Język włoski - poziom zaawansowany 3006-JW-IIR
Kurs przewiduje realizację następującego materiału gramatycznego:
- Zaimki osobowe połączone i zaimki pytające (Pronomi combinati e gli interrogativi)
- Zaimki względne i konstrukcje czasownikowe stare + gerundio, stare per + infinito (Pronomii relativi e costrutti particolari: forme stare + gerundio, stare per + infinito),
- Stopniowanie przymiotników i przysłówków, konstrukcje czasownikowe farcela i andarsene (Gradi di comparazione dell'aggettivo e dell'avverbio; i verbi farcela e andarsene),
- Czas historyczny i czas historyczny zaprzeszły: użycie, czasowniki regularne i nieregularne (Passato remoto e Trapassato remoto: uso, verbi regolari e irregolari),
- Tryb łączny w czasie teraźniejszym i przeszłym: specyfika, użycie, czasowniki regularne i nieregularne (Modo congiuntivo presente e passato: caratteristiche, uso, verbi regolari e irregolari),
- Tryb rozkazujący: specyfika, czasowniki regularne i nieregularne (Imperativo: uso, verbi regolari e irregolari),
- Uzgadnianie czasów trybu łącznego (Concordanza dei tempi del congiuntivo),
- Tryb warunkowy oraz użycie ci i ne (Periodo ipotetico; uso di ci e ne),
- Forma bierna i si passivante (Forma passiva e il si passivante),
- Mowa pośrednia i bezpośrednia (Discorso diretto e discorso indiretto),
Kurs przewiduje również realizację następującego programu leksykalnego:
- szkoła i uniwersytet we Włoszech; włoski system szkolnictwa (la scuola e l'università; il sistema scolastico in Italia),
- informacje dotyczące włoskiej ekonomii i produktów made in Italy (informazioni sull'economia e sul made in Italy),
- informacje dotyczące najważniejszych miast włoskich (informazioni sulle città italiane più importanti),
- informacje dotyczące historii Włoch (alcune informazioni sulla storia d'Italia),
- słownictwo dotyczące Włochów i sportu (lessico e informazioni sugli italiani e lo sport),
- słownictwo dotyczące muzyki i opery włoskiej; sławni kompozytorzy i śpiewacy operowi (lessico sulla musica e sull'opera italiana; i compositori e i cantanti italiani più famosi),
- środowisko, organizacje ochrony środowiska, agroturystyka (ambiente, associazioni ambientaliste, agriturismo),
- nauka i naukowcy we Włoszech (scienza e scienziati in Italia),
- sztuka i artyści włoscy (arte e artisti italiani),
- problemy dzisiejszego społeczeństwa włoskiego (problemi della società italiana
Efekty kształcenia
Student realizuje zakładane kierunkowe efekty kształcenia: w zakresie wiedzy na poziomie A2 (K_W03), w zakresie umiejętności (K_U01), w zakresie kompetencji społecznych (K_K01).
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna i rozpoznaje struktury gramatyczne języka włoskiego na poziomie średnio zaawansowanym (B2),
- posiada umiejętność analizy gramatycznej zdań prostych i złożonych,
- potrafi samodzielnie skonstruować dłuższy tekst (rozprawka, streszczenie, list, e-mail) w języku włoskim,
- potrafi swobodnie wypowiedzieć się bądź przeprowadzić rozmowę w języku włoskim na poziomie (B2),
- rozumie tekst pisany (opowiadanie, artykuł prasowy) oraz potrafi właściwie go zinterpretować,
- posiada umiejętność rozumienia dłuższego tekstu słuchanego (programy radiowe, wywiady). -zna poziom swojej znajomości języka i umiejętności porozumiewania się w nim.
Kryteria oceniania
W ocenie końcowej pod uwagę brane są następujące elementy:
- oceny z kartkówek i kolokwiów (cotygodniowe kartkówki sprawdzające znajomość słówek; kolokwia podsumowujące materiał gramatyczny każdego rozdziału podręcznika). Minimum konieczne do otrzymania oceny pozytywnej to 60%),
- prace domowe,
- obecność i aktywność na zajęciach.
Literatura
1. Podręcznik wiodący:
Marin T., Magnelli S., Nuovo progetto italiano 2, Corso multimediale di lingua e civiltà italiana; Libro dello studente + Quaderno degli esercizi, Roma 2008.
2. Podręczniki wspomagające:
De Giuli A., Guastalla C., Naddeo C. M., Nuovo magari B2. Corso di lingua e cultura italiana di livello intermedio e avanzato, Firenze 2013,
Jafrancesco E., Parla e scrivi: la lingua italiana come L2 a livello elementare e avanzato, Firenze 2004,
Bertoni S., Nocchi S., Le parole italiane. Esercizi e giochi per imparare il lessico, Firenze 2004,
Jenerowicz A., Giorgi C., Italiano. Repetytorium tematyczno-leksykalne, Poznań 2000.
3. Materiały własne prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: