Elementy kultury antycznej 3006-EKA1
Cel wykładu jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej.
W cyklu 2023:
Cel wykładu jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej. Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. W razie konieczności realizowania zajęć w systemie zdalnym będą one prowadzone z wykorzystaniem Platformy Kampus, Google Meet, komunikacji mailowej lub czatu (Hangouts), stosownie do możliwości technologicznych prowadzącego i studentów. |
W cyklu 2024:
Cel wykładu jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej. Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
W zakresie wiedzy
- traktuje znajomość literatury antycznej jako jedno z ważniejszych źródeł poznania kultury starożytnej Grecji i Rzymu oraz rozumie jej znaczenia dla dalszego rozwoju cywilizacji aż po współczesność (K_W01/PS6_WG; K_W04/PS6_WG)
- rozróżnia religie i mitologie świata antycznego (K_W11/P6S_WG);
- rozpoznaje wybrane wytwory kultury materialnej starożytności (K_W11/P6S_WG);
- opisuje wpływ osiągnięć kultury starożytnej Grecji i Rzymu na kulturę czasów późniejszych (K_W11/P6S_WG);
- wyjaśnia podstawowe zagadnienia z zakresu teorii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury grecko-rzymskiego antyku (K_W11/P6S_WG);
W zakresie umiejętności
- rozpoznaje różne rodzaje tekstów i wytworów antycznej kultury materialnej i literackiej (K_U08/P6S_UW);
- przeprowadza ich krytyczną analizę (K_U08/P6S_UW);
- interpretuje je z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń w procesie historyczno-kulturowym (K_U02/P6S_UW).
W zakresie kompetencji społecznych
- określa poziom swojej wiedzy i umiejętności ((K_K01/P6S_KK);
- docenia tradycję i I znaczenie antyku w perspektywie kultury europejskiej (K_K04/P6S_KO)
- wymienia argumenty na rzecz znaczenia nauk o starożytności dla kultury europejskiej (K_K04/P6S_KO).
Kryteria oceniania
Szacunkowy nakład pracy studenta – 5 ECTS (150 godz.):
udział w wykładzie: 60 godz. (2 ECTS)
przygotowanie do egzaminu: 90 godz. (3 ECTS)
Egzamin pisemny.
Literatura
Literatura obowiązkowa do egzaminu.
Grecja:
B. Snell, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, Warszawa 2009;
J.-P. Vernant (red.), Człowiek Grecji, Warszawa 2002;
Rzym:
A. Giardina (red.), Człowiek Rzymu, Warszawa 2002;
M. Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005;
P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999.
UWAGA: Obowiązuje również znajomość podstaw geografii świata antycznego, np. na podstawie Atlasu do historii starożytnej L. Piotrowicza (Warszawa, wiele wydań), a także znajomość podstaw mitologii antycznej, np. wg. Mitologii Jana Parandowskiego (wiele wydań).
Literatura „referencyjna”, pozwalająca lepiej przyswoić sobie materiał z wykładów:
Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa (wiele wydań);
P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987;
K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1964;
E. Makowiecka, Sztuka Rzymu (od Augusta do Konstantyna), Warszawa 2010;
D. Sacks, Encyklopedia świata starożytnych Greków, Warszawa 2001;
Słownik kultury antycznej, pod red. R. Kuleszy, Warszawa 2012;
Słownik pisarzy antycznych, pod red. A. Świderkówny, Warszawa (wiele wydań).
W cyklu 2023:
Literatura obowiązkowa do egzaminu. |
W cyklu 2024:
Literatura obowiązkowa do egzaminu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: