Prosty język w praktyce – urzędy i instytucje publiczne 3003-PJB1PJ-4
Podczas zajęć omówimy dobre praktyki związane z wdrażaniem prostego języka w administracji publicznej – w tym skarbowej i samorządowej. Uczestnicy otrzymają informacje na temat zasad pisania różnych typów tekstów urzędowych (m.in. pism informacyjnych, wezwań, postanowień, decyzji administracyjnych) oraz użytkowych (m.in. dokumentów dla pacjentów: ankiet, formularzy świadomej zgody i opisów badań). Uczestnicy poznają także uwarunkowania prawne i formalne tego typu pism, orzecznictwo sądów w tym zakresie oraz rozwiązania dostosowane do potrzeb konkretnych instytucji.
Będziemy pracować na prawdziwych dokumentach, redagować pisma i inne teksty użytkowe funkcjonujące w czterech obszarach:
1) administracja skarbowa (Urząd Skarbowy, Ministerstwo Finansów, Krajowa Administracja Skarbowa),
2) uczelnie wyższe i szkoły,
3) placówki medyczne (przychodnie, szpitale),
4) organizacja komunikacji miejskiej (Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć uczestnicy są gotowi
- zredagować tekst zgodnie z zasadami prostego języka urzędowego
- zanalizować tekst – odszukać w nim fragmenty (frazy, zwroty) niezgodne z zasadami prostego języka urzędowego
- podjąć pracę w funkcji konsultanta językowego w urzędzie lub innej instytucji publicznej
- tworzyć standardy językowe i wzory pism dla urzędu lub innej instytucji
- nawiązać współpracę z ekspertami merytorycznymi, żeby wspólnie wypracowywać prostojęzyczne standardy dopasowane do specyfiki danej instytucji publicznej
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
- aktywność i przygotowanie do zajęć
- projekt na ocenę (zredagowanie wybranego pisma urzędowego w prostym języku: prezentacja wersji pierwotnej i nowej z omówieniem zmian)
Szacowany nakład pracy studentów - 90 godzin (3 ECTS):
- udział w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS),
- bieżące przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie projektu zaliczeniowego - 30 godzin (1 ECTS)
Wykorzystanie przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczą tego przedmiotu.
Literatura
„Poradnik Językowy” 3/2015 numer tematyczny o języku urzędowym
Cieśla B. (2021). Współczesne teksty urzędowe a zasady prostej polszczyzny (na wybranych przykładach), Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, vol. 28 (48), nr 1, DOI: 10.14746/pspsj.2021.28.1.2
Czerwińska E. (2013). Jak pisać teksty urzędowe komunikatywnie i poprawnie po polsku? Miniporadnik dla uczestników konkursu Samorządowy Mistrz Języka Polskiego, Warszawa.
Czerwińska E., Pawelec R. (2012). Miniprzewodnik. Polszczyzna urzędowa: poprawność, komunikatywność, kultura wypowiedzi, Warszawa
Encyklopedia prostej polszczyzny, red. M. Wanot-Miśtura, M. Kresa, Warszawa 2021.
Hebal-Jezierska M. (2019). Wybrane problemy związane z wprowadzeniem prostego języka. Oblicza komunikacji, 11, s. 17-26.
Komunikacja pisemna. Rekomendacje, oprac. Departament Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2017.
Kozioł-Chrzanowska E., Niepytalska-Osiecka A., Romanik W., Rafałowicz P. (2022). Świadoma zgoda na znieczulenie dziecka – konstrukcja formularza w świetle badań nad prostym językiem. Język Polski, (3), s. 79–94. https://doi.org/10.31286/JP.01024
Liberek J., Ruta-Korytowska K. (2022). Prosty język w pismach urzędowych, Poznań.
Piekot T., Zarzeczny G., Moroń E. (2017). Prosta polszczyzna w praktyce. Standaryzacja języka serwisu Obywatel.gov.pl. Przyszłość polszczyzny — polszczyzna przyszłości, red. K. Kłosińska, R. Zimny, Warszawa, s. 251–265.
Piekot T. (2021). W poszukiwaniu uniwersalnej metody upraszczania pism urzędowych i decyzji administracyjnych, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” t. 28, nr 1, s. 109-122.
Wiśnicki M. (2019). Polszczyzna (nie)urzędowa. Redagowanie zrozumiałych pism w instytucjach publicznych, Wrocław.
Zarzeczny G., Piekot T. (2017). Przystępność tekstów urzędowych w internecie, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: