Wprowadzenie do prostego języka (źródła, idee, realizacje) 3003-PJB1WJ
4 spotkania.
Moduł I. Wstęp [3 godz.]:
• Zrozumiałość, czyli co?
• Kiedy zależy nam na zrozumiałości?
• Dlaczego boimy się prostoty w komunikacji?
• Dlaczego warto wyrażać się jasno?
• Źródła idei prostojęzyczności na świecie
• Prosty język w Polsce (instytucje, ośrodki akademickie, działania)
• Prosty język a ETR (easy to read), SEO copywriting, UX writing i dostępność cyfrowa WCAG
• Co determinuje rozumienie tekstu?
• Filary zrozumiałości tekstu wg Frieedmanna Schulz von Thuna (prostota, zwięzłość, uporządkowana członowość, dodatkowa stymulacja)
Moduł 2: Jak zbudować zrozumiałe polskie zdanie? [4 godz.]
Moduł 3: Jakie słowa sprzyjają zrozumiałości tekstu? [4 godz.]
Moduł 4: Warstwa strukturalno-treściowa i wizualna tekstu a zrozumiałość tekstu [4 godz.]
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach Studenci/Studentki:
• znają źródła idei efektywnego stylu pisania;
• rozumieją cele ruchu prostego języka i działania związane z upraszczaniem komunikacji publicznej oraz znaczenie prostego języka dla funkcjonowania administracji i firmy;
• są gotowi/gotowe uznać wagę użycia prostego języka dla sprawności funkcjonowania administracji i firm;
• są gotowi/gotowe tworzyć standardy językowe i zachęcać innych pracowników firmy do ich stosowania
• znają czynniki wpływające na rozumienie tekstu i ułatwiające zapamiętywanie treści;
• rozpoznają właściwości stylowe tekstów o wysokim wskaźniku mglistości;
potrafią przeprowadzić krytyczną analizę cudzego tekstu pod kątem stopnia jego trudności.
Kryteria oceniania
Nakład pracy i punkty ECTS:
-udział w zajęciach: 15 godzin (0,5 ECTS).
-przygotowanie zaliczenia testu i inne aktywności: 15 godzin (0,5 ECTS)
Obecność na wykładach oraz zaliczenie końcowego sprawdzianu (na poziomie co najmniej 60%) .
Student ma prawo do JEDNEJ nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia zajęć. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
pkt. 17 par. 2,
pkt. 5 par. 17,
par. 33.
Jeśli student chce na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
1. M. Banach, Tekst trudny, czyli jaki? O czynnikach wpływających na trudność tekstu, „Polonica” 2011, t. 31, s. 27–35.
2. E. Czerwińska, Stylistyczne wykładniki niekomunikatywności tekstów urzędowych, Por. Językowy 2016 z.6, s. 20-34.
3. Dobre praktyki prostej komunikacji bankowej, Związek Banków Polskich , 2021.
4. W. Gruszczyński, M. Hadryan, 2015, Cechy tekstu trudnego, w: Jasnopis, czyli mierzenie zrozumiałości polskich tekstów użytkowych , red. W.Gruszczyński, M. Ogrodniczuk, 39-76.
5. Informacja dla wszystkich. Europejskie standardy prrzygotowania tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, Biuro Pełnomocnika Rząd ds. Osób Niepełnosprawnych, 2010.
6. H. Jadacka, Od czego zależy zrozumiałość tekstu, Biuletyn Rady Legislacyjnej 1995, nr 6, s. 190-196.
7. H. Jadacka, O zdaniach za długich i za krótkich, Biuletyn Rady Legislacyjnej 1995, nr 2, s. 167-175.
8. H. Jadacka, Czynniki utrudniające odbiór zdania wielokrotnie złożonego, Poradnik Językowy 2013 z. 1, s. 24-29.
9. Język trzech pach. Wykład T. Piekota wygłoszony podczas polskiej edycji konferencji TEDx. https://www.youtube.com/watch?v=3H8lRpC75a0
10. Kampania edukacyjna „Prosto i kropka”.Odcinek 1 "Jak rosół" kropka” https://www.youtube.com/watch?v=u1ufyW5mE4o
11. Kampania edukacyjna „Prosto i kropka”. Odcinek 2 "Spotkanie w górach" ; https://www.youtube.com/watch?v=KK38LPDoL-g&t=373s
12. J. Miodek, M. Maziarz, T. Piekot, M. Poprawa, G. Zarzeczny, Jak pisać o Funduszach Europejskich?, Warszawa 2010, www.ifp.uni.wroc.pl/data/files/pub-6079.pdf
13. E. Moroń, T. Piekot. G. Zarzeczny, Prosto po polsku, przyjazne upomnienia, http://www.ppp.uni.wroc.pl/pliki/raport_prosto-po-polsku-przyjazne-upomnienia.pdf
14. E. Moroń, T. Piekot, G. Zarzeczny, Upraszczanie tekstu użytkowego jako (współ)działanie. Perspektywa prostej polszczyzny, http://www.ppp.uni.wroc.pl/pliki/upraszczanie-tekstu-uzytkowego-jako-wspoldzialanie-perspektywa-prostej-polszczyzny.pdf
15. E. Moroń, T. Piekot, G. Zarzeczny, M. Maziarz, Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Warszawa 2015, http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/6287/Prosto_o_konkursach_FE_poradnik.pdf lub http://www.ppp.uni.wroc.pl/pliki/prosto-o-konkursach-funduszy-europejskich.pdf
16. T. Piekot, W poszukiwaniu uniwersalnej metody upraszczania pism urzędowych i decyzji administracyjnych, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” 2021, t. 28, nr 1, s. 109-122.
17. S. Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, Sopot 2016.
18. W. Pisarek, Recepta na zrozumiałość wypowiedzi, „Zeszyty Prasoznawcze”1966, nr 2/3, s. 38–53.
19. F. Schulz von Thun i in., Wyrażać się zrozumiale, przeł. Piotr Włodyga, Kraków 2004.
20. A. Skaryszewska, Ruch prostego języka w Polsce w latach 2012–2022, „Poradnik Językowy” 2022, nr 8, s. 64-80.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: