- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pułapki polszczyzny: pisownia i interpunkcja 3003-PU1-OG
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
- podstawowe wiadomości z historii ortografii polskiej;
- źródła ortografii;
- kodyfikacje;
- pisownia łączna i rozdzielna;
- użycie łącznika;
- użycie wielkich liter;
- pisownia nazwisk dwuczłonowych;
- gdzie postawić apostrof;
- pisownia zapożyczeń i ich spolszczanie;
- najczęstsze błędy ortograficzne;
- jak używać cudzysłowu;
- zasady interpunkcji (użycie kropki, przecinka, średnika, pytajnika, wykrzyknika, myślnika, nawiasów, wielokropków);
- jak zapisywać skrótowce i wyrazy pochodzące od skrótówców;
- interpunkcja w kształtowaniu postaci wypowiedzi;
- źródła rozstrzygania wątpliwości ortograficznych i interpunkcyjnych;
- interpunkcja w tekstach nieciągłych (tabelach, wyliczeniach, prezentacjach, ogłoszeniach itp.);
· znaki interpunkcyjne w swobodnych wypowiedziach internetowych;
· emotikony i emocje;
- wybrane zagadnienia edytorskie (strona tytułowa dokumentu, opis tabel, wykresów i grafik; wygląd prezentacji).
Tematy kursu otwierane są ustalonego dnia i dostępne przez tydzień. Uczestnicy wykonują na bieżąco (w ciagu tygodnia lub w wyznaczonym czasie) testy i zadania.
Egzamin pisemny odbywa się w terminie podanym uczestnikom kursu nie mniej niż miesiąc wcześniej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu słuchacze:
- student wie, jak kształtowała się polska ortografia;
- zna źródła kodyfikacji ortograficznych;
- zna i umie stosować reguły pisowni łącznej i rozdzielnej, użycia wielkich liter i apostrofów;
- zna i umie stosować zasady poprawnego i sprawnego przestankowania;
- posługuje się rzetelnymi źródłami rozstrzygnięć w razie wątpliwości ortograficznych.
Kryteria oceniania
1. Przedmiot kończy się egzaminem.
2. W ciągu trwania kursu słuchacze wykonują zadania pisemne i rozwiązują testy, otrzymując za nie punkty. Studenci mają obowiązek zaliczać wszystkie zadania i testy w wyznaczonych terminach podczas trwania kursu.
3. Aby przystąpić do egzaminu, należy zaliczyć część testową, tzn. uzyskać minimum 51% punktów możliwych do uzyskania z tej części. W uzasadnionych wypadkach student, który nie uzyskał wymaganego progu zaliczenia (51%), może przystąpić do testu uzupełniającego, ale tylko pod warunkiem, że uzyskał z całości zadań i testów cząstkowych przynajmniej 25% wymaganych punktów.
4. Aby zaliczyć egzamin, należy uzyskać minimum 51% punktów możliwych do uzyskania z egzaminu.
5. Na ocenę końcową składają się:
- wynik z części testowej w 45%,
- wynik z egzaminu w 55%.
6. Przedmiot kończy się oceną pozytywną, jeśli uczestnik uzyskał co najmniej 51% oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Awramiuk, E. Białystok O pożytkach płynących z wiedzy o historii ortografii, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/1122/1/BAJ%20s.%2047-54.pdf
Bańko M, 2003, Słowniki ortograficzne w Polsce — fenomen socjologiczny, „Prace Filologiczne” XLVIII, s. 7–32. http://www2.polon.uw.edu.pl/banko/pliki/inne/ortograficzne_fenomen.rtf.pdf
Chwałowski, R., Typografia typowej książki, Helion 2002.
Karpowicz, T. Kultura języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 2018.
Nagórko A. (2002) Zarys gramatyki polskiej. wyd. II, Warszawa.
Polański, E., 2004, Reformy ortografii polskiej – wczoraj, dziś, jutro, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LX. http://mimuw.edu.pl/polszczyzna/PTJ/b/b60_029-046.pdf
Saloni Z., 2005, O kodyfikacji polskiej ortografii – historia i współczesność, „Nauka” nr 4. http://www.mimuw.edu.pl/polszczyzna/Saloni/ZS-N05/O~kodyfikacji2.pdf
Saloni, Z. (2018) „W stulecie niepodległości i «ustalonej» pisowni polskiej”, LingVaria, 13(26), s. 127-140.
Wolański A., 2008, Edycja tekstów. Praktyczny przewodnik, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: