Glottodydaktyka polonistyczna – język polski jako obcy 3004-C362GP1
- Glottodydaktyka polonistyczna (jpjo: język polski jako obcy) – rozwój i specyfika dyscypliny.
- Historia nauczania języka polskiego jako obcego.
- Współczesne teorie kulturoznawcze i ich wpływ na nauczanie jpjo (m.in. definiowanie takich pojęć jak: kultura narodowa, kanon kultury, kultura „wysoka”, kultura popularna, socjokultura, lingwakultura, realioznawstwo, krajoznawstwo, etc.).
- Culture as a fifth skill – nauczanie wiedzy o kulturze w ramach nauczania języków obcych, ze szczególnym uwzględnieniem przypadku polskiego.
- Kompetencja interkulturowa i różnokulturowa w glottodydaktyce polonistycznej.
- Upowszechnianie polskości w świecie - nauczanie języka polskiego jako obcego w dyplomacji publicznej.
- Wybór tematyki badawczej do pracy magisterskiej; próba usystematyzowania; praca nad tekstami krytycznymi związanymi z wybrana tematyką prac; opracowanie projektu badawczego; prezentacje projektów badawczych uczestników/uczestniczek seminarium.
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone.
W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/studentka:
- wie, jak przeprowadza się postępowanie badawcze;
- ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranego przez siebie tematu (dydaktyka języków obcych, glottodydaktyka polonistyczna);
- uzyskuję wiedzę nt. pracy lektora języka polskiego jako obcego.
W zakresie umiejętności student/studentka:
- potrafi zaplanować i przeprowadzić postępowanie badawcze;
- potrafi przedstawić i poprawnie omówić zebrane materiały;
- potrafi porównywać i krytycznie ocenić różne koncepcje teoretyczne w sferze glottodydaktycznej;
- potrafi zredagować prace magisterską z zachowaniem norm językowych i edytorskich.
W zakresie kompetencji społecznych - student/studentka:
- potrafi dyskutować z poszanowaniem opinii innych uczestników grupy;
- potrafi redagować swoją prace magisterską z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej;
- współpracuje w grupie.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową wpływa:
- obecność na zajęciach seminaryjnych;
- aktywny udział w dyskusjach dotyczących problemów związanych z tematem zajęć;
- planowe prezentowanie wybranych zagadnień i przeczytanych lektur, związanych z tematyką pracy (w formie ustnej i/lub pisemnej);
- terminowe składanie bądź prezentowanie poszczególnych części pracy, uzgodnionych tematów referatów etc.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Wł. Miodunka, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie-stan obecny-perspektywy, Kraków 2016.
2) W. Wilczyńska, A. Michońska-Stadnik, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010.
3) P. Gębal, Wł. Miodunka, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.
4) P. Kajak, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa 2020.
5) A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, Kraków 2021.
6) J. Tambor, Wł. Miodunka (red.), Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie: diagnoza, stan, perspektywy, Katowice 2018.
Literatura zalecana:
1) A. Dąbrowska, Wł. Miodunka, A. Pawłowski, Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, Warszawa 2012.
2) P. Gębal, Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014.
3) I. Janowska, P. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków 2016.
4) E. Sękowska, Język emigracji polskiej na świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: