Seminarium magisterskie neolatynistyczne (dyplomowe) 3006-SMN-D
Celem seminarium jest pogłębienie znajomości specyfiką łaciny humanistycznej oraz metod recepcji literatury antycznej w omawianej epoce. Celem seminarium jest przygotowanie pracy magisterskiej.
Studenci przygotowują samodzielnie wybrane, podstawowe i analityczne zagadnienia, dotyczące recepcji literatury i filozofii klasycznej w epoce renesansu i baroku.
W cyklu 2024:
Seminarium poświęcone jest doskonaleniu warsztatu filologa klasycznego i ukierunkowaniu studenta na pisanie pracy magisterskiej z zakresu literaturoznawstwa. Student bierze udział w badaniu zagadnień z zakresu krytyki tekstu z wykorzystaniem zaawansowanych umiejętności badawczych (obejmujących formułowanie i analizę problemu badawczego, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowanie wyników i ich prezentację z pomocą różnych technologii informacyjno-komunikacyjnych) pozwalających na rozwiązanie nietypowych problemów w zakresie krytyki tekstu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy
- definiuje zagadnienia, których dotyczyło seminarium (K_W05, 07,10);
w zakresie umiejętności
–wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje przy użyciu różnych źródeł i metod (K_U02; K_U10);
– konstruuje metody badawcze, opracowuje i prezentuje wyniki badań (K_U03);
– przeprowadza kwerendę biblioteczną, wykorzystuje bazy danych i posługuje się Internetem w celu zdobywania informacji, sporządza bibliografię i przypisy, formatuje dokumenty, korzystając z edytora tekstów (K_U15);
– tworzy prace pisemne oraz przygotowuje wystąpienia ustne, w języku polskim, dotyczące wybranych zagadnień poruszanych na seminarium (K_U12);
- analizuje i interpretuje poznawane utwory używając do tego właściwej terminologii krytycznej oraz uzasadnia wybór metodologii (K_U10);
- wykorzystując własne poglądy oraz poglądy innych autorów, formułuje wnioski oraz tworzy syntetyczne podsumowania (K_U11);
w zakresie kompetencji społecznych
– formułuje i wyraża własne poglądy i idee związane z problematyką przedmiotu na forum publicznym (K__K02);
– realizuje zadanie badawcze z dbałością o prawa autorskie (K_K03);
– podejmuje pracę w zespole (K_K06).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 30 ECTS (900 godz.):
udział w seminarium: 60 godz. (2 ECTS)
przygotowanie do seminarium: 240 godz. (8 ECTS)
przygotowanie pracy dyplomowej: 600 godz. (20 ECTS).
Student może pisać pracę poza seminarium dyplomowym. Aby móc pisać pracę poza seminarium dyplomowym, student musi uzyskać pisemną zgodę prowadzącego seminarium, nowego opiekuna pracy oraz kierownika jednostki dydaktycznej. Pisanie pracy dyplomowej poza seminarium nie zwalnia studenta z obowiązku zaliczenia seminarium, na które student się zapisał.
Warunkiem uzyskania końcowego zaliczenia seminarium dyplomowego jest złożenie pracy dyplomowej.
Literatura
Źródła:
I. Lewandowski, Antologia poezji łacińskiej w Polsce. Renesans, Poznań 1996.
Klemens Janicki, Carmina. Dzieła wszystkie, wstęp. J. Krókowski, aparat krytyczny, similia i komentarz J. Mosdorf, tłum. E. Jędrkiewicz, Wrocław 1966.
Jana Kochanowskiego Dzieła wszystkie. Wydanie pomnikowe, Warszawa 1884 .
Maciej Kazimierz Sarbiewski: Lyrica quibus accesserunt Iter Romanum et Lechiados fragmentum Lirki oraz Droga rzymska i fragment Lechiady, Warszawa, 1980.
Opracowania (wybór):
Z. Głombiowska, Łacińska i polska muza Jana Kochanowskiego, Warszawa 1988
Z. Głombiowska, W poszukiwaniu znaczeń. O poezji Jana Kochanowskiego, Gdańsk 2001.
Łacińska poezja w dawnej Polsce, pod red. T. Michałowskiej, Warszawa 1995.
Nauka z poezji Macieja Kazimierza Sarbiewskiego SJ, pod red. J. Bolewskiego, J. Z. Lichańskiego, P. Urbańskiego, Warszawa 1995.
W. Weintraub, Łacińskie podłoże polskiej literatury XVI wieku, w: Od Reja do Boya, Warszawa 1977.
S. Zabłocki, Od prerenesansu do oświecenia. Z dziejów inspiracji klasycznych w literaturze polskiej, Warszawa 1976.
S. Zabłocki, Polsko-łacińskie epicedium renesansowe na tle europejskim, Wrocław 1968.
W cyklu 2024:
Dobór literatury zależy od tematu seminarium. Zob. „Informacje o zajęciach …” (dane grupy zajęciowej). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: