Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego 3004-SP-TZJP
W 2004 roku odbył się pierwszy państwowy egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego. System certyfikacji zmienił podejście do testowania, pojawiły się nowe (lub stare w nowej formie) typy zadań, którymi mierzymy stopień biegłości językowej. Celem zajęć jest zapoznanie Studenta z zagadnieniem testowania języków obcych (w szczególności jpjo), jak również z historią i funkcjonowaniem systemu certyfikacji jpjo oraz z jego wpływem na współczesną glottodydaktykę.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci znają różne rodzaje testów językowych; poznają system certyfikacji jpjo, wiedzą, jaki wpływ wywarł ona na współczesną glottodydaktykę (nowe podręczniki, pomoce dydaktyczne, nowe typy zadań testujące biegłość językową w każdej z pięciu sprawności), poznają standardy wymagań egzaminacyjnych zgodne z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Studenci potrafią sami konstruować ćwiczenia testujące, ze szczególnym uwzględnieniem zadań na rozumienie ze słuchu (ze względu na trudności techniczne związane z pozyskiwaniem autentycznych nagrań spełniających wymogi
certyfikacji
Kryteria oceniania
praca domowa (pisemna), obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
• materiały przygotowane przez prowadzącą,
• Standardy wymagań egzaminacyjnych,
• Przykładowe testy dla poziomów B1, B2 i C2,
• Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych,
Tłum.: Małgorzata Gaszyńska-Magiera, Anna Seretny;
• Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, red.: Anna Seretny, Ewa Lipińska
• A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005
• Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Praca zbiorowa pod redakcją E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006
• Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003
Bibliografia:
ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, 2005, red. A. Seretny, E. Lipińska, Universitas, Kraków.
ESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego. Uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Council of Europe, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.
Lipińska E., Seretny A., 2011, Przewodnik po egzaminach certyfikatowych, Universitas, Kraków.
Opisywanie, rozwijanie i testowanie biegłości językowej, 2004, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Universitas, Kraków.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2, 2016, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: