Język polski jako obcy 3003-Z1453WJP1
I. Spis kolejnych tematów zajęć:
1. Metody bezpośrednie i pośrednie w nauczaniu języków obcych.
2. Cztery sprawności językowe rozwijane na lektoratach języka polskiego: mówienie, rozumienie, czytanie, pisanie.
3. Sposoby zapoznawania obcokrajowców z elementami kultury polskiej.
3. Pomoce dydaktyczne wykorzystywane na lektoratach języka polskiego.
4. Typowy plan lekcji języka polskiego dla obcokrajowców.
5. Charakterystyka typologiczna języka polskiego.
6. Praca z grupami początkującymi.
7.Nauczanie deklinacji polskiej.
8.Nauczanie koniugacji polskiej. Trudności związane z nauczaniem aspektu.
9. Aglutynacyjność polskich form czasownikowych, czyli jak zapanować nad wędrującymi końcówkami czasownika.
10. Wprowadzanie kategorii trybu.
11. Wprowadzanie imiesłowów przymiotnikowych przysłówkowych.
12. Możliwości wykorzystania konotacji i schematów zdaniowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
13.Wprowadzanie nowego słownictwa i utrwalanie już poznanego.
14.Praca z tekstem na lektoratach języka polskiego. Typy tekstów dla poszczególnych poziomów nauczania.
15.Frazeologia i trudności z jej stosowaniem.
IV. Studenci powinni zapoznać się z lekturami przewidzianymi w programie zajęć, aktywnie uczestniczyć w dyskusjach i samodzielnie projektować lekcje języka polskiego jako obcego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student osiąga następujące efekty kształcenia:
1) rozpoznaje metody bezpośrednie i pośrednie w nauczaniu języka polskiego jako obcego;
2) ocenia kompetencje językowe cudzoziemców, uczących się polskiego;
3) analizuje dostępne podręczniki do nauczania cudzoziemców języka polskiego pod kątem ich przydatności merytorycznej i metodycznej;
4) stosuje wiedzę z gramatyki języka polskiego do układania ćwiczeń przeznaczonych dla obcokrajowców uczących się naszego języka;
5) opracowuje inne materiały dydaktyczne na lektoraty języka polskiego;
6) sporządza konspekty lekcji dla cudzoziemców, reprezentujących różne poziomy wiedzy językowej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); oceny z trzech samodzielnie przygotowanych prac pisemnych (scenariusz lekcji języka polskiego jako obcego; ocena kompetencji językowych obcokrajowca uczącego się polskiego na podstawie jego wypowiedzi ustnej lub pisemnej; charakterystyka językowa i metodyczna tekstu wiersza, piosenki, artykułu lub opowiadania pod katem jego przydatności do zajęć z obcokrajowcami uczącymi się języka polskiego jako obcego) oraz sukcesywne przygotowywanie pracy licencjackiej (wybór tematu, sporządzanie bibliografii, układanie planu pracy, pisanie kolejnych rozdziałów).
Literatura
Bartnicka B., Nauczanie aspektu na lektoratach języka polskiego (w:) „Vademecum lektora języka polskiego” lub (w:) „Tradycja i nowoczesność w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego”, praca zbiorowa pod red. H. Rybickiej-Nowackiej i B. Rocławskiego, Gdańsk 1990.
Buttler D., Z metodyki nauczania polszczyzny jako języka obcego (Słownictwo), „Przegląd Humanistyczny” 1971, nr 2.
Cudak R., Tambor J. (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2001.
Czarnecka U., Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. (Program dydaktyczny), Kraków, UJ, 1990.
Dębski R., Komputer w nauczaniu języka polskiego. Przetwarzanie języka w programach dydaktycznych, Kraków1996.
Foland-Kugler M.: Nauczanie fonetyki języka polskiego (w:) „Vademecum lektora języka polskiego” pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992.
Garncarek P., Czas na czasownik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego. Polish Yerbs-Forms and Usage, Kraków, Universilas, 2001.
Gawełko M., Kilka różnic typologicznych między językiem polskim i francuskim, „Języki obce w szkole”, 1986, nr 4, s. 291-297.
Jędrzejko E., Piętkowa R.: Teksty piosenek i psychozabaw jako materiał leksykalny w nauce języka polskiego jako obcego (w:) „Tradycja i nowoczesność w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego”, praca zbiorowa pod red. H. Rybickiej-Nowackiej i B. Rocławskiego, Gdańsk 1990.
Kapeliński F. J., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego: analogie z nauczaniem angielskiego i francuskiego jako języków obcych lub drugich (w:) „O język i kulturę polską w środowiskach polonijnych. Materiały z II Konferencji Okrągłego Stołu. Łańcut 26-28 lipca 1986 r.”, Warszawa 1990.
Klebanowska B., Zdanie konotowane i jego odpowiedniki semantyczne w nauczaniu cudzoziemców, „Poradnik Językowy” 1977, nr 10, s. 452-459.
Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
Martyniuk W., Grundbaustein Polnisch. Propozycja programu nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków1991.
Mazur J. (red.), Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin, Wyd, Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, 2000.
Mędak S., Język polski a la carte. Wybór testów z języka polskiego dla obcokrajowców, Kraków, UJ, 1995.
Miodunka W. (red.), Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków, UJ, 1992.
Miodunka W. (red.), Język polski w świecie, Warszawa-Kraków, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
Pawelec M., Ostrzeżenie przed „fałszywymi przyjaciółmi” (zjawisko „faux amis” w językach polskim i niemieckim), „Języki obce w szkole”, 1987, nr 5, s.440.
Putka I.: Wprowadzanie jednostek leksykalnych w ich użyciach wtórnych na lektoratach języka polskiego (w:) „Język – teoria – dydaktyka”, Kielce 1984, s. 195-201.
Suliga G.: Nauczanie cudzoziemców jako dialog międzykulturowy (w:) „Tradycja i nowoczesność w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego”, praca zbiorowa pod red. H. Rybickiej-Nowackiej i B. Rocławskiego, Gdańsk 1990
Wierzbicka E., Wiedza na temat współczesnej polszczyzny niezbędna w pracy lektora języka polskiego, „Przegląd Polonijny” 2000, nr 1, s. 163-171.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: