Komunikacja z osobami o specjalnych potrzebach komunikacyjnych – tekst ETR 3003-PJB2K-1
1. Tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR, ang. easy to read) jako narzędzie dostępności informacyjno-komunikacyjnej:
- definicja i logo tekstu ETR,
- odbiorcy tekstów ETR,
- zastosowanie tekstów ETR (przykłady).
2. Ewolucja tekstów ETR.
3. Teksty ETR w prawie.
4. Standardy tekstów ETR – szczegółowe omówienie wraz z przykładami i ćwiczeniami.
5. Przygotowanie i adaptacja tekstów ETR – ćwiczenia praktyczne wraz z przedstawieniem podstawowych zasad edycji tekstu.
6. Proces tworzenia tekstów ETR.
7. Zasady konsultacji dostępności tekstów ETR – etyka w pracy specjalisty ds. ETR.
W cyklu 2025Z:
Dla cyklu 2025/2026 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć osoby studiujące:
1. znają i rozumieją:
- zasady komunikacji z osobami o specjalnych potrzebach komunikacyjnych,
- zasady standardu ETR
2. potrafią:
- przygotować tekst ETR
- właściwie dostosowywać słownictwo, konstrukcję zdania, budowę akapitu i dobierać formy gramatyczne w tekście ETR
- przeprowadzić krytyczną analizę komunikatu pod kątem stopnia jego trudności
3. są gotowi do tego, żeby:
- uznać wagę komunikacji z osobami ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi.
Kryteria oceniania
PUNKTY ECTS:
Aby zaliczyć przedmiot, osoby studiujące muszą zdobyć 1,5 punktów ECTS, które odpowiadają 45 godzinom nakładu pracy. Rozkładają się one następująco:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin (0,5 ECTS);
- przygotowanie do zajęć: 15 godzin (0,5 ECTS);
- przygotowanie projektu - 15 godzin (0,5 ECTS)
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
1. Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą:
- uczestniczyć w zajęciach (szczegóły dotyczące liczby nieobecności znajdują się dalej),
- wykazywać się aktywnością na zajęciach,
- przygotować projekt.
NIEOBECNOŚCI NA ĆWICZENIACH:
1. Studenci mają prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności.
2. Jeśli studenci ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymują zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli studenci chcą usprawiedliwić nieobecności, muszą w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Studenci ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt 17 par. 2,
b. pkt 4.5 par. 17,
c. par 33.
METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Na zajęciach stosujemy następujące metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. ocena prac pisemnych (redagowanych tekstów),
2. ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych.
ZASADY WYKORZYSTYWANIA NARZĘDZI SI:
1. Jeśli studenci chcą na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, muszą:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Studenci nie mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli studenci wykorzystają narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Magdalena Boruc, Barbara Abramowska, Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania i zrozumienia: informacja dla wszystkich, Warszawa 2010.
2. Barbara Ewa Abramowska, Karolina Makowiecka. Maria Lidia Czarkowska, Monika Zima-Parjaszewska, Instrukcja tworzenia i stosowania materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych, Warszawa 2021.
3. Grzegorz Całek, Komunikacja pisemna z dziećmi ze szczególnymi potrzebami – możliwości korzystania ze standardów tekstów ETR (easy to read), Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 24(1), 123–139.
W cyklu 2025Z:
Dla cyklu 2025/2026 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: