Komunikacja z osobami o specjalnych potrzebach komunikacyjnych – audiodeskrypcja 3003-PJB2K-2
Głównym celem zajęć jest zapoznanie się z audiodeskrypcją jako przekładem oraz jako sposobem udostępniania treści wizualnych osobom z dysfunkcjami wzroku. Będziemy się koncentrować na audiodeskrypacjach muzealnych, w tym zwłaszcza na opisach dzieł dawnych mistrzów oraz na wybranych zagadnieniach związanych z audiodeskrybowaniem innych dzieł sztuki (mebli, sztuki użytkowej, obiektów związanych z folklorem)
Przewidywane tematy i problemy, m.in.:
- Geneza audiodekskrypcji i jej historia oraz umocowanie w polskim prawie;
- Specyfika przekładu intersemiotycznego – audiodeskrypcja jako przekład;
- odpowiednie dać rzeczy słowo – ćwiczenia z wykorzystaniem synonimów;
- audiodekskrypcja prostych kompozycji rysunkowych;
- opisywanie relacji przestrzennych między obiektami;
- opisywanie kolorów i faktur;
- czym jest temat ikonograficzny – rozpoznawanie i wykorzystanie w opisie;
- osadzenie audiodekskrypcji w kontekście biografii artysty, okoliczności powstania dzieła, stylu, osoby zamawiającego;
- audiodekskrypcja obiektów muzealnych innych niż obrazy i rzeźby;
- praca audiodeskryptora – zamówienie, współpraca z instytucjami kultury;
W cyklu 2025Z:
Dla cyklu 2025/2026 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć osoby studiujące:
1. znają i rozumieją:
- zasady komunikacji z osobami o specjalnych potrzebach komunikacyjnych
2. potrafią:
- przygotować audiodeskrypcję dowolnego materiału
- właściwie dostosowywać słownictwo, konstrukcję zdania, budowę akapitu i dobierać formy gramatyczne w tekście audiodeskrypcji
- przeprowadzić krytyczną analizę komunikatu pod kątem stopnia jego trudności
- właściwie posługiwać się narzędziami do tworzenia audiodeskrypcji
3. są gotowi do tego, żeby:
- uznać wagę komunikacji z osobami ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi.
Kryteria oceniania
PUNKTY ECTS:
Aby zaliczyć przedmiot, osoby studiujące muszą zdobyć 1,5 punktów ECTS, które odpowiadają 45 godzinom nakładu pracy. Rozkładają się one następująco:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin (0,5 ECTS);
- przygotowanie do zajęć: 15 godzin (0,5 ECTS);
- przygotowanie projektu - 15 godzin (0,5 ECTS)
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
1. Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą:
- uczestniczyć w zajęciach (szczegóły dotyczące liczby nieobecności znajdują się dalej),
- wykazywać się aktywnością na zajęciach,
- przygotować projekt.
NIEOBECNOŚCI NA ĆWICZENIACH:
1. Studenci mają prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności.
2. Jeśli studenci ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymują zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli studenci chcą usprawiedliwić nieobecności, muszą w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Studenci ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt 17 par. 2,
b. pkt 4.5 par. 17,
c. par 33.
METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Na zajęciach stosujemy następujące metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. ocena prac pisemnych (redagowanych tekstów),
2. ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych.
ZASADY WYKORZYSTYWANIA NARZĘDZI SI:
1. Jeśli studenci chcą na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, muszą:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Studenci nie mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli studenci wykorzystają narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Aneta Pawłowska, Julia Sowińska-Heim, Audiodeskrypcja dzieł sztuki: metody, problemy, przykłady, 2016, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
2. Aneta Pawłowska, Sztuka audiodeskrypcji–audiodeskrypcja sztuki–koncepcja nowej metody z zakresu upowszechniania sztuk wizualnych, 2015 w: Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej, red. J. Płuciennik, K. Klimczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
3. „Przekładaniec” nr 28/2014
4. www.czytanieobrazow.pl
5. „Kultura Współczesna" 3(115)/2021 – Dostępność kultury wizualnej
W cyklu 2025Z:
Dla cyklu 2025/2026 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: