Literatura grecka i łacińska - dramat 3006-LGiŁ-D
Ćwiczenia mają uporządkować i pogłębić wiedzę studentów o dramacie antycznym. Student pozna istotne dla rozwoju teatru światowego gatunki dramatyczne stworzone w starożytności oraz ich twórców. Nauczy się analizować wybrane dzieła w kontekście społeczno-polityczno-kulturowym, zdobędzie wiedzę na temat ich recepcji i oddziaływania na twórców nowożytnych. Pozna aparat pojęciowo-terminologiczny z zakresu dramatu, zwłaszcza antycznego.
W cyklu 2023L:
Zajęcia są poświęcone zapoznaniu studentów z dramatem starożytnej Grecji i Rzymu. Konwersatorium zapewnia bazę niezbędną w przyszłej pracy badawczej w zakresie określonych dziedzin literatury starożytnej Grecji i Rzymu. |
W cyklu 2024L:
Ćwiczenia mają uporządkować i pogłębić wiedzę studentów o dramacie antycznym. Student pozna istotne dla rozwoju teatru światowego gatunki dramatyczne stworzone w starożytności oraz ich twórców. Nauczy się analizować wybrane dzieła w kontekście społeczno-polityczno-kulturowym, zdobędzie wiedzę na temat ich recepcji i oddziaływania na twórców nowożytnych. Pozna aparat pojęciowo-terminologiczny z zakresu dramatu, zwłaszcza antycznego. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy
- definiuje różne formy teatralne antyku, definiuje terminologię z zakresu teatru antycznego (K_W01, K_W04, K_W05/P6S_WG),
- charakteryzuje różnice i podobieństwa między teatrem Grecji i Rzymu (K_W01, K_W04, K_W05/P6S_WG),
- opisuje twórczość omawianych na zajęciach autorów starożytnych (K_W01, K_W04, K_W05/P6S_WG)
- zna historię teatru antycznego w powiązaniu z innymi naukami humanistycznymi jak historia, filozofia, nauka o kulturze i religii (K_W04_W011/P6S_WG)
w zakresie umiejętności
- rozpoznaje omawiane formy teatru antycznego, a także podstawowe miary metryczne dramatu antycznego (K_U09_07/P6S_UW),
- analizuje i interpretuje z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwych metod dramat antyczny (K_U08/P6S_UW),
- w analizie opiera się także na efekty własnej kwerendy (K_U02_04/P6S_UW_UO, UK)
w zakresie kompetencji społecznych
- określa poziom swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK),
- docenia dziedzictwo kulturowe antyku (K_K04/P6S_KO),
- podejmuje publiczną dyskusję (K_K06/P6S_KO).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 4 ECTS (120 godz.):
udział w ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń i egzaminu: 90 godz. (3 ECTS)
Studenci zobowiązani są do przeczytania wcześniej zadanych i udostępnionych przez prowadzącego lektur w przekładach, artykułów i fragmentów monografii.
Efekty uczenia się są weryfikowane w czasie zajęć (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).
Ocena wystawiana jest na podstawie końcowego egzaminu ustnego.
Kontrola obecności: Dopuszczalna jest 1 nieobecność. Przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć
Literatura
H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997.
M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001.
M. Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005.
G. Przychocki, Plautus, Kraków 1925.
E. Skwara, Historia komedii rzymskiej, Warszawa 2001.
S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984.
O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Bydgoszcz 2004.
W cyklu 2023L:
H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997. |
W cyklu 2024L:
H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: