(pl) Polska muzyka rozrywkowa 3004-PMR-OG
Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom najważniejszych zjawisk i artystów związanych z polską muzyką rozrywkową. Studenci poznają rys historyczny rozwoju polskiej muzyki (od końca II wojny światowej). Zajęcia będą składać się z części wykładowej, wspólnego słuchania muzyki i części konwersacyjnej.
Zakresy tematyczne:
1. Serce narodu bije w ludowej piosence – kilka słów o polityce kulturalnej wczesnej PRL.
2. Folklor i folkloryzm – różne formy obecności (polskiej) muzyki ludowej dziś.
3. Czy w Polsce mieszkali hippisi? Inspiracje kulturą i estetyką hippisowską i pierwsze protest songi. (np. Dziwny jest ten świat, Telewizja – Salon Niezależnych)
4. „Centrala nas ocali…” – dlaczego lata 80. eksplodowały ważnymi tekstami, które żyją do dziś?
5. Nowe idzie od morza… (np. Apteka, yass).
6. „Coś się dzieje wreszcie, gwałcą w naszym mieście, za tę piosenkę zaś mnie powieście” – eksplozja wolności i kreatywności we wczesnych latach 90. (T-Raperzy Znad Wisły, Atrakcyjny Kazimierz, Kury).
7. „Grajcie muzykę, muzykę do tańczenia…” – disco polo, polski dance, kultura klubowa.
8. Ikony hip-hopu i ekspansja estetyki hip-hopowej.
9. „Kuba wyspa jak wulkan gorąca” i „Grudniowy blues o Bukareszcie”. Polscy autorzy piosenek patrzą na inne kraje.
10. Autostereotypy o Polsce i Polakach w polskich piosenkach.
11. Muzyka ponad granicami – zagraniczni artyści aktywni w Polsce i ciekawe kooperacje polskich artystów z muzykami z innych krajów.
12. Balcanica.
13. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – wspólnota rock&rolla.
14. Monika Brodka, czyli przykład, jak się nie dać zaszufladkować. Muzyka pop premium.
15. Niezapomniane hity wakacji.
Prezentacje: Patrzymy na młode zespoły i wspólnie prognozujemy ich ścieżkę kariery… – prezentacje studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci znają najważniejsze zjawiska z szeroko pojętego kręgu polskiej muzyki rozrywkowej w latach powojennych. Umieją umieścić w szerszym kontekście utwory i wykonawców polskiej muzyki popularnej. Rozumieją relacje polskiej muzyki z globalnymi trendami w muzyce popularnej. Potrafią zaprezentować najważniejszych artystów polskich scen.
Kryteria oceniania
Prezentacja – 40%
Obecność (tylko 2 możliwe nieobecności) – 20%
Aktywność na zajęciach – 40%
Żeby uzyskać zaliczenie i punkty na koniec semestru, student musi wykazać się osiągnięciami w każdej kategorii oraz zaliczyć egzamin końcowy. Student, które uzyska 0% w jednej z kategorii, nie otrzyma zaliczenia.
Literatura
Kultura rocka, red. J. Osiński, M. Pranke, P. Tański – wszystkie tomy
J. Macała, Tylko ziemia się nie zmienia
P. Kajak, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny
R. Księżyk, Dzika rzecz! Polska muzyka i transformacja 1989-1993
T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków
Blogi muzyczne i recenzje (m.in. Polifonia B. Chacińskiego, Nowe idzie od morza R. Knery), informacje muzyczne w popularnych magazynach kulturalnych i społecznych (Polityka, Dwutygodnik)
Mirosław Pęczak, Muzyczne przygody gustu ludowego
Brian Porter-Szucs, Całkiem zwyczajny kraj. Historia Polski bez martyrologii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: