej oraz metod recepcji literatury antycznej w omawianej epoce. Celem seminarium jest przygotowanie pracy magisterskiej.
Studenci przygotowują samodzielnie wybrane, podstawowe i analityczne zagadnienia, dotyczące recepcji literatury i filozofii klasycznej w epoce renesansu i baroku.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy
- definiuje zagadnienia, których dotyczyło seminarium (K_W05, 07,10);
w zakresie umiejętności
–wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje przy użyciu różnych źródeł i metod (K_U02; K_U10);
– konstruuje metody badawcze, opracowuje i prezentuje wyniki badań (K_U03);
– przeprowadza kwerendę biblioteczną, wykorzystuje bazy danych i posługuje się Internetem w celu zdobywania informacji, sporządza bibliografię i przypisy, formatuje dokumenty, korzystając z edytora tekstów (K_U15);
– tworzy prace pisemne oraz przygotowuje wystąpienia ustne, w języku polskim, dotyczące wybranych zagadnień poruszanych na seminarium (K_U12);
- analizuje i interpretuje poznawane utwory używając do tego właściwej terminologii krytycznej oraz uzasadnia wybór metodologii (K_U10);
- wykorzystując własne poglądy oraz poglądy innych autorów, formułuje wnioski oraz tworzy syntetyczne podsumowania (K_U11);
w zakresie kompetencji społecznych
– formułuje i wyraża własne poglądy i idee związane z problematyką przedmiotu na forum publicznym (K__K02);
– realizuje zadanie badawcze z dbałością o prawa autorskie (K_K03);
– podejmuje pracę w zespole (K_K06).
Kryteria oceniania
Jeżeli student wskazuje to seminarium jako dyplomowe, warunkiem uzyskania zaliczenia jest złożenie pracy dyplomowej.
Jeżeli student nie wskazuje tego seminarium jako dyplomowego, obowiązują następujące kryteria oceny:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 60%
- praca pisemna – 40%
W przypadku seminarium realizowanego na I roku obowiązują następujące kryteria oceny:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 60%
- praca pisemna – 40%
Literatura
Źródła:
I. Lewandowski, Antologia poezji łacińskiej w Polsce. Renesans, Poznań 1996.
Klemens Janicki, Carmina. Dzieła wszystkie, wstęp. J. Krókowski, aparat krytyczny, similia i komentarz J. Mosdorf, tłum. E. Jędrkiewicz, Wrocław 1966.
Jana Kochanowskiego Dzieła wszystkie. Wydanie pomnikowe, Warszawa 1884 .
Maciej Kazimierz Sarbiewski: Lyrica quibus accesserunt Iter Romanum et Lechiados fragmentum Lirki oraz Droga rzymska i fragment Lechiady, Warszawa, 1980.
Opracowania (wybór):
Z. Głombiowska, Łacińska i polska muza Jana Kochanowskiego, Warszawa 1988
Z. Głombiowska, W poszukiwaniu znaczeń. O poezji Jana Kochanowskiego, Gdańsk 2001.
Łacińska poezja w dawnej Polsce, pod red. T. Michałowskiej, Warszawa 1995.
Nauka z poezji Macieja Kazimierza Sarbiewskiego SJ, pod red. J. Bolewskiego, J. Z. Lichańskiego, P. Urbańskiego, Warszawa 1995.
W. Weintraub, Łacińskie podłoże polskiej literatury XVI wieku, w: Od Reja do Boya, Warszawa 1977.
S. Zabłocki, Od prerenesansu do oświecenia. Z dziejów inspiracji klasycznych w literaturze polskiej, Warszawa 1976.
S. Zabłocki, Polsko-łacińskie epicedium renesansowe na tle europejskim, Wrocław 1968.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: