Specjalne potrzeby komunikacyjne w społeczeństwie 3003-SP-PJ-SPK
Zagadnienia:
1. Założenia metodologiczne i rezultaty badań dotyczących odbioru i tworzenia wypowiedzi.
2. Międzynarodowe badanie PIAAC – kompetencje odbioru i tworzenia wypowiedzi ludzi dorosłych w Polsce w porównaniu z innymi krajami.
3. Założenia metodologiczne badania PISA − kryteria oceny umiejętności i przypisywania ich do odpowiednich poziomów.
4. Biolekt i jego odmiany (ze względu na płeć, wiek, zaburzenia).
5. Język osób starszych jako odmiana współczesnej polszczyzny.
6. Podstawowe procesy starzenia się i strategie adaptacyjne seniorów.
7. Język w wieku senioralnym (m.in. syndrom TOT i OTV).
8. Podstawy komunikowania się z osobą w starszym wieku.
9. Komunikacja z osobami starszymi w roli pacjentów.
10. . Pojęcie zdrowia psychicznego i normy psychicznej.
11. Osoby neuronietypowe w dyskursie publicznym – postawy społeczne
12. Funkcjonowanie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych – możliwości i ograniczenia.
13. Neurobiologiczne i psychologiczne mechanizmy autystycznej odmienności.
14. Profile zaburzeń w spektrum autyzmu i ich przejawy w zachowaniach językowych.
15. Geek syndrom – zespół Aspergera – zespół sawanta jako kontinuum poznawczej i komunikacyjnej neuroodmienności.
16. Specyfika komunikacyjnych potrzeb osób dorosłych ze spektrum autyzmu.
17. Specyfika funkcjonowania językowego osób z DLD.
18. Formułowanie wypowiedzi ułatwiających odbiór treści przez osoby z DLD.
19. Sytuacja socjolingwistyczna osób posługujących się polskim językiem migowym.
20. Specyficzne potrzeby komunikacyjne Głuchych oraz dostosowania, które pomagają niwelować bariery komunikacyjne i ułatwiają im dostęp do informacji.
21. Język polski jako obcy. Specyficzne potrzeby osób, dla których polszczyzna jest językiem obcym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
.
Po zajęciach Studenci/Studentki
• znają i rozumieją specjalne potrzeby komunikacyjne wybranych grup społecznych (np. seniorów, osób z niepełnosprawnościami);
• potrafią dostosować własne teksty do potrzeb komunikacyjnych wybranych grup społecznych oraz świadomie korzystać podczas tworzenia tekstów użytkowych z wiedzy o stanie kompetencji komunikacyjnych w polskim społeczeństwie
• są gotowi/gotowe uwrażliwiać innych pracowników urzędów i firm na potrzeby innych – bez względu na wiek, poziom niepełnosprawności czy poziom wykształcenia.
Kryteria oceniania
Na platformie Classroom. Do zaliczenia konieczne uzyskanie min. 50% punktów.
Praktyki zawodowe
Nie.
Literatura
W wyborze:
Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC), Warszawa 2013, rozdz. 2, Koncepcja badania PIAAC
PISA 2018 Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Warszawa 2020, rozdział 2 Rozumienie czytanego tekstu
Raport z badania Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, Warszawa 2015, rozdział III. 1 Kompetencje komunikacyjno-językowe
Barański J. 2012, Komunikowanie się z pacjentem w podeszłym wieku, [w:] Steciwko A., Barański J. (red.), Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Wybrane zagadnienia, Wrocław: Elsevier Urban & Partner, s. 94–103.
Broczek K. 2015, Communication with elderly patients: A key to success in geriatric care, “Postępy Nauk Medycznych” 28(7), s. 444–450.
Broczek K. 2018, Jedno słowo może wiele…, czyli o komunikacji z osobami w starszym wieku w ochronie zdrowia, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 270–292.
Jaroszewska A. 2017, Mowa starcza, [w:] A. Zych (red.), Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, Katowice: Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski, Katowice.
Kielar-Turska M., Byczewska-Konieczny A. 2014, Specyficzne właściwości posługiwania się językiem przez osoby w wieku senioralnym, [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 429–443.
Łuczyński E. 2018, Miejsce języka ludzi starszych wśród odmian współczesnej polszczyzny, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 108–138.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K. 2020, Komunikowanie się z osobą w wieku senioralnym, [w:] M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur (red.), Mózg – język – komunikacja, Poznań: Wydawnictwo Rys, s. 139–168.
Mossakowska M., Więcek A., Błędowski P. (red.) 2012, Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Poznań: Termedia Wydawnictwo Medyczne.
Owczarek K., Łazarewicz M.A. (red.) 2015, Pogoda na starość. Podręcznik skutecznego wspierania seniorów, Warszawa: Wolters Kluwer.
Rutkiewicz-Hanczewska M. 2018, Wiek a nazywanie. Procesy wyszukiwania słów w starszym wieku, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 241–269.
Rzadkiewicz M., Łazarewicz M. 2018, Komunikacja ze starszymi osobami w kontekście relacji społecznych, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 180–199.
Silverman J., Kurtz S., Draper J. 2018, Umiejętności komunikowania się z pacjentami, tłum. M. Lewandowska, .
Tłokiński W., Olszewski H. 2014, Zaburzenia mowy związane z wiekiem, [w:] S. Milewski,J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, s. 410–428, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Tłokiński W. 2016, Między siłą umysłu a siłą języka: relacje u schyłku życia [w:] Kielar-Turska M. (red.), Starość: jak ją widzi psychologia. Siła umysłu w starości, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 179–192.
Stuart-Hamilton I 2006, Psychologia starzenia się, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Witkowski J.M. 2018, Zmiany biologiczne zachodzące z wiekiem 2018, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 108–138.
Zaśko-Zielińska M. 2009, Próba charakterystyki biolektu – język a wiek, „Studia Linguistica” XXVIII, s. 117–123.
Zaburzenie rozwoju językowego u dzieci i młodzieży. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli, IBE, 2022.
Strona internetowa: https://dldandme.org
Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie-stan obecny-perspektywy, Kraków 2016.
Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, Kraków 2021.
Sękowska E., Język emigracji polskiej na świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Kraków 2010.
Sławińska A., Zespół Aspergera u osób dorosłych –
zbieżność z innymi zaburzeniami, zaburzenia
współwystępujące i problemy towarzyszące, „Psychiatria i
Psychologia Kliniczna”, 2014, 14 (4), s. 304–307.
Szubrycht M., Autyzm. Bliski daleki świat, Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2022.
Tammet D.: Urodziłem się pewnego błękitnego dnia.
Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera,
tłum. M. Mysiorska, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2010.
Nerenerg J., Neuroróżnorodne. Jak żyć w świecie skrojonym
nie na naszą miarę? przeł. K. Byłów, Wydawnictwo Krytyki
Politycznej, Warszawa 2022.
Panasiuk J., Upośledzenie czy geniusz? Od Aspergera do
sawanta, [w:] Obcy/inny – propozycje aplikacji pojęciowych,
pod red. M. Karwatowskiej, R. Litwińskiego, A. Siwca,
Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018, s. 341-371.
Materiały internetowe:
Sheffer E., Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III
Rzeszy – audiobook.
Ławicka J., Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera –
Audiobook.
Weitz M. (reż.), Geniusz pamięci – film dokumentalny,
2005.
Ramsey A. (reż.), Planeta Zespół Aspergera – film dokumentalny
Rutkowski P., Łozińska S. (red.), 2014, Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego; Część I: Języki migowe — wprowadzenie (https://www.plm.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2012/10/Rutkowski-Lozinska-Lingwistyka-przestrzeni-i-ruchu.pdf).
Rutkowski P., Talipska M., 2014, Kształcenie akademickie głuchych, [w:] Edukacja głuchych, red. M. Sak, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 82-88 (https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Edukacja%20gluchych.pdf).
Rutkowski P., Mostowski P., 2017, Polski język migowy narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu, Trendy. Internetowe czasopismo edukacyjne 1, 18-22 (https://www.plm.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2012/07/Rutkowski-Mostowski-Polski-jezyk-migowy-narzedziem-przeciwdzialania-wykluczeniu.pdf).
Łozińska S., Rutkowski P, 2017, Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych, Horyzonty Wychowania / Horizons of Education 16 [38], 91-108, DOI: 10.17399/HW.2017.163806 (https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/797/1252).
„Oczami głuchego” , film, [https://www.youtube.com/watch?v=fFwo84Dt3rg]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: