Język polski - poziom elementarny A1 - kontynuacja dla studentów z I semestru 3004-POLOA1-9b
Lektorat ma na celu dostarczyć studentom narzędzi umożliwiających skuteczne komunikowanie się w realnych sytuacjach, z którymi mają do czynienia w życiu codziennym (np. zakupy, restauracja, informacja tury-styczna). Podstawy gramatyki oraz elementarne słownictwo prezentowane będą w konkretnych kontekstach komunikacyjnych, takich jak np: opowiadanie o sobie, swojej rodzinie i znajomych, pracy i zainteresowaniach.
Leksyka i komunikacja:
- opisywanie przedmiotów i osób;
- opisywanie planu dnia;
- opowiadanie o tym, co miało miejsce w przeszłości;
- nazwy członków rodziny;
- informowanie o wieku;
- wyrażanie przyczyny;
- wyrażanie celu;
- nazwy miesięcy;
- nazwy pór roku;
- pogoda;
- opowiadanie o swoich zainteresowaniach;
- polskie tradycje: Wszystkich Świętych, Narodowe Święto Niepodległości , Boże Narodzenie / Wielkanoc, Święto Konstytucji 3 Maja;
- poruszanie się po mieście (pytanie o drogę, nazwy elementów architektonicznych w przestrzeni miejskiej);
- opisywanie mieszkania (nazwy mebli i ich rozmieszczenie);
- wynajmowanie mieszkania;
- opowiadanie o przeszłości;
- zakupy (ubrania, materiały, wzory),
- komplementowanie wyglądu;
- nazwy części ciała;
- informowanie o stanie zdrowia;
- plany na przyszłość.
Gramatyka:
- powtórzenie form mianownika, dopełniacza (l.pojedyncza), biernika, narzędnika rzeczowników i przymiotników;
- dopełniacz liczby mnogiej;
- miejscownik liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników i przymiotników;
- liczebniki główne;
- liczebniki porządkowe (1-24)
- zaimki dzierżawcze;
- koniugacja w czasie teraźniejszym;
- koniugacja w czasie przeszłym (czasowniki niedokonane i dokonane);
- aspekt czasownika;
- koniugacja w czasie przyszłym złożonym;
- szyk zdań pojedynczych i złożonych;
- tworzenie pytań;
- użycie podstawowych przymiotników i przysłówków;
- użycie form bezosobowych: można, trzeba;
- stopniowanie przymiotników;
- konstrukcje porównawcze z użyciem przymiotnika.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po odbyciu zajęć student:
- rozumie krótkie wypowiedzi pisemne i ustne na dobrze znane tematy dotyczące życia codziennego (rodzina, dom, studia, zainteresowania, podróże)
- umie się skutecznie porozumieć w podstawowych kontekstach komuni-kacyjnych (przedstawianie się, pytanie o czas, drogę, zakupy etc.) pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy
- zna i rozumie podstawy gramatyki i elementarne słownictwo.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, testy oraz krótkie wypracowania), kontrola obecności, końcowy test pisemny.
Kurs stacjonarny:
- Test końcowy – 40%;
- Testy cząstkowe / prezentacje – 20%;
- Prace domowe – 20%;
- Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) – 20%.
Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii i zdać egzamin końcowy (student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, nie otrzyma zaliczenia).
Sposób zaliczenia:
Na podstawie efektów pracy określonych w sekcji "Metody i kryteria oceniania"
Skala ocen:
98 – 100% (5!)
90 – 97% (5)
85 – 89% (4,5)
84 – 76% (4)
75 – 68% (3,5)
67 – 60% (3)
59 – 0% (2)
Literatura
Podręczniki wiodące:
Prizel-Kania, D. Bućko, K. Sowa, U. Legawiec - Po polsku po Polsce. Podręcznik do nauczania języka polskiego oraz kultury polskiej dla cudzoziemców lub
S. Dawidek, A. Stelmach, I. Stempek, A. Szymkiewicz, Polski, krok po kroku., część1 + płyta CD lub
M. Małolepsza, M. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1, Prolog + płyty CD
Materiały uzupełniające:
A. Domańska, P. Kajak, K. Kołak, A. Rabczuk, M. Stasieczek-Górna, E-book do nauki języka polskiego jako obcego wraz z ćwiczeniami interaktywnymi dla poziomu A1.
E. Piotrowska-Rola, M. Porębska, Polski jest cool, Wyd. EPISTEME, Lublin
M. Pasieka, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkują-cych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław;
materiały własne lektora
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: