Język hebrajski biblijny - grupa zaawansowana 3006-JHB-Z-FAK
Niniejszy kurs języka hebrajskiego biblijnego ma na celu doskonalenie umiejętności czytania Biblii oraz innych starożytnych tekstów w języku hebrajskim. Jest przeznaczony dla uczestników kontynuujących naukę tego języka po kursie podstawowym. Kurs składa się z komponentów teoretycznego i praktycznego. W ramach komponentu teoretycznego studenci (zaznajomieni już z paradygmatami odmiany czasowników o zdrowych rdzeniach, należących do binjanu qal) dalej poznawać będą hebrajski system czasownikowy. Najpierw omówione zostanie sześć pozostałych binjanów (paradygmaty odmian czasowników o zdrowych rdzeniach); następnie zaś zasady odmiany różnych rodzajów rdzeni słabych we wszystkich binjanach. Poruszone zostaną zagadnienia związane ze składnią hebrajskiego biblijnego (zdania względne i warunkowe), jak również z aparatem krytycznym tekstu biblijnego. Studenci będą mieli możliwość sprawdzenia poziomu zrozumienia w/w zagadnień poprzez wykonywanie ćwiczeń polegających na przekładzie, tworzeniu i określaniu form poszczególnych części mowy i ich funkcji. W ramach komponentu praktycznego planowana jest wspólna lektura wybranych tekstów z korpusu Biblii Hebrajskiej (fragmenty Ks. Rodzaju, Ks. Wyjścia, 1 Ks. Królewska, Ks. Estery, Ks. Psalmów), pogłębiona jego analizą gramatyczną, syntaktyczną, elementami analizy retorycznej i biblijnej krytyki tekstualnej. Studenci poznają specyfikę biblijnych gatunków literackich reprezentowanych przez w/w teksty i charakterystyczne dla nich słownictwo. Zdobyte podczas kursu wiedza i umiejętności umożliwią studentom samodzielną lekturę Biblii Hebrajskiej i pogłębione zrozumienie należących do niej tekstów.
-
Do uczestnictwa w zajęciach wymagana jest umiejętność czytania w języku angielskim. Ponadto kurs zakłada znajomość poniższych zagadnień z gramatyki i składni hebrajskiego biblijnego.
- hebrajski system pisma (alfabet oraz system samogłoskowy, akcent);
- odmiana czasowników o zdrowych rdzeniach w binjanie qal (koniugacje qatal, yiqtol, weqatal, wayiqtol; imiesłów czynny i bierny; tryby wolitywne (cohortativus, imperativus, iussivus); infinitivus constructus, infinitivus absolutus; czasowniki stanu; dodawanie do czasowników sufiksów dopełnieniowych);
- odmiana rzeczownika (rodzaj męski i żeński, liczba pojedyncza, mnoga i podwójna, stan określony i nieokreślony, status constructus, dodawanie sufiksów dzierżawczych do rzeczowników);
- odmiana przymiotnika (rodzaj męski i żeński, liczba pojedyncza, mnoga i podwójna, stan określony i nieokreślony, konstrukcje zastępujące stopniowanie przymiotników, accusativus cognatus);
- zaimki osobowe i wskazujące, przymiotniki wskazujące;
- partykuła wprowadzająca dopełnienie bliższe (et);
- przyimki (niezależne, rozłączne, nierozłączne) i ich odmiana przez osoby;
- liczebniki główne i porządkowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Student ma wiedzę dotycząca hebrajskiego systemu czasownika, często pojawiającego się w Biblii słownictwa, składni biblijnego hebrajskiego; zna, rozumie i wyjaśnia pojęcia hebrajskiego systemu gramatycznego, dostrzega różnice i podobieństwa pomiędzy gramatyką języka semickiego, jakim jest hebrajski, a systemami gramatycznymi języków indoeuropejskich.
Umiejętności: Student płynnie czyta na głos tekst biblijny w języku hebrajskim, poprawnie akcentuje hebrajskie wyrazy, rozumie znaczenie hebrajskich tekstów zawierających poznane słownictwo i struktury gramatyczne, przeprowadza analizę gramatyczną czasownika, rzeczownika, przymiotnika oraz imiesłowu, wskazuje w zdaniu poszczególne części mowy oraz części zdania, tworzy poznane formy czasownika na podstawie rdzenia, odmienia poznane rzeczowniki i przymiotniki, formułuje krótkie wypowiedzi pisemne w j. hebrajskim biblijnym na podstawie poznanego słownictwa, tłumaczy krótkie teksty na j. hebrajski biblijny, poprawnie przekłada krótkie ustępy tekstu hebrajskiego na język polski, wyszukuje nieznane sobie słowa w słowniku.
Kompetencje społeczne: Student pracuje w parze lub w grupie, posiada umiejętność uczenia się języka starożytnego (systematyczność, skupienie na rozumieniu tekstu, wykorzystanie dostępnych materiałów, takich jak gramatyki i słowniki, wykorzystanie informacji zdobytych na przestrzeni kilku tygodni do produkcji własnego tekstu).
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (25% oceny), wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych (50% oceny), wynik testu końcowego zaliczeniowego – 25% oceny.
Literatura
Podręczniki:
Kahn, L., The Routledge Introductory Course in Biblical Hebrew, Routledge, London-New York 2014.
Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Intermediate Biblical Hebrew: An Illustrated Grammar, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2020.
Źródła:
Biblia Hebraica Stuttgartensia, red. Kahle, P. et. al., wyd. 5, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart
Biblia, to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Nowy przekład z języków hebrajskiego i greckiego opracowany przez Komisję Przekładu Pisma Świętego, Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 1975.
Słowniki:
Clines, D. J. A., The Dictionary of Classical Hebrew, v. 1–8, Sheffield Phoenix Press, Sheffield 2011.
Dietrich, W., Arnet, S. (ed.), Konzise und Aktualisierte Ausgabe des Hebräischen und Aramäischen Lexikons zum Alten Testament, Leiden-Boston 2013.
Gesenius, W., Hebräisches und Aramäisches Worterbuch über das Alte Testament, ed. Meyer, R. D. et al., Springer, Berlin-Heidelberg 2013.
Koehler, L., Baumgartner, W., Stamm, J. J., Wieli słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski, v. 1–2, ed. Przemysław Dec, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Beginning Biblical Hebrew: A Grammar and Illustrated Reader, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2013.
Halabé, R., Hinneh. Biblical Hebrew the Practical Way, v. 1., Magnes Press, Jerusalem 2011.
Joüon P., Muraoka T., A Grammar of Biblical Hebrew, Gregorian & Biblical Press, Roma 2011.
Lambdin, T. O., Introduction to Biblical Hebrew, Prentice-Hall, Upper Saddle River (NJ), 1971.
Seow, C. L., A Grammar of Biblical Hebrew, Abingdon Press, Nashville (TN), 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: