Literatura w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego 3004-C3F-PO3
Na zajęciach omawiane będą podstawowe artykuły teoretyczne dotyczące roli literatury, szczególnie prozy współczesnej, w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego, a także różnych podejść metodologicznych do utworów literackich w glottodydaktyce polonistycznej.
Ma to umożliwić uczestniczkom i uczestnikom zajęć zdobycie solidnej podbudowy teoretycznej niezbędnej do samodzielnych prób stosowania utworów literackich na zajęciach językowych. Rozwijaniu umiejętności w tym zakresie służyć będzie na zajęciach szczegółowa analiza wybranych sześciu powieści współczesnych, reprezentujących różne tendencje, gatunki i style literackie, z perspektywy glottodydaktycznej.
Dyskusjom nad konkretnymi fragmentami powieści będą towarzyszyć próby stworzenia na ich podstawie spójnego i przemyślanego scenariusza zajęć językowych, w tym ćwiczeń leksykalnych, na rozumienie tekstu oraz rozwijających sprawność mówienia i pisania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po odbyciu zajęć studentka/student:
I. będzie znać:
– stan badań nad wykorzystywaniem utworów literackich w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego,
– główne podejścia metodologiczne do tekstu literackiego na lekcji języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego,
– istotne i reprezentatywne dzieła najnowszej literatury polskiej;
II. będzie umieć:
– analizować teksty literackie pod kątem możliwości i celowości ich przedstawienia na zajęciach z języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego;
– przygotować spójny scenariusz lekcji oraz ćwiczenia oparte na fragmencie wybranej współczesnej powieści polskiej;
III. będzie świadoma/świadomy:
– szczególnej roli literatury jako nośnika treści kulturowych w procesie nauczania języka obcego,
– wagi misji upowszechniania literatury polskiej wśród uczących się polszczyzny jako języka obcego/drugiego/odziedziczonego.
Kryteria oceniania
– kontrola obecności (dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze),
– ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach),
– praca zaliczeniowa: przygotowanie konspektu lekcji i ćwiczeń w oparciu o fragment wybranej powieści współczesnej.
Praktyki zawodowe
–
Literatura
a) Omawiane powieści współczesne:
– Barys Ł., Kości, które nosisz w kieszeni, Warszawa 2021.
– Bator J., Piaskowa Góra, Warszawa 2012.
– Grzegorzewska W. Guguły, Wołowiec 2014.
– Hen M. Segretario, Kraków 2023.
– Szostak W., Chochoły, Warszawa 2010.
–Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych, Kraków 2009.
b) Literatura przedmiotowa:
– Achtelik A., Tekst literacki jako źródło wiedzy o kulturze polskiej, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004, s. 417–420.
– Cudak R., Literatura w zagranicznej promocji języka i kultury polskiej, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków 2021, s. 385–405.
– Czerkies T., Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach języka obcego – wybrane metody uwzględniające literaturę w procesie nauczania, [w:] tejże, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012, s. 61–76.
– Davis N., Posłowie. Literatura polska – ulica szeroka jak świat, [w:] Światowa historia literatury polskiej. Interpretacje, red. M. Popiel, T. Bilczewski, S. Bill, Kraków 2020, s. 633–640.
– Kozłowski A., Poziom nauczania języka obcego a możliwości wykorzystania tekstów literackich, [w:] tegoż, Literatura piękna w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1991, s. 109–125.
– Lipińska E.,, Jeden język, wiele aspektów – o zróżnicowaniu polszczyzny w kraju i za granicą w kontekście jej nauczania, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021, s. 45–71.
– Miodunka W., Elementy składowe glottodydaktyki polonistycznej: praktyka nauczania cudzoziemców polszczyzny, językoznawstwo stosowane, (glotto)dydaktyka ogólna, [w:] tegoż, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków 2016, s. 18–57.
– Mrozowska H., Tekst literacki jako strategia dydaktyczna w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2001, nr 3, s. 24–30.
– Walas T., Oko innego/cudzoziemca jako możliwa perspektywa poznawcza literatury polskiej, [w:] Polonistyka bez granic, t. 1, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, Kraków 2010, s. 213–221.
– Zieniewicz A., Historycznie, literacko czy kulturowo – nauczanie literatury w perspektywie glottodydaktycznej, „Kwartalnik Polonicum” 2013, nr 13, s. 30–35.
– Zieniewicz A., Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, [w:] Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Warszawa 2020, s. 15–28.
– Zych J., Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków, [w:] Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Warszawa 2020, s. 67–94.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: