Język polski - poziom wstępny A2 3004-POLOA2
Na tym poziomie student rozumie najczęściej używane słownictwo i wyrażenia dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (m.in. informacje o sobie, rodzinie, pracy, zdrowiu i wyglądzie, zakupach, jedzeniu, środowisku). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i wyraźnych przekazach. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenie, reklama, menu, rozkład jazdy, list i e-mail prywatny. Potrafi porozumieć się w rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających bezpośredniej wymiany zdań na znane mu tematy. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wszystkiego. Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty, e-mail i SMS.
Katalog tematyczny
1. Człowiek: dane personalne, wygląd, charakter, usposobienie;
2. Rodzina;
3. Rutyna dnia codziennego, żywienie, zakupy, usługi;
4. Czas wolny: rozrywki, sport;
5. Mieszkanie i najbliższe otoczenie;
6. Podróże i środki transportu;
7. Praca zawodowa;
8. Edukacja;
9. Zdrowie i higiena;
10. Środowisko naturalne.
Katalog zagadnień syntaktyczno-gramatycznych
Utrwalanie i poszerzanie znajomości struktur poznanych na poziomie A1 poprzez wprowadzanie ich nowych funkcji syntaktycznych, semantycznych oraz pełniejszego opisu gramatycznego. Dotyczy to przede wszystkim: odmiany zaimków, trybów czasownika, stopniowania przymiotników i przysłówków, składni liczebników głównych.
Katalog funkcjonalno-pojęciowy
1. Formuły językowe niezbędne do funkcjonowania w życiu społecznym.
2. Uzyskiwanie informacji, mediacja językowa.
3. Działania słowne: propozycje, polecenia, prośby i reakcje na nie.
4. Funkcje modalne: pewność, możliwość, potrzeba.
5. Funkcje oceniające: opinie, preferencje, aprobata i dezaprobata.
6. Pojęcia ogólne: cecha, przynależność, czas, miejsce, ilość i jakość.
Nabywane sprawności
1. Rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstów czytanych.
2. Uczestniczenie w prostych rozmowach na tematy związane z życiem codziennym.
3. Konstruowanie krótkich wypowiedzi pisemnych, jak np. listów.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu osoba „rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć w czasie podróży w regionie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany” (ESOKJ 2003:33).
Kryteria oceniania
Kurs stacjonarny:
- Test końcowy – 40%;
- Testy cząstkowe / prezentacje – 20%;
- Prace domowe – 20%;
- Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) – 20%.
Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii i zdać egzamin końcowy (student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, nie otrzyma zaliczenia).
Sposób zaliczenia:
Na podstawie efektów pracy określonych w sekcji "Metody i kryteria oceniania"
Skala ocen:
98 – 100% (5!)
90 – 97% (5)
85 – 89% (4,5)
84 – 76% (4)
75 – 68% (3,5)
67 – 60% (3)
59 – 0% (2)
Literatura
Podręczniki podstawowe:
– M. Małolepsza, M. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1 i 2,
– I. Stempek, A. Stelmach, Polski, krok po kroku, cz. I i II,
– E-book Polonicum.
Książki pomocnicze:
– I. Stempek, A. Stelmach, Polski, krok po kroku. Tablice gramatyczne,
– J. Machowska, Gramatyka. Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2,
– M. Pasieka, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących,
– J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców,
- K.Dembińska, K.Fastyn-Pleger, A.Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, cz.I, II, III
– J. Krztoń, Testuj swój polski. Słownictwo 1 i 2,
– A. Majewska-Tworek, Szumi, szura i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: