Język polski - poziom średni ogólny B2 3004-POLOB2
Lektorat dla studentek i studentów ze znajomością języka polskiego na poziomie średnim ogólnym. Na zajęciach są rozwijajne kompetencje językowe w następujących sprawnościach: rozumienie ze słuchu, poprawność gramatyczna, rozumienie tekstów pisanych, pisanie i mówienie.
Program kursu odpowiada standardom egzaminacyjnym Państwowej Komisji ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.
Gramatyka (wybrane zagadnienia spośród poniższych):
1. Deklinacja rzeczowników nieregularnych i o rozszerzonym temacie (np. imię, przyjaciel, pieniądz, ksiądz).
2. Formy liczby mnogiej rodzaju męskoosobowego rzeczowników, przymiotników i zaimków.
3. Powtórzenie aspektu czasownika w czasie przeszłym i przyszłym.
4. Tworzenie oraz zasady stosowania imiesłowów przymiotnikowych i przysłówkowych.
5. Deklinacja i składnia liczebników głównych.
6. Tworzenie oraz zasady stosowania trybu przypuszczającego.
7. Zdania złożone podrzędnie okolicznikowe warunku.
8. Tworzenie form strony biernej, ich nacechowanie stylistyczne i zakres użycia.
9. Zdania złożone podrzędnie okolicznikowe czasu, miejsca, przyczyny i celu.
10. Przekształcanie zdań złożonych podrzędnie na zdania pojedyncze.
Leksyka
1. Podróże.
2. Język.
3. Wynalazki i odkrycia.
4. Społeczeństwo.
5. Rodzina.
6. Osobowość.
7. Zwyczaje i święta.
8. Praca.
9. Aktualne zagadnienia społeczne i polityczne – komentarz.
Poszczególne tematy mogą być realizowane na więcej niż jednych zajęciach.
Poza tym przewiduje się pracę nad następującymi rodzajami tekstów w zakresie sprawności pisania: tekst argumentacyjny, tekst narracyjny, opis / charakterystyka.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Studentka/student rozumie najważniejsze treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych wyrażone w tekstach pisanych i wypowiedziach mówionych o skomplikowanej strukturze. Umie posługiwać się językiem polskim w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach życia codziennego. Studentka/student umie pisać dłuższe teksty na różnorodne tematy, wypowiadać się obszernie, stosując poprawne gramatycznie formy językowe, na interesujące go tematy, wyrażać i uzasadniać własny punkt widzenia, brać udział w dyskusji. Potrafi posługiwać się oficjalną i nieoficjalną odmianą języka polskiego odpowiednio do sytuacji, a także używać popularnych wyrażeń idiomatycznych.
Kryteria oceniania
KURS STACJONARNY
Aktywna obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze) – 20%
Prace domowe – 20%
Testy cząstkowe (i/ lub prezentacje) – 20%
Test końcowy – 40%
KURS ONLINE
Aktywna obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze) – 30%
Prace domowe – 30%
Testy cząstkowe (i/ lub prezentacje) – 20%
Test końcowy – 20%
Żeby zaliczyć kurs i uzyskać punkty ECTS, studentka/student musi wykazać się osiągnięciami w każdej z powyższych kategorii oraz zdać test końcowy.
Literatura
– A. Madeja, B. Morcinek, Polski mniej obcy. Podręcznik do nauki języka polskiego dla średnio zaawansowanych;
– E. Lipińska, E. Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu. cz. I;
– E. Zarych, Przejdż na wyższy poziom. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców dla poziomu B2/C1;
– A. Burkat, A. Jasińska, M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 3;
– E. Madej, E. Bajor, Wsród ludzi i ich spraw. Język polski dla cudzoziemców;
– Materiały własne lektorki/lektora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: