- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do krytycznego myślenia 3003-WKM-OG
Celem kursu jest zapoznanie studentów z teorią oraz metodami krytycznego myślenia, czyli interdyscyplinarnej dziedziny łączącej m.in. elementy językoznawstwa, logiki, psychologii oraz retoryki. Myślenie krytyczne należy do umiejętności o charakterze ogólnym, której wypracowanie stanowi jeden z głównych celów edukacji akademickiej. Często określa się ją mianem metaumiejętności, tj. umiejętności wymaganej do sprawnego wykonywania innych czynności o charakterze umysłowym np. rozwiązywania problemów, pisania tekstów czy debatowania.
Zajęcia będą nastawione na wypracowanie i pogłębienie umiejętności jasnego formułowania wypowiedzi oraz rzetelnego rozumowania, w tym w szczególności uzasadnienia przekonań i argumentowania.
Przedmiotem zajęć będą m.in. następujące zagadnienia:
- różne definicje krytycznego myślenia, polska tradycja logiki pragmatycznej,
- precyzja i jasność wypowiedzi, definiowanie, wykrywanie sugestii, błędy w wypowiedziach i definicjach,
- rozpoznawanie argumentów i ich standaryzacja, określanie struktury, klasyfikacja i ocena rozumowań,
- zasady racjonalnej dyskusji i chwyty erystyczne,
- błędy poznawcze i techniki pracy umysłowej,
- elementy logiki formalnej: klasycznego rachunku zdań oraz rachunku predykatów.
Zajęcia realizowane będą przez internet na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: http://kampus.uw.edu.pl. Kurs składa się z 13 modułów. Moduł o typowej budowie obejmuje następujące aktywności:
- wprowadzenie teoretyczne
- testu nieocenianego, pozwalającego studentom na sprawdzenie swoich umiejętności przed przystąpieniem do zadań ocenianych
- testu ocenianego
- ćwiczeń otwartych: zadań oraz wypowiedzi na forach dyskusyjnych
- nieobowiązkowych zadań dodatkowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu z wynikiem pozytywnym uczestnik:
- zna kluczowe pojęcia z zakresu teorii krytycznego myślenia,
- rozpoznaje stanowiska, tezy, argumenty prezentowane przez innych ludzi,
- potrafi dokonać strukturyzacji i standaryzacji argumentów,
- określa stopień uzasadnienia tezy na podstawie przedstawionej argumentacji,
- potrafi identyfikować ukryte przesłanki oraz implikatury wypowiedzi,
- rozpoznaje chwyty erystyczne i techniki perswazyjne, mechanizmy manipulacji medialnych i propagandy,
- jest świadomy błędów poznawczych, na które podatne jest ludzkie myślenie,
- rozpoznaje niezawodne i zawodne schematy wnioskowań,
- potrafi zaprezentować własny punkt widzenia w sposób jasny i przemyślany, z uwzględnieniem perspektywy odbiorcy,
- ocenia poprawność definicji i poprawnie definiuje pojęcia, których używa.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową w 50% składa się wynik z zadań rozwiązywanych w trakcie semestru (na platformie COME) i w 50% wynik z testu końcowego.
Literatura
M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
Literatura pomocnicza:
W. Sinnott-Armstrong, R. J. Fogelin, Understanding Arguments: An Introduction to Informal Logic, Wadsworth 2005.
T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2007.
A. Kisielewicz, Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia, Warszawa 2017.
Z. Michalewicz, M. Michalewicz, Nauczanie łamigłówkowe. Wstęp do krytycznego myślenia, matematyki i rozwiązywania problemów, Warszawa 2013.
R. Nisbett, Mindware, Sopot 2016.
K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. S. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2005.
K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2008.
D. Kahneman, Pułapki myślenia, Poznań 2012.
D. Ariely, Potęga irracjonalności: ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje, Sopot 2018.
C. Newport, Praca głęboka, Warszawa 2018.
M. Harrell, What is the argument?, Cambridge, MA, 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: