Redakcja tekstu 3006-RED3
Przedmiot obejmuje:
- omówienie etapów powstawania tekstu
- zaznajomienie z oznaczeniami korektorskimi i korektą tekstu
- zapoznanie z zasadami merytorycznego i leksykograficznego
opracowania tekstu.
- zapis przypisów i bibliografii
- zasady tworzenia różnego typu indeksów
- pracę nad tekstami zróżnicowanymi stylistycznie.
W cyklu 2023Z:
Przedmiot obejmuje: |
W cyklu 2024Z:
Przedmiot obejmuje: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zajęcia z redakcji tekstu przygotowują studentów do pracy naukowej, ćwicząc ich w umiejętności pisemnego przedstawienia przebiegu pracy badawczej oraz formułowania wynikających zeń wniosków. Dostarczają narzędzi niezbędnych w pracy badacza, jak np. biegłość w notacji przypisów i bibliografii.
W trakcie zajęć student:
- zdobywa umiejętność redakcyjnego opracowania różnego typu tekstów (literackich, naukowych, haseł encyklopedycznych i słownikowych itp.) pod względem merytorycznym i leksykograficznym (KU03/P6S_UW, KU10,11/P6S_UW);
- poznaje system znaków korektorskich (itp.) (KW13,14/P6S_WG,);
- zdobywa m.in. umiejętność notacji przypisów i bibliografii, niezbędną np. przy pisaniu pracy naukowej (licencjackiej, magisterskiej) (KU03/P6S_UW, KU10,11/P6S_UW);;
- ćwiczy umiejętności stylistyczne (KU10,11/P6S_UW);
- uczy się komponowania tekstu, formułowania na piśmie myśli KU10,11/P6S_UW;
- rozszerza zasób związków frazeologicznych KU10,11/P6S_UW;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK);
- uczy się odpowiedzialności za słowo pisane (K_W14/P6S_WK);
- rozumie proces pracy jako mechanizm złożony, wymagający współdziałania na wielu etapach (w wypadku publikacji: autora tekstu, redaktora, korektora, redaktora technicznego, grafika, wydawcy)( KU12/P6S_UW)
- zyskuje wrażliwość na przekazywane w tekstach treści, dba o ich poprawność nie tylko językową i merytoryczną, ale także „polityczną” (K_K02, 03/P6S_KK, KR, K));
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 2 ECTS (60 godz.)
udział w ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. (1 ECTS)
Student jest zobowiązany do obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze) i czynnego w nich uczestnictwa (wyszukiwania informacji rzeczowych dotyczących omawianych tekstów, ćwiczeń z zakresu stylistyki, frazeologii i ortografii języka polskiego).
Student pisze śródsemestralną pracę ze znaków korektorskich, a na zakończenie semestru – pracę sprawdzającą z redagowania tekstu (tekst literacki, hasło encyklopedyczne).
Literatura
1. J. Billingham, Redagowanie tekstów, PWN, Warszawa 2013.
2. A. Brückner, Słownik etymologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1993.
3. K. Długosz-Kurczabowa, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, PWN, Warszawa 2008.
4. Nowy słownik ortograficzny, red. E. Polański, PWN, Warszawa 1996.
5. D. Podlawska, M. Świątek-Brzezińska, Słownik nazw osobowych i miejscowych, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2008.
6. S. Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego, t. 1-2, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1998.
7. Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t.1-3, PWN, Warszawa 1981.
8. Słownik poprawnej polszczyzny, red. W. Doroszewski, PWN, Warszawa 1996.
9. Teksty oraz ćwiczenia przygotowane i dostarczone przez osobę prowadzącą zajęcia.
W cyklu 2023Z:
1. J. Billingham, Redagowanie tekstów, PWN, Warszawa 2013. |
W cyklu 2024Z:
1. J. Billingham, Redagowanie tekstów, PWN, Warszawa 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: