Język polski - poziom progowy B1 3004-POLOB1
Kurs jest przeznaczony dla osób, które ukończyły wcześniej kursy na poziomach A1 i A2. Program zajęć obejmuje poszerzanie leksyki i doskonalenie sprawności komunikacyjnej, pogłębianie znajomości gramatyki oraz naukę podstaw ortografii i stylistyki. W programie znajduje się również ćwiczenie nauki pisania prostych tekstów oraz pism użytkowych.
Leksyka:
• opis osoby: wygląd, stan cywilny, zainteresowania,
• charakter (wady, zalety),
• kino, film, recenzja
• sport,
• praca,
• pochodzenie, rodzina,
• autoprezentacja,
• podróże,
• pakowanie się,
• lotnisko,
• atrakcje turystyczne Polski,
• zdarzenia losowe,
• relacje międzyludzkie.
Gramatyka:
• mianownik i biernik liczby mnogiej,
• zaimek swój,
• tryb rozkazujący
• tryb warunkowy,
• czasowniki niewłaściwe,
• powtórzenie form i funkcji miejscownika,
• wołacz,
• przyimki statyczne i dynamiczne,
• czasowniki ruchu,
• celownik,
• składnia liczebników głównych.
Formy pisemne:
- opis i charakterystyka osoby,
- recenzja filmu / spektaklu,
- opowiadanie,
- sprawozdanie,
- e-maile i listy prywatne.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po kursie na tym poziomie studentka/student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji. Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę. Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, mail i sms.
Kryteria oceniania
- Test końcowy – 40%;
- Testy cząstkowe / prezentacje – 20%;
- Prace domowe – 20%;
- Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) – 20%.
Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii i zdać egzamin końcowy (student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, nie otrzyma zaliczenia).
Skala ocen:
98 – 100% (5!)
90 – 97% (5)
85 – 89% (4,5)
84 – 76% (4)
75 – 68% (3,5)
67 – 60% (3)
59 – 0% (2)
Literatura
• I. Stempek i in., Polski krok po kroku 2. Podręcznik, Kraków 2012.
• I. Stempek i in., Polski krok po kroku 2. Zeszyt ćwiczeń, Kraków 2014.
• M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 2, Kraków 2015.
• E. Lipińska, Z polskim na ty, Kraków 2014.
• E. Lipińska, E.G. Dąmbska, Pisać jak z nut, Kraków 2016.
• Materiały własne lektorki/lektora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: