Elementy kultury renesansu 3006-EKREN-FAK
Wykład ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia.
Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się, biorąc pod uwagę godziny zajęć i przygotowanie do egzaminu, student powinien przeznaczyć 60 godzin.
W cyklu 2023Z:
Wykład w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. |
W cyklu 2024L:
Wykład w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- definiuje podstawowe pojęcia literackie związane z kulturą renesansu (K_W05/H2A_W04)
- określa różnice między kulturą renesansową a barokową (K_W08/H2A_W06);
- charakteryzuje specyfikę recepcji literatury i kultury antycznej w okresie renesansu (K_W06/H2A_W05,10);
- opisuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze studiów nad renesansem (K_W08/H2A_W06);
- umieszcza w kontekście kulturowym wybrane teksty literackie XV-XVII wieku (K_U06/H2A_U04);
- charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury odrodzenia i baroku na kulturę czasów późniejszych (K_U10/H2A_U05);
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/H2A_K01,02)
- docenia tradycję i dziedzictwo kultury renesansu (K_K04/H2A_K05)
- ma świadomość znaczenia nauk o kulturze renesansu w kulturze europejskiej (K_K05/H2A_K06)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne 100%
Literatura
Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002, s. 5–152.
Peter Burke, Renesans, Kraków 2009
Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993
Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137
Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu)
W cyklu 2023Z:
Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 |
W cyklu 2024L:
Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: