Myśl renesansu 3006-MR-NEOL
Przedmiotem zajęć jest lektura i interpretacja tekstów najwybitniejszych filozofów i myślicieli epoki renesansu (m. in. Macchiavelli, Ficiono, Pico della Mirandola, Erazm z Rotterdamu, Tomasz Morus, Montaigne), a także opracowań dotyczących tych autorów i poruszanych przez nich zagadnień. Celem zajęć jest ukazanie historii intelektualnej i realiów społeczno-politycznych epoki oraz zrozumienie przełomowego znaczenia myśli renesansowej w dziejach kultury europejskiej. Oprócz tego podejmowane będą takie zagadnienia jak odrodzeniowa ezoteryka, astrologia, stosunek do antyku, neopoganizm oraz rola książki w rozpowszechnianiu idei.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna najważniejsze teksty filozoficzne i literackie renesansu (K_W01/P7S_WG)
Student zna i rozumie relacje między filozofią i literaturą a życiem społecznym i politycznym w tej epoce. (K_W13/P7S_WG).
W ten sposób rozumie istotę przełomu renesansowego i poznają podstawowe wartości kulturowe, które ukształtowały naszą cywilizację w późniejszych epokach (K_W06, K_W07/P7S_WG).
Umiejętności
Student potrafi wykorzystać wiedzę z innych dyscyplin humanistycznych w trakcie analizy tekstów filozoficznych i literackich renesansu (K_U07/P7S_UW/P7S_UU)
Student rozpoznaje kontekst historyczno-kulturowy poznawanych utworów (K_U09/P7SUW)
Samodzielnie realizuje uczenie się w oparciu o polecane lektury we współpracy (w miarę potrzeby) z prowadzącym i grupą (K_U14/P7S_UW
Kompetencje społeczne
Student ocenia poziom swojej wiedzy (K_K01/P7S_KK)
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 4 ECTS (120 godz.):
udział w konwersatorium: 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie do konwersatorium i egzaminu: 90 godz. (3 ECTS)
Ocena bieżącego przygotowania do zajęć (OB 40 %), Egzamin pisemny 60 %)
Literatura
1. The Cambridge Companion to Renaissance Philosophy, ed. J. Hankins, Cambridge University Press, Cambridge 2007.
2. E. Rummel, The Humanist-Scholastic Debate in the Renaissance and Reformation Harvard University Press, Cambridge, MA. 1995.
3. J. Hankins., Humanism and Platonism in the Italian Renaissance, 2 vols., Edizioni di storia e letteratura, Rome 2003–4.
4. P. O. Kristeller, Humanizm i filozofia. Cztery studia,przeł. G. Błachowicz i in., Wyd. IFIS PAN, Warszawa1985.
5. E. Garin, Filozofia odrodzenia we Włoszech, przeł. K. Żaboklicki, PWN, Warszawa 1969
6. Myśl filozoficzno-religijna reformacji XVI wieku, wyb. i opr. L. Szczucki, przeł. J. Domański, PWN, Warszawa 1972.
7. The Cambridge History of Renaissance Philosophy, ed. C. B, Schmitt, C. B., Cambridge University Press, Cambridge 1992.
8. A. Boczkowska, Tryumf Luny i Wenus. Pasja Hieronima Boscha, Kraków 1980.
9. E. Garin, Rozważania na temat magii, tłum. L. Szczucki, "Odrodzenie i Reformacja w Polsce" 1970, t. XV.
10. P. Zambelli, Problem magii naturalnej w okresie renesansu, tłum. J. Pasenkiewicz [w:] Człowiek i światopogląd.
11. M. Dąbkowska, R. Mierzecki, Treści alegorycznych ilustracji alchemicznych XVII w., "Kwartalnik Historii Nauki i Techniki" 1992, nr 2.
12. J. Kleiner, O trwałych i nietrwałych wartościach renesansu, Prace Polonistyczne (Studies in Polish Literature) 23, 3-25.
13. P. O. Kristeller, Humanizm i scholastycyzm we włoskim renesansie, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 73/1/2, 237-267.
14. Z. Drozdowicz, Filozofia włoska w epoce Odrodzenia i Oświecenia, Poznań 2012.
15. M. Włodarski, Humanizm średniowieczny, w: Humanizm: historie pojęcia, s. 55–99.
16. S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, 2017.
W cyklu 2024Z:
1. The Cambridge Companion to Renaissance Philosophy, ed. J. Hankins, Cambridge University Press, Cambridge 2007. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: