Literatura grecka i łacińska - epika i liryka 3006-LGIŁ2
Celem zajęć z jest pogłębienie znajomości dzieł poetyckich starożytnej Grecji i Rzymu. Zagadnienia omawiane na ćwiczeniach ułożone są zarówno w porządku chronologicznym, jak i genologicznym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się i posługują podstawową terminologią literacką z zakresu poetyki i genologii oraz uczą się analizować i interpretować dzieła autorów starożytnych z wykorzystaniem źródeł polskich i obcojęzycznych orz z uwzględnieniem kontekstu historyczno-literackiego i recepcji omawianych utworów. Ta część kursu koncentruje się na poezji Greków i Rzymian – epice oraz liryce. Podczas zajęć omawiane będą wybrane partie podanych niżej autorów i utworów starożytnych (w przekładzie, z odniesieniami do oryginałów) przy wsparciu podstawowych komentarzy i opracowań. Passusy tekstów będą omawiane z perspektywy podstawowych nurtów interpretacyjnych, tak by uświadomić zasadnicze zagadnienia związane z poszczególnymi autorami. Zostaną przedyskutowane i podane podstawowe fakty, pozwalające kontekstualizować omawiane teksty. Do każdego z poniższych tematów (z wyłączeniem pierwszego) zostanie podanych 5-10 pytań-zagadnień, które utworzą spis pytań egzaminacyjnych (3 do wylosowania podczas egzaminu).
Spis tematów:
1. Wprowadzenie do poezji starożytnej. Jej charakter, chronologia i periodyzacja, oralność a piśmienność, konteksty wykonawcze a rewolucja książkowa, gatunki poezji starożytnej i jej tendencje, dokumenty materialne do poznania poezji greckiej, stan zachowania poezji starożytnej, historia i stan badań nad poezją starożytną.
2. Archaiczna epika grecka: Homer i Hezjod.
3. Fragmenty liryki greckiej. Pindar.
4. Jamb i elegia grecka.
5. Hymn grecki.
6. Kallimach, Apollonios z Rodos i Likofron.
7. Epigram grecki i rzymski.
8. Teokryt i jego naśladowcy.
9. Mniejsi poeci hellenistyczni i Katullus.
10. Lukrecjusz i starożytne poematy dydaktyczne.
11. Eneida Wergiliusza.
12. Owidiusz.
13. Pieśni Horacego.
14. Elegie, eklogi, sylwy i satyry rzymskie.
15. Tradycja epicka w epoce cesarstwa i jej schyłek.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć z jest pogłębienie znajomości dzieł poetyckich starożytnej Grecji i Rzymu. Zagadnienia omawiane na ćwiczeniach ułożone są zarówno w porządku chronologicznym, jak i genologicznym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się i posługują podstawową terminologią literacką z zakresu poetyki i genologii oraz uczą się analizować i interpretować dzieła autorów starożytnych z wykorzystaniem źródeł polskich i obcojęzycznych orz z uwzględnieniem kontekstu historyczno-literackiego i recepcji omawianych utworów. Ta część kursu koncentruje się na poezji Greków i Rzymian – epice oraz liryce. Podczas zajęć omawiane będą wybrane partie podanych niżej autorów i utworów starożytnych (w przekładzie, z odniesieniami do oryginałów) przy wsparciu podstawowych komentarzy i opracowań. Passusy tekstów będą omawiane z perspektywy podstawowych nurtów interpretacyjnych, tak by uświadomić zasadnicze zagadnienia związane z poszczególnymi autorami. Zostaną przedyskutowane i podane podstawowe fakty, pozwalające kontekstualizować omawiane teksty. Do każdego z poniższych tematów (z wyłączeniem pierwszego) zostanie podanych 5-10 pytań-zagadnień, które utworzą spis pytań egzaminacyjnych (3 do wylosowania podczas egzaminu). Spis tematów: |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć z jest pogłębienie znajomości dzieł poetyckich starożytnej Grecji i Rzymu. Zagadnienia omawiane na ćwiczeniach ułożone są zarówno w porządku chronologicznym, jak i genologicznym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się i posługują podstawową terminologią literacką z zakresu poetyki i genologii oraz uczą się analizować i interpretować dzieła autorów starożytnych z wykorzystaniem źródeł polskich i obcojęzycznych orz z uwzględnieniem kontekstu historyczno-literackiego i recepcji omawianych utworów. Ta część kursu koncentruje się na poezji Greków i Rzymian – epice oraz liryce. Podczas zajęć omawiane będą wybrane partie podanych niżej autorów i utworów starożytnych (w przekładzie, z odniesieniami do oryginałów) przy wsparciu podstawowych komentarzy i opracowań. Passusy tekstów będą omawiane z perspektywy podstawowych nurtów interpretacyjnych, tak by uświadomić zasadnicze zagadnienia związane z poszczególnymi autorami. Zostaną przedyskutowane i podane podstawowe fakty, pozwalające kontekstualizować omawiane teksty. Do każdego z poniższych tematów (z wyłączeniem pierwszego) zostanie podanych 5-10 pytań-zagadnień, które utworzą spis pytań egzaminacyjnych (3 do wylosowania podczas egzaminu). Spis tematów: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy
- zna dzieje greckiej i rzymskiej twórczości poetyckiej (K_W01/P6S_WG),
- zna twórczość poszczególnych autorów starożytnych (K_W01/P6S_WG),
- zna recepcję omawianych utworów w wybranej literaturze wieków późniejszych (K_W04/P6S_WG),
- zna podstawową terminologię krytycznoliteracką (K_W05/P6S_WG),
- zna wagę interdiscyplinarnej analizy dzieła lietrackiego (K_W11/P6S_WG),
w zakresie umiejętności
- samodzielnie zdobywa informacje dotyczące materiału omawianego na zajęciach oraz je analizuje (K_U02/P6S_UW)
- rozpoznaje omawiane rodzaje literackie i gatunkową konwencję poznawanych utworów (K_U09 /P6S_WG),
- rozpoznaje podstawowe miary metryczne analizowanych utworów (K_U07/P6S_UW)
- analizuje poszczególne utwory oraz dokonuje ich interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej (K_U08, K_U09 /P6S_WG),
- rozwija swoje kompetencje literaturoznawcze, współdziałając w grupie (K_K06/P6S_UW_UO_UU)
w zakresie kompetencji społecznych
- określa poziom swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK),
- docenia dziedzictwo kulturowe antyku (K_K04/P6S_KO),
- podejmuje publiczną dyskusję (K_K04/P6S_KO).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 4 ECTS (120 godz.):
udział w ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń i egzaminu: 90 godz. (3 ECTS)
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20%
- egzamin ustny - 80%
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć.
Do każdego z tematów zostanie w toku zajęć podanych 5-10 pytań-zagadnień, które utworzą spis pytań egzaminacyjnych, z których 3 zostaną wylosowane podczas egzaminu.
Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze.
Literatura
H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, t. I-II, Lublin 2005.
T. Sinko, Literatura grecka, t. I–III (6 części), Warszawa-Kraków-Wrocław 1931–1954.
M. Cytowska, L. Rychlewska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996.
K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977.
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski Warszawa 1990.
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992.
Podstawowe wydania autorów starożytnych i komentarze do nich oraz anglojęzyczne podręczniki, leksykony i publikacje wprowadzające (handbooks, guides, companions etc.) oraz polskie opracowania (zwł. prace J. Danielewicza i tomy serii „Biblioteka Antyczna“) będą prezentowane sukcesywnie w trakcie zajęć.
W cyklu 2023L:
H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, t. I-II, Lublin 2005. Podstawowe wydania autorów starożytnych i komentarze do nich oraz anglojęzyczne podręczniki, leksykony i publikacje wprowadzające (handbooks, guides, companions etc.) oraz polskie opracowania (zwł. prace J. Danielewicza i tomy serii „Biblioteka Antyczna“) będą prezentowane sukcesywnie w trakcie zajęć. |
W cyklu 2024L:
H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, t. I-II, Lublin 2005. Podstawowe wydania autorów starożytnych i komentarze do nich oraz anglojęzyczne podręczniki, leksykony i publikacje wprowadzające (handbooks, guides, companions etc.) oraz polskie opracowania (zwł. prace J. Danielewicza i tomy serii „Biblioteka Antyczna“) będą prezentowane sukcesywnie w trakcie zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: