Język polski - poziom zaawansowany C2 3004-POLOC2
Sprawność słuchania: rozumienie wypowiedzi bezpośrednich i pośrednich, tekstów śpiewanych i mówionych, tekstów prymarnych.
Sprawność czytania: umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów nacechowanych stylistycznie, gwarowych i kolokwialnych. Sprawność czytania wybiórczego i szybkiego wyszukiwania informacji w tekście. Poprawa techniki czytania w języku polskim.
Interakcja: posługiwanie się płynną polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Prowadzenie dyskusji na różne tematy z poszanowaniem jej zasad i wymogów. Precyzyjne formułowanie własnych myśli, stanów emocjonalnych, poglądów. Opowiadanie o sytuacjach wyobrażonych. Budowanie komizmu słownego.
Produkcja/pisanie: pisanie dłuższych tekstów (najczęściej esejów) na wybrane tematy z zachowaniem argumentacji, uwzględnianiem cudzych poglądów, własnych przemyśleń czy intencji. Zachowanie kolejności zdarzeń, szczegółowości opisu. Przygotowanie własnych wystąpień i wcielanie się w różne role narracyjne.
Kompetencja lingwistyczna: powinna być rozszerzana możliwie różnotematycznie do poziomu około 10 000 jednostek leksykalnych. Eliminowanie jednostkowych błędów leksykalnych i pojęciowych. Poprawianie artykulacji, intonacji i akcentowania. Eliminowanie błędów ortograficznych.
Zagadnienia gramatyczno-syntaktyczne: 1. Fleksja imienna (utrwalanie wzorów deklinacji, rzeczowniki o rozszerzonym temacie, nazwy własne, dwurodzajowość, pluralia tantum, odmiany przymiotnikowe i liczebnikowe). 2. Fleksja czasownikowa (cechy znaczeniowo-gramatyczne, schematy koniugacyjne, aspekt i jego ogniwa, formy imiesłowowe, strony i tryby czasownika, formy nieosobowe). 3. Słowotwórstwo (funkcje syntaktyczne przysłówków i ich stopniowanie, nazwy mieszkanek i mieszkańców oraz czynności, przymiotniki odrzeczownikowe, cechy abstrakcyjne, deminutywa i augmentatywa, czasowniki z przedrostkami i czasowniki odimienne, skrótowce, neologizmy). 4. Składnia ( typy zdań pojedynczych, złożonych i wielokrotnie złożonych, wyrażanie poszczególnych części zdania, typy negacji, zdania bezpodmiotowe, transformacja składniowa).
Zagadnienia stylistyczne: rodzaje stylów wypowiedzi i ich rozpoznawanie, środki stylistyczne, pytania retoryczne, dialektyzmy i kolokwializmy.
Związki frazeologiczne: związane z przyrodą, anatomią, liczbą, kolorem, miejscem i kierunkiem, historią, Biblią, literaturą, mitologią, zwierzętami i roślinami.
Lista tematów może ulec zmianie (np. na prośbę studentek i studentów).
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po kursie na tym poziomie studentka/student potrafi posługiwać się biegle językiem polskim w mowie i piśmie. Rozumie wszystkie zasłyszane wypowiedzi, rozmowy, piosenki. Potrafi na wiele sposobów wyrażać swoje poglądy czy opinie, wypowiadać się intencjonalnie i emocjonalnie. Jest przygotowana/przygotowany do państwowego egzaminu z języka polskiego jako obcego na poziomie zaawansowanym.
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, test końcowy kontrola obecności, aktywność na zajęciach, ocenianie pisemnych prac domowych.
Literatura
* Garncarek P. (2000), Czas na czasownik, Universitas, Kraków.
* Garncarek P. (2009), Nie licz na liczebnik, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
* Mędak S. (2001), Co z czym? Ćwiczenia składniowe dla grup zaawansowanych. Universitas, Kraków.
* Kurzowa Z. (1999), Tackling Polish Verbs. WSiP, Warszawa.
* Lipińska E. (2007), Lektury podręczne, Universitas, Kraków.
* Seretny A. (2008), Per aspera ad astra, Uniwersitas, Kraków.
*Mosiołek-Kłosińska K. (1999), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
* Czarnecka U., Gaszyńska M. (1992), Polubić Polskę. Ćwiczenia w czytaniu dla studentów zaawansowanych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: