Prosty język w praktyce – warsztaty redakcyjne 3003-PJB1PJ
Zajęcia mają charakter praktyczny. Podczas zajęć zajmiemy się wybranymi gatunkami tekstów użytkowych, z którymi specjaliści od prostego języka mierzą się w pracy zawodowej. Będziemy je pisać i redagować zgodnie z zasadami prostego języka.
Będą to między innymi:
- odpowiedzi na pisma klientów,
- służbowe e-maile pisane do klientów, współpracowników i przełożonych,
- regulaminy,
- odpowiedzi na reklamacje,
- informacje umieszczane na stronach internetowych,
- informacje umieszczane w mediach społecznościowych i aplikacjach,
- ogłoszenia,
- formularze.
Podczas tej pracy sprawdzimy, jak w praktyce wykorzystać narzędzia do automatycznego (i półautomatycznego upraszczania tekstów).
Zastanowimy się jednocześnie nad granicami upraszczania i spróbujemy wypracować taki model prostego języka, który z jednej strony odpowiada na potrzeby odbiorcy, z drugiej - sprawia, że nadawca również czuje się bezpiecznie i komfortowo.
W cyklu 2024Z:
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć studenci:
1. znają i rozumieją:
- czynniki wpływające na rozumienie tekstu i ułatwiające zapamiętywanie treści (W3)
- zasady grzeczności językowej w komunikacji publicznej oraz reguły dostosowania cech językowych i kompozycyjnych
komunikatu do sytuacji pragmatycznej (W9)
2. potrafią:
- rozpoznawać leksykę, struktury gramatyczne i cechy typograficzne tekstu utrudniające rozumienie tekstu (U1)
- właściwie dostosowywać słownictwo, konstrukcję zdania, budowę akapitu i dobierać formy gramatyczne w tekście użytkowym zgodnie z regułami prostego języka (U2)
- właściwie posługiwać się strategiami grzeczności adekwatnymi do złożonej sytuacji komunikacyjnej (U5)
- budować wypowiedzi niedyskryminujące ze względu wiek, płeć, niepełnosprawność itp. (U6)
- przeprowadzić krytyczną analizę tekstu pod kątem stopnia jego trudności (U7)
- właściwie posługiwać się narzędziami służącymi do upraszczania tekstów, w tym aplikacjami dostępnymi w internecie (U8)
3. są gotowi do tego, żeby:
- uznać wagę użycia prostego języka dla sprawności funkcjonowania administracji i firm (K3)
Kryteria oceniania
PUNKTY ECTS:
Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą zdobyć 6 punktów ECTS, które odpowiadają 180 godzinom nakładu pracy. Rozkładają się one następująco:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS);
- przygotowanie do zajęć: 60 godzin (2 ECTS);
- przygotowanie projektu - redakcja tekstów użytkowych: 90 godzin (3 ECTS)
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
1. Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą:
- uczestniczyć w zajęciach (szczegóły dotyczące liczby nieobecności znajdują się dalej),
- wykazywać się aktywnością na zajęciach,
- przygotować projekt (teksty przeredagowane w duchu prostego języka). Ich liczbę i typ ustalimy podczas zajęć.
NIEOBECNOŚCI NA ĆWICZENIACH:
1. Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli studenci ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymują zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli studenci chcą usprawiedliwić nieobecności, muszą w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Studenci ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt 17 par. 2,
b. pkt 4.5 par. 17,
c. par 33.
METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Na zajęciach stosujemy następujące metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. ocena prac pisemnych (redagowanych tekstów),
2. ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych.
ZASADY WYKORZYSTYWANIA NARZĘDZI SI:
1. Jeśli studenci chcą na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, muszą:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Studenci nie mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli studenci wykorzystają narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Proponowana literatura jest jedynie punktem wyjścia do działań praktycznych. Są to między innymi te opracowania:
1. Magdalena Wójcik, E-book o prostym języku, Warszawa 2024.
2. Monika Kresa, Magdalena Wanot-Miśtura, Encyklopedia prostej polszczyzny PZU, Warszawa 2012: https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1536673.
3. Ewelina Moroń, Tomasz Piekot, Grzegorz Zarzeczny, Marek Maziarz, Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Wrocław 2015.
4. Jan Miodek, Marek Maziarz, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa, Grzegorz Zarzeczny, Jak pisać o Funduszach Europejskich?, Warszawa 2010.
W cyklu 2024Z:
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: