Antyk w dramacie XX wieku 3006-AWD
Zajęcia dają możliwość zapoznania się z trendami interpretacji antyku we współczesnym dramacie, w Polsce i Europie (w ramach projekcji zostaną pokazane także wybrane inscenizacje antyku po II wojnie światowej). Wśród omawianych autorów między innymi: Stanisław Wyspiański, T.S. Elliot, Bertolt Brecht, Paul Claudel, Friedrich Dürrenmatt, Jean Giraudoux, Heiner Müller, Anna Świrszczyńska, Piotr Tomaszuk, Zbigniew Herbert, Jerzy Zawieyski, Roman Brandstaetter.
W trakcie analiz tekstów szczególny nacisk zostanie położony na umiejętność opisania sposobów wykorzystywania antycznej matrycy (mitu, gatunku, struktury) oraz celów, dla których te nawiązania do antyku zostały wykorzystane.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- student potrafi przeczytać tekst literacki metodą „close reading”
- student potrafi zanalizować funkcję przestrzeni, scenografii, rekwizytów w tekście i na tej podstawie formułować wnioski dotyczące przebiegu akcji i możliwych sposobów gry aktorskiej
- student potrafi dokonać interpretacji przedstawienia teatralnego i filmu
- student nabywa szeroką wiedzę o europejskim dramacie powojennym z szerokim kontekstem kulturowym epoki
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz na podstawie dwóch prac semestralnych (max 3 strony, 5400 znaków) na temat wybranego i uzgodnionego z prowadzącym aspektu „antycznego” w dowolnym dramacie współczesnym.
Literatura
1. G. Sinko, Opis przedstawienia teatralnego, Wrocław 1982
2. C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. Wojciech Dudzik i Malgorzata Leyko, Warszawa 2002
3. Anne Ubersfeld, Czytanie teatru I, przeł. Joanna Zurowska, Warszawa 2002
W zależności od wybory przez uczestników do każdego analizowanego spektaklu podane zostaną osobne lektury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: