Elementy kultury Renesansu i Baroku 3006-EKRB-SR
Wykład prowadzony w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia.
Wykład w semestrze letnim na celu ukazanie przemian, jakie zachodziły w kulturze na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Wskazuje się z jednej strony na ciągłość i związki baroku z antykiem, średniowieczem i renesansem, z drugiej zaś sygnalizuje różnice i nowości nieobecne we wcześniejszych okresach. W trakcie zajęć na tle najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych doby baroku omawia się dominujące w ówczesnej sztuce i literaturze tendencje oraz zjawiska. Zakres tematów poruszanych w trakcje zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak zjawisko baroku, odrębność jego kultury względem renesansu, kontrreformacja i reformacja w XVII w., cenzura (z wyszczególnieniem Polski), sarmatyzm, postawa ówczesnych intelektualistów wobec starożytności, pojęcie manieryzmu, długie trwanie baroku w polskiej kulturze.
W cyklu 2023:
Wykład prowadzony w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. Omówiona zostanie periodyzacja literatury XVII i XVIII w. oraz twórczość czołowych jej przedstawicieli. Nacisk zostanie położony na literaturę pisaną po łacinie, lecz jako kontekst użyta zostanie także twórczość w językach narodowych. Zwrócona zostanie uwaga zarówno na kontynuację gatunków literackich uprawianych w starożytności (epos, epigramat, elegia), jak i na nowe formy wypowiedzi (nowe gatunki liryczne, esej, emblemat). Ukazany zostanie wpływ ruchów społecznych i religijnych (przede wszystkim reformacji i kontrreformacji). Omówiona zostanie również specyfika literatury tworzonej w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. |
W cyklu 2024:
Wykład prowadzony w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. Omówiona zostanie periodyzacja literatury XVII i XVIII w. oraz twórczość czołowych jej przedstawicieli. Nacisk zostanie położony na literaturę pisaną po łacinie, lecz jako kontekst użyta zostanie także twórczość w językach narodowych. Zwrócona zostanie uwaga zarówno na kontynuację gatunków literackich uprawianych w starożytności (epos, epigramat, elegia), jak i na nowe formy wypowiedzi (nowe gatunki liryczne, esej, emblemat). Ukazany zostanie wpływ ruchów społecznych i religijnych (przede wszystkim reformacji i kontrreformacji). Omówiona zostanie również specyfika literatury tworzonej w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy
- definiuje podstawowe pojęcia literackie związane z kulturą renesansu i baroku (K_W01/P7S_WG)
- określa różnice między kulturą renesansową a barokową (K_W01/ P7S_WG);
- charakteryzuje specyfikę recepcji literatury i kultury antycznej w okresie renesansu i baroku (K_W06/ P7S_WG);
- opisuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze studiów nad renesansem i barokiem (K_W13/ P7S_WG);
- charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury odrodzenia i baroku na kulturę czasów późniejszych (K_W17/ P7S_WG);
w zakresie umiejętności
- umieszcza w kontekście kulturowym wybrane teksty literackie renesansu i baroku (K_U09/ P7S_UW);
- wyszukuje, analizuje i ocenia informacje z różnych źródeł w zakresie literatury renesansu i baroku z uwzględnieniem zdobytej wiedzy z zakresu kultury i innych dziedzin życia w tych epokach (K_0U2/P7S_UW);
w zakresie kompetencji społecznych
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/ P7S_KK)
- docenia tradycję i dziedzictwo kultury renesansu i baroku (K_K04/ P7S_KO)
- ma świadomość znaczenia nauk o kulturze renesansu i baroku w kulturze europejskiej (K_K04/ P7S_KO)
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 7 ECTS (210 godz.)
udział w wykładzie: 60 godz. (2 ECTS)
przygotowanie do wykładu i egzaminu: 150 godz. (5 ECTS)
Egzamin ustny 100%
Literatura
renesans
Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002, s. 5–152.
Peter Burke, Renesans, Kraków 2009
Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993
Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137
Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu)
barok
Czesław Hernas, Barok, Warszawa 2006.
Janusz Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.
Janusz Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.
Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, Warszawa 1979.
Ponadto jedna pozycja bibliograficzna dotycząca kultury lub literatury baroku zaproponowana przez studenta i uzgodniona z prowadzącym zajęcia.
W cyklu 2023:
renesans Jerzy Axer, "Latinitas" jako składnik polskiej tożsamości kulturowej, w: Tradycje antyczne w kulturze europejskiej - perspektywa polska, Warszawa 1995. "Eseje i studia", t. 1. |
W cyklu 2024:
renesans Jerzy Axer, "Latinitas" jako składnik polskiej tożsamości kulturowej, w: Tradycje antyczne w kulturze europejskiej - perspektywa polska, Warszawa 1995. "Eseje i studia", t. 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: