UX writing – podstawy 3003-PJB1W2
Na zajęciach będziemy czerpać z różnych dziedzin, bo między innymi na tym polega projektowanie doświadczeń. Zatrzymamy się na chwilę lub dłużej między innymi przy:
- UX czyli User Experience - rozszyfrujemy pojęcie i sprawdzimy, na ile jest nam bliskie
- typografii - porozmawiamy np. o szeryfach, kerningu, krojach i rozmiarach, (nie)justowaniu
- copywritingu - sprawdzimy, czy jest bliski naszej dziedzinie, czy raczej coraz dalszy i dlaczego
- blaskach i cieniach wybranych modeli komunikacji
- perspektywach autorów i czytelników
Wszystkie zajęcia są warsztatowe, zaproszę Was do ćwiczeń indywidualnych i grupowych. Będziemy wymieniać się spostrzeżeniami i polować pomiędzy zajęciami na szczególnie ciekawe przykłady.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna i rozumie:
1. założenia zasady projektowania treści w duchu zasad UX writing;
2. czynniki wpływające na rozumienie tekstu i ułatwiające zapamiętywanie treści.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi:
1. zastosować w tekście zasady projektowania treści w duchu zasad UX writing;
2. właściwie posługiwać się strategiami grzeczności adekwatnymi do złożonej sytuacji komunikacyjnej;
3. budować wypowiedzi niedyskryminujące ze względu wiek, płeć, niepełnosprawność itp.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student jest gotowy do:
1. ciągłego dokształcania się i rozwijania zawodowo;
2. uznania etycznych przesłanek wymogu przejrzystego, jasnego przekazywania informacji.
Kryteria oceniania
Przy wystawianiu ocen wezmę pod uwagę obecność na zajęciach i pracę zaliczeniową. Szczegółowe wytyczne do pracy zaliczeniowej przekażę na drugich zajęciach.
PUNKTY ECTS:
Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą zdobyć 3 punkty ECTS, które odpowiadają 90 godzinom nakładu pracy. Rozkładają się one następująco:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS);
- przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS);
- przygotowanie pracyi: 30 godzin (1 ECTS)
NIEOBECNOŚCI NA ZAJĘCIACH
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt.4. 5 par. 17,
c. par. 33.
Jeśli student chce na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Steven Pinker, „Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku”
Randall Munroe „Tłumacz rzeczy”
Anna Tworek-Majewska, Monika Zaśko-Zielińska, Tomasz Piekot, „Sztuka pisania - Przewodnik po tekstach użytkowych”
Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman „Pierwsza pomoc w typografii”
Chip Heath & Dan Heath „Przyczepne historie”
Matthew Butterick „Practical typography” - dostępna online: practicaltypography.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: