- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nauczanie języka polskiego jako obcego jako działanie dyplomacji publicznej 3004-PO1-OG
Podczas zajęć zostaną przedstawione następujące zagadnienia (spis nie jest chronologiczny), m.in.:
- glottodydaktyka polonistyczna (nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej jako obcej) i jej dyscypliny;
- kulturoznawstwo glottodydaktyczne;
- nauczanie i promocja/upowszechnianie języków rzadziej nauczanych (m.in. słowiańskich);
- kultura „bliska” ciału i perspektywa akafanowska;
- narzędzia i działania dyplomacji publicznej;
- glottodydaktyka jako „element” dyplomacji publicznej;
- międzynarodowe ośrodki polonistyczne; krajowe ośrodki prowadzące nauczanie JPJO;
- instytucje odpowiadające za upowszechnianie polskości;
- certyfikowanie JPJO – jako jedno z działań wpływających na promocję polszczyzny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka uzyskuje podstawową orientację co do międzynarodowego kontekstu funkcjonowania glottodydaktyki polonistycznej.
Student/studentka uzyskuje podstawową wiedzę na temat punktów wspólnych glottodydaktyki polonistycznej i dyplomacji (studiów międzynarodowych).
Student/studentka umie połączyć specyfikę nauczania JPJO z potrzebami współczesnej dyplomacji, korzystającej z tzw. miękkiej siły.
Student/studentka umie krytycznie spojrzeć na teksty i treści kultury polskiej, funkcjonujące w międzynarodowym/globalnym obiegu, przydatne w upowszechnianiu polszczyzny w świecie.
Student/studentka identyfikuje miejsca i instytucje, zajmujące się upowszechnianiem JPJO i KPJO. Jest też w stanie wymienić najbardziej reprezentatywne działania przez nie podejmowane.
W efekcie – studenci i studentki uzyskują wiedzę przydatną przyszłym lektorom i lektorkom, świadomym korzyści płynących z nauczania polszczyzny jako języka obcego w świecie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
- obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności) – 50%,
- aktywność na zajęciach – 15%,
- drobne prace domowe – 15%,
- praca zaliczeniowa – 20%.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. A. Dąbrowska, Wł. Miodunka, A. Pawłowski, Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, Warszawa 2012.
2. A. Domańska, P. Kajak, Państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Warszawskim (po 2015 roku), „Poradnik Językowy” 6/2019, s. 7-18.
3. P. Kajak, Fandom czy „brandom”? – glottodydaktyczne spojrzenie na budowanie marki kultury polskiej w kulturze uczestnictwa, w: Glottodydaktyka wobec wielokulturowości, Warszawa 2014, s. 255-264.
4. P. Kajak, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa 2020.
5. P. Kajak, Polish+. Program nowych studiów polskich na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu, „Poradnik Językowy” 3/2020, s. 69-82.
6. W. Lubaś, Polityka językowa. Komparacja współczesnych języków słowiańskich, Opole 2009.
7. J. Mazur (red.), Promocja języka i kultury polskiej w świecie, Lublin 1998.
8. J. Mazur, Lektor języka polskiego w zagranicznym ośrodku akademickim. Oczekiwania i rzeczywistość, w: Achtelik A., Graboń K. (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki (tom V serii Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy, red. nauk. całości J. Tambor), Katowice 2018, s. 55-62.
9. Wł. T. Miodunka, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków 2016.
10. B. Ociepka, Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa 2013.
11. A. Pawłowski, Promocja języka polskiego – między lingwistyką a marketingiem, „Poradnik Językowy” 8/2015, s. 143-155.
12. J. Skoczek, Nauczanie języka polskiego jako zadanie i narzędzie dyplomacji publicznej, w: Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Warszawa 2021.
13. J. Tambor, B. Niesporek-Szamburska (red.), Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie: diagnoza, stan, perspektywy, Katowice 2018.
14. T. Trojanowska, J. Niżyńska, P. Czapliński (red.), Being Poland: A New History of Polish Literature and Culture since 1918, Toronto 2018.
Na zajęciach wykorzystane zostaną fragmenty ww. publikacji. Pozostałe odniesienia bibliograficzne, umożliwiające własne poszukiwania studentów, będą udostępniane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: