Dostępność cyfrowa 3003-SP-PJ-DC
Zagadnienia:
1. Przepisy i rekomendacje:
• Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (UDC) z 4 kwietnia 2019 roku,
• Nowelizacja ustawy UDC z 9 marca 2023 roku.
2. Ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 r.:
• minimalne wymagania w dostępności informacyjno-komunikacyjnej,
• ETR (easy-to-read) teksty łatwe do czytania a język prosty (Standard Plain Language),
• czytelność i zrozumiałość treści zgodnie ze standardem WCAG.
3. Wprowadzenie do międzynarodowych standardów dostępności cyfrowej:
• rekomendacja Konsorcjum W3C,
• Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0/2.1 (zasady, wytyczne, kryteria sukcesu, techniki wystarczające i doradcze).
• poziomy wytycznych WCAG 2.0 (zasady, wytyczne, kryteria sukcesu, techniki wystarczające i doradcze),
• elementy normy unijnej EN 301 549.
4. Odbiorcy treści cyfrowej a technologie asystujące:
• szum komunikacyjny tworzący bariery dla czytelników o szczególnych potrzebach,
• sposoby dotarcia do informacji cyfrowej,
• osoby słabowidzące, niedowidzące i niewidome,
• osoby starsze i w podeszłym wieku,
• osoby z problemami poznawczymi,
• osoby z trudnościami czytania i pisania (dysleksja).
5. Redakcja tekstu w praktyce:
• funkcje sprawdzania pisowni i gramatyki (w oparciu o MsWord),
• zastosowanie aplikacji do badania stopnia trudności tekstu (Jasnopis, Logios, Deepl),
• sprawdzanie poziomu dostępności dokumentu (narzędzia ułatwienia dostępu),
• ćwiczenia praktyczne w warstwie widzialnej i ukrytej (rekomendowane narzędzia do walidacji stron internetowych),
• tworzenie poprawnej struktury dokumentu (logiczna struktura nagłówków, listy uporządkowane i nieuporządkowane, tabele, akapity),
• alternatywa tekstowa dla elementów graficznych (zdjęcia, piktogramy, wykresy, diagramy).
6. Wersja tekstowa dla elementów multimedialnych:
• transkrypcja dodawana do podkastów,
• audiodeskrypcja,
• napisy rozszerzone,
• wersja tekstowa dodawana do elementów graficznych lub interaktywnych (infografika, slajdery).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach Studentki/Studenci
• znają i rozumieją podstawy prawne dostępności cyfrowej i komunikacyjnej;
• potrafią tworzyć teksty spełniające wymogi dostępności cyfrowej oraz korzystać z wybranych narzędzi ; ułatwiających komunikację osobom ze specjalnymi potrzebami.
Kryteria oceniania
Na platformie Classroom. Do zaliczenia konieczne uzyskanie min. 50% punktów.
Praktyki zawodowe
Nie.
Literatura
Zgodność z WAI – 2.0/2.1
(https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/conformance-logos/#level-A)
Deklaracja Dostępności (Ministerstwo Cyfryzacji)
(https://mc.bip.gov.pl/objasnienia-prawne/warunki-techniczne-publikacji-oraz-struktura-dokumentu-elektronicznego-deklaracji-dostepnosci.html)
Dyrektywa Parlamentu UE w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L2102&from=PL)
Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych z 4 kwietnia 2019
(http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/3119_u.htm)
Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019
(http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/3579_u.htm)
Nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej (09.03.2023) (http://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/2948_u.htm)
Wykaz prac legislacyjnych (nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej) (https://archiwum.bip.kprm.gov.pl/kpr/form/r800925637220,Projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-dostepnosci-cyfrowej-stron-internetowych-i-apl.html)
Standard EN 301 549 (w języku angielskim)
(https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.01.01_20/en_301549v030101a.pdf)
Zasady WCAG 2.1 w języku polskim
(https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/)
Niezbędnik Koordynatora Dostępności (dokument w formacie docx do pobrania)
(https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/koordynatorzy-dostepnosci/?fbclid=IwAR3YTCiDs0q_TSV8KLfCv7SugW99NQ _YLTKZir_37kH5IyHD9gfGBvGu 0Dk#Niezb%C4%99dnik%20koordynatora)
.WCAG – Jak spełnić WCAG (Quick Reference) – w języku polskim
(https://wcag.lepszyweb.pl/)
WCAG – Quick Reference – w języku angielskim (https://www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/)
WCAG jako standard ISO (https://www.iso.org/standard/58625.html)
Plakaty w formie listy kontrolnej wskazujące na poprawne przygotowanie treści dla osób z dysfunkcją wzroku, słuchu, osób z dysleksją (https://lepszyweb.pl/blog/projektowanie-dla-dostepnosci)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: