Lektura wybranych listów z korespondencji Jana Dantyszka: Sensacje XVI wieku 3006-LWTD-FAK
Konwersatorium poświęcone jest lekturze wybranych tekstów z korespondencji wybitnego humanisty, poety uwieńczonego, posła władców Polski na dwory cesarskie i królewskie, biskupa chełmińskiego i warmińskiego Jana Dantyszka (1485-1548).
W roku akademickim 2024/2025 zajmiemy się obecnymi w tej korespondencji wątkami sensacyjnymi, w tym zagadkowymi i niewyjaśnionymi zgonami oraz morderstwami, atakami zbójców i skandalizującymi romansami.
Co roku tematyka zajęć będzie się zmieniać, korespondencja Dantyszka liczy bowiem ponad sześć tysięcy listów i odznacza się wielką różnorodnością tematyczną. Umożliwia poznanie realiów codziennego życia elit europejskich XVI w., a jej lektura jest szkołą łaciny humanistycznej i znakomicie ukazuje warsztat ówczesnych intelektualistów, takich jak m.in. dwaj korespondenci Dantyszka, Erazm z Rotterdamu i Filip Melanchton.
Wybór tekstów dokonywany jest nie tylko pod kątem ich wartości językowej i źródłowej, ale również atrakcyjności tematycznej dla różnych grup Studentów.
Ogólnym celem całej serii zajęć jest:
1. Zapoznanie Studentów ze specyfiką łaciny humanistycznej
2. Ukazanie różnych aspektów tzw. „małej historii” tego okresu, czyli historii życia codziennego człowieka renesansu
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
– ma świadomość podobieństw i różnic między łaciną starożytną a nowożytną
– zna specyfikę łaciny humanistycznej i rozpoznaje różnice między językiem starożytnym a nowożytnym
– ma orientację w podstawowych realiach historycznych i kulturowych XVI w.
– zyskuje wiedzę o Janie Dantyszku, pośle i ambasadorze władców Polski, cenionym poecie łacińskojęzycznym, wybitnym przedstawicielu elity Prus Królewskich i Rzeczypospolitej
– umie tłumaczyć humanistyczne teksty nowożytne, rozumiejąc ich kontekst i specyfikę językową
– umie wykorzystać nabytą wiedzę również podczas lektury tekstów innych autorów z tej epoki
– ma więcej przesłanek do podjęcia decyzji o wyborze okresu rozwoju łaciny, w którym chciałby się specjalizować
Kryteria oceniania
Na ocenę zaliczającą zajęcia składa się poziom przygotowania do zajęć, aktywaność na nich oraz frekwencja
Literatura
• http://dantiscus.ibi.uw.edu.pl/index.php?menu=aboutDantiscus&f=aboutDantiscus
• Nowak, Zbigniew, Jan Dantyszek - portret renesansowego humanisty, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk - Łódź, 1982
• Polski Słownik Biograficzny (Chwalczewski - Dąbrowski), wyd. Władysław KONOPCZYŃSKI, t. 4, Kraków, 1938
• CORPUS of Ioannes Dantiscus’ Texts & Correspondence, ed. by Anna Skolimowska (director of the project) and Magdalena Turska, with collaboration of Katarzyna Jasińska- Zdun, dantiscus.al.uw.edu.pl, first published 2010-07-01
• https://www.latinissime.com/sensacje-xviw
• Sondel, Janusz, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków, Universitas, 2022
• Jougan, Alojzy, Słownik kościelny łacińsko-polski, Sandomierz, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 1992
• Du Cange, Charles du Fresne. Glossarium mediae et infimae Latinitatis. Wyd. przez Léopolda Favre’a. 10 tomów. Graz, Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 1883–1887, http://ducange.enc.sorbonne.fr/
• Plezia, Marian. Słownik łaciny średniowiecznej w Polsce. Kraków, Polska Akademia Umiejętności, 1953, https://elexicon.scriptores.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: