Zróżnicowanie leksykalne współczesnego języka polskiego 3003-Z1853KJ1
Studenci zostaną zapoznani z techniką pisania pracy licencjackiej, w tym: zasadami poprawnego formułowania tematu pracy, zasadami doboru narzędzi i technik badawczych odpowiadających zagadnieniom językoznawczym omawianym podczas seminarium, regułami gromadzenia materiału do analizy.
Część merytoryczna seminarium będzie poświęcona dyskusjom i ćwiczeniom związanym ze sposobami:
a) wyodrębniania i charakteryzowania słownictwa wspólnoodmianowego,
b) różnicowania (stylistycznego, społecznego, chronologicznego, geograficznego) współczesnej polskiej leksyki oraz czynnikami wpływającymi na nie,
c) opisu językoznawczego oraz kodyfikacji leksykologicznej i leksykograficznej wyników analiz związanych z tematyką seminarium.
Szczególny nacisk zostanie położony na badanie nowych jednostek leksykalnych (ich znaczenia, pochodzenia, funkcji, przynależności do odmian polszczyzny) oraz poznanie cech leksyki wybranych subkultur.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu seminarium student orientuje się w zagadnieniach dotyczących współczesnej polskiej leksyki, zwłaszcza jej zróżnicowania. Zna metody badania słownictwa, umie dobrać narzędzia i techniki badawcze do tematu swojej pracy i postawionych hipotez badawczych. Samodzielnie gromadzi materiał do analizy i poddaje go krytycznej ocenie. Umie zgromadzić literaturę przedmiotu i umiejętnie ją wykorzystać w opracowaniu wybranego tematu pracy licencjackiej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
a) bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na seminarium,
b) wybór tematu pracy,
c) bieżące konsultacje dotyczące postępów w pisaniu pracy,
d) przygotowanie i złożenie pracy.
Literatura
Anusiewicz J., Siciński B. (red.), 1994. Języki subkultur, w: „Język a Kultura”, t. 10, Wrocław.
Bańko M., 2001. Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa, Warszawa.
Bartmiński J., Tokarski R., 1993. O definicjach i definiowaniu, Lublin.
Bartmiński J. (red.), 2001. Współczesny język polski, Lublin.
Buttler D., Markowski A., 1991. Słownictwo wspólnoodmianowe, książkowe i potoczne współczesnej polszczyzny, w: „Język a Kultura”, t. 1, Wrocław.
Dubisz S., 2015. Rozwój słownictwa w dziejach języka polskiego – zarys problematyki, „Poradnik Językowy” z. 4.
Grabias S., 1994. Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Grochowski M., 1982. Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń.
Grzegorczykowa R., 2001. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Kołodziejek E., 2006. Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin (wybrane rozdziały).
Lubaś W., 2003. Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole.
Markowski A., 1992. Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, t. 1-2, Wrocław.
Markowski A., 1992. Polszczyzna końca XX wieku, Warszawa.
Mazur J. (red), 2000. Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, Lublin.
Pędzich B., 2012a. Jak powstaje socjolekt? Studium słownictwa paralotniarzy, Warszawa.
Pędzich B., 2012b. Słownik paralotniarski, Warszawa.
Rudnicka B., 2003. Znaczenie wyrazów - przegląd i charakterystyka typów, kwestie wątpliwe, „Przegląd Humanistyczny”, z. 2.
Warchala J., 2003. Kategoria potoczności w języku, Katowice.
Zgółkowa H., 1999. Język subkultur młodzieżowych [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, pod red. W.
Pisarka, Kraków.
Literatura będzie uzupełniana i modyfikowana w zależności od potrzeb studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: