Gramatyka opisowa języka polskiego 3006-GOJP1
Celem zajęć jest z jednej strony zapoznanie studentów z nomenklaturą gramatyki języka polskiego, stosowanej również w nauczaniu języków klasycznych, z drugiej natomiast z rozpoznawaniem i definiowaniem zagadnień fleksyjnych i składniowych (części mowy, części zdania, rodzaje zdań itp.)
Zajęcia z gramatyki opisowej języka polskiego są przydatne studentowi w jego pracy badacza-filologa, porządkują bowiem stosowany powszechnie w polszczyźnie i językach klasycznych system nomenklatury gramatycznej. Umożliwiają również analizę porównawczą podobnych zagadnień i zjawisk językowych, występujących w językach klasycznych i nowożytnych.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest z jednej strony zapoznanie studentów z nomenklaturą gramatyki języka polskiego, stosowanej również w nauczaniu języków klasycznych, z drugiej natomiast z rozpoznawaniem i definiowaniem zagadnień fleksyjnych i składniowych (części mowy, części zdania, rodzaje zdań itp.) |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest z jednej strony zapoznanie studentów z nomenklaturą gramatyki języka polskiego, stosowanej również w nauczaniu języków klasycznych, z drugiej natomiast z rozpoznawaniem i definiowaniem zagadnień fleksyjnych i składniowych (części mowy, części zdania, rodzaje zdań itp.) |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
(w zakresie wiedzy – H1A_W04; 09)
- ma podstawową wiedzę o gramatyce opisowej języka polskiego;
- zna gramatyczne nazewnictwo łacińskie używane w języku polskim (np. dualis, pluralia tantum);
- zna polskie nazewnictwo gramatyczne stosowane przy nauczaniu języków klasycznych (np. rodzaje zdań podrzędnych);
(w zakresie umiejętności – H1A_U10)
- rozróżnia i nazywa części mowy;
- rozróżnia i nazywa części zdania;
- potrafi przeprowadzić rozbiór zdania
(w zakresie kompetencji społecznych)
- zyskuje świadomość języka ojczystego jako środka komunikacji społecznej (H1A_K01)
- uczy się dostosowywania wypowiedzi do osoby odbiorcy w złożonym procesie komunikacji werbalnej (H1A_K02)
- docenia konektywną funkcję języka (H1A_K03)
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 50%
- śródsemestralny test kontrolny – 25%
- końcowe zaliczenie pisemne – 25%
Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu testu śródsemestralnego.
Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego.
Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
Kontrola obecności: dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
1. Materiały autorskie dostarczone przez osobę prowadzącą zajęcia.
2. K. Długosz-Kurczabowa, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, PWN, Warszawa 2008.
3. R. Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, PWN, Warszawa 2008.
4. A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, PWN, Warszawa 2007.
5. Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa (dowolne wydanie).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: