- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Myśli różne Polaka w podróży. Autostereotypy i stereotypy peregrynantów polskich z okresu Rzeczpospolitej Obojga Narodów w perspektywie etnolingwistycznej 3003-MRP-OG
II. Tematyka zajęć.
1. O dawnych wojażach, peregrynantach i diariuszach. Gatunek podróżnika i gatunki podróżniczy. Przegląd i lektura wybranych fragmentów.
2. Kategorie retoryczne podróżopisarstwa i staropolski reportaż podróżniczy, czyli słów kilka o ujęciu literackim i genologii na wybranych przykładach.
3. Język w użyciu, język w komunikacji, język w kontekście. Kognitywizm, pragmatyka, etnolingwistyka, językowy obraz świata. Analiza przykładów.
4. Dyskurs jako twór modelujący praktykę komunikacyjną. O społecznym negocjowaniu znaczenia słowa. Wprowadzenie na przykładzie sposobów mówienia o Obcym, Swoim, Sobie samym.
5. Morze bez ryb, góry bez drzew, kobiety bez wstydu, mężowie bez wiary. Funkcja stereotypu w procesie kreowania wyobrażeń o sobie i narodach.
6. Rola ramy doświadczeniowej w procesie kategoryzacji zjawisk. Identyfikacje i autostereotypy w wybranych dziennikach z podróży.
7. Mentalna mapa Europy. O tym, jak aksjologia wpływa na podświetlanie i hierarchizowanie narodów. O Hiszpanii i Italii jako centrach świata w dziennikach z podróży Anonima i Jakuba Sobieskiego.
8. Punkt widzenia jako czynnik podmiotowo-kulturowy decydujący o postawie podmiotu, a tym samym o sposobie mówienia o przedmiocie. Wykształcenie, pochodzenie i cel wyprawy jako aspekty kształtujące osąd Innego.
9. Strach przed Obcym, na przykładzie dawnego strachu przed Turkiem. Nacechowane aksjologicznie koncepty kulturowo-geograficzne (na przykładzie antynomii Wschód-Zachód).
10. Nabożność, świętobliwość, dewocja i jad heretycki. Europa oczami katolika, czyli o profilowaniu i profilach przedmiotu.
11. Stolice europejskie i ich mieszkańcy. Faseta, kategoria, aspekt, domena (na przykładzie Rzymu, Paryża, Madrytu, Lizbony i Londynu).
12. Podróże Polaków do Włoch. Laudes Italiae i budowanie obrazu Italii przez prototyp Arkadii.
13. Kobieca i męska perspektywa. Czy płeć rzeczywiście ma znaczenie? O dzienniku z podróży europejskiej Teofilii Konstancji z Radziwiłłów.
14. A może by tak korpus? O wykorzystaniu korpusów do badań nad stereotypami narodowymi.
15. Konstruowanie diachronicznej definicji kognitywnej wybranych narodów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Słuchacz zna i rozumie podstawowe założenia metodologiczne językoznawstwa kognitywnego, pragmatycznego i etnolingwistycznego.
2. Student zna, rozumie i potrafi zastosować narzędzia metodologiczne wykorzystywane do opisu języka w koncepcji językowego obrazu świata.
3. Student staje się świadomym odbiorcą literatury dawnej.
Kryteria oceniania
1. Metody weryfikacji efektów uczenia się:
i. przedstawienie umiejętności wykorzystywania narzędzi metodologicznych teorii językowego obrazu świata w postaci stworzenia definicji kognitywnej danego narodu z wybranego dziennika podróży.
2. Kryteria oceniania:
i. forma zaliczenia do ustalenia ze słuchaczami, np. zaliczenie w postaci krótkiej pracy lub notatki na blog,
ii. obecność (dopuszcza się dwie nieobecności; przy większej liczbie nieobecności istnieje możliwość ich odpracowania w formie rozmowy zaliczeniowej na temat danych zajęć).
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Literatura do wyboru:
1. Rywocki Maciej, 1910, Macieja Rywockiego Księgi peregrynackie (1584-1587), wydał Jan Czubek, Kraków.
2. Anonim, 1925, Diariusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (1595), wydał Jan Czubek, Kraków.
3. Sobieski Jakub, 1991, Peregrynacja po Europie [1607–1613]. Droga do Baden [1638], opracował Józef Długosz, Wrocław.
4. Pac Stefan, 1977, Podróż królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej, 1624-1625 (fragmenty diariusza Stefana Paca), [w:] Podróż królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej w latach 1624-1625 w świetle ówczesnych relacji, oprac. Adam Przyboś, Kraków.
5. Gawarecki Sebastian, 2013, Diariusz drogi : podróż Jana i Marka Sobieskich po Europie 1646-1648, [w:] Diariusz drogi : podróż Jana i Marka Sobieskich po Europie 1646-1648 / Sebastian Gawarecki. Instrukcja synom moim do Paryża / Jakub Sobieski, oprac. i wstępem opatrzył Marek Kunicki, Warszawa.
6. Billewicz Teodor, 2004, Diariusz podróży po Europie w latach 1677-1678, z rękopisu odczytał, wstępem i komentarzem opatrzył Marek Kunicki-Goldfinger, Warszawa.
7. Kossowicz Jan Michał, 2017, Diariusz podróży po Europie (1682-1688) / Jan Michał Kossowicz, opracowała, wstępem i komentarzem opatrzyła Anna Markiewicz, Warszawa.
8. Zawadzki Remigiusz, 2014, Diarium itineris Remigii Zawadzki Romam pro capitulo generali peregrinantis (1750) = Diariusz podróży Remigiusza Zawadzkiego pielgrzymującego do Rzymu na kapitułę generalną (1750); z rękopisu odczytał i oprac. Marian Chachaj, tł.: Marian Chachaj i Marta Czapińska, wstęp: Anzelm Szteinke i Bogdan Rok, Kraków.
9. Charkiewicz Juwenalis, 1998, Dyjariusz podróży hiszpańskiej z Wilna do miasta Walencyi na kapitułę jeneralną Zakonu Mniejszych Braci św. Franciszka, to jest bernardynów, odprawionej w roku 1768, oprac. i wstępem opatrzył Bogdan Rok, Wrocław.
10. Morawska Teofilia Konstancja z Radziwiłłów, 2002, Diariusz podróży europejskiej w latach 1773-1774, wstęp i oprac. Bogdan Rok, Wrocław.
11. Bieliński Franciszek, 2018, Dziennik podróży z lat 1787-1788 pióra Franciszka Bielińskiego, [w:] Europejskie drogi staropolskich peregrynantów : relacje Teofila Szemberga, Protazego Neveraniego i Franciszka Bielińskiego, red. Bogdan Rok i Filip Wolański, Wrocław.
Opracowania:
1. Bartmiński Jerzy, 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji słowa, [w:] Konotacja, red. Jerzy Bartmiński, Lublin, s. 169–185.
2. Bartmiński Jerzy, 1989, Językowe sposoby porządkowania świata. Uwagi na marginesie biłgorajskich relacji o kosmosie, „Etnolingwistyka” 2, s. 49–58.
3. Bartmiński Jerzy (red.), 1996–2017, Słownik stereotypów i symboli ludowych, koncepcja całości i red. J. Bartmiński, zastępca red. Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, t. 1. Kosmos, cz. 1. Niebo, światła niebieskie, ogień, kamienie, Lublin 1996; cz. 2. Ziemia, woda, podziemie, Lublin 1999; cz. 3. Meteorologia, Lublin 2012; cz. 4. Świat, światło, metale, Lublin 2012; t. 2. Rośliny, cz. 1. Zboża, Lublin 2017.
4. Bartmiński Jerzy, 2005, Koncepcja językowego obrazu świata w programie slawistycznych badań porównawczych, [w:] „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, t. 40, s. 259–280.
5. Bartmiński Jerzy, 2003, Miejsce wartości w językowym obrazie świata, [w:] Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. Jerzy Bartmiński, Lublin, s. 59–86.
6. Bartmiński Jerzy, 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.
7. Bartmiński Jerzy, 2007, Stereotypy mieszkają w języku, Lublin.
8. Bartmiński Jerzy, 2008, Etnolingwistyka, lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna?, [w:] „Język a Kultura”, t. 20: Tom jubileuszowy, red. Anna Dąbrowska, s. 15–33.
9. Bartmiński Jerzy, 2008, Kontekst założony, historyczny, czy kreowany, [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 56–67.
10. Bartmiński Jerzy, 2010, Pojęcie „językowy obraz świata” i sposoby jego operacjonalizacji, [w:] Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, red. Przemysław Czapliński, Anna Legeżyńska, Marcin Telicki, Poznań, s. 155–178.
11. Bartmiński Jerzy, 2012, Jak opisywać gatunki mowy, [w:] Język a kultura, t. 23. Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, red. A. Burzyńska-Kamieniecka, Wrocław, s. 13–32.
12. Bartmiński Jerzy, 2014, Polskie wartości w europejskiej aksjosferze, wybór i red. Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Marta Nowosad-Bakalarczyk, Sebastian Wasiuta, Lublin.
13. Bartmiński Jerzy, 2019, Tradycja i pamięć językowa uśpiona, pielęgnowana i ożywiana. Pytania o źródła polskiej tożsamości kulturowej, „Etnolingwistyka” nr 31, Lublin, s. 7–19.
14. Bartmiński Jerzy, Chlebda Wojciech, 2008, Jak badać językowo-kulturowy obraz świata Słowian i ich sąsiadów?, „Etnolingwistyka” t. 20, s. 11–28.
15. Bartmiński Jerzy, Chlebda Wojciech, 2013, Problem konceptu bazowego i jego profilowania – na przykładzie polskiego stereotypu Europy, [w:] „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury”, nr 25, s. 69–95.
16. Barycz Henryk, Diariusz podróży po Włoszech z końca wieku XVI i jego przypuszczalny autor, [w:] tegoż, Spojrzenia w przeszłość polsko-włoską, Wrocław 1965.
17. Barycz Henryk, Z dziejów polskich wędrówek naukowych, Wrocław 1969.
18. Berting Jan, Villain-Gandossi Christiane, 1995, Rola i znaczenie stereotypów narodowych w stosunkach międzynarodowych: podejście interdyscyplinarne, [w:] Teresa Walas (red.), Narody i stereotypy, Kraków, s. 13–27.
19. Bokszański Zbigniew, 1997, Stereotypy a kultura, Wrocław.
20. Borek Piotr, 2012, O polskim pamiętnikarstwie doby baroku. Rekonesans, [w:] Z dziejów staropolskiego pamiętnikarstwa. Przekroje i zbliżenia, red. Piotr Borek, Kraków, s. 31–52.
21. Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Warszawa 1935.
22. Chlebda Wojciech, 1997, Zarys polskiej geografii mentalnej, „Przegląd Humanistyczny”, nr 3.
23. Chlebda Wojciech, 1998, Kilka słów o Europach i innych mentalnych kontynentach, [w:] Słowo i czas, red. Stanisław Gajda, Anna Pietryga, Opole, s. 48–57.
24. Chlebda Wojciech, 2002, Polak przed mentalną mapą świata, „Etnolingwistyka” 14, s. 9–26.
25. Chlebda Wojciech, 2019, Jak historia odkłada się w pamięci, jak pamięć odkłada się w języku, „Etnolingwistyka” nr 31, Lublin, s. 55–72.
26. Czachur Waldemar, 2020, Język a kultura w lingwistycznych badaniach germanistycznych, „Socjolingwistyka” XXXIV, Kraków, s. 7–22.
27. Czapliński Władysław, Długosz Józef, 1969, Podróż młodego magnata do szkół (Studium z dziejów kultury XVI i XVII w.), Warszawa.
28. Czubek Jan, 1925, Wstęp [w:] Anonim, Diariusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (1595), wydał Jan Czubek, Kraków.
29. Davis Norman, 2010, Boże igrzysko. Historia Polski, przeł. E. Tabakowska, t. 1, Kraków.
30. Długosz Jan, 1991, Wstęp, [w:] Jakub Sobieski, Peregrynacja po Europie [1607–1613]. Droga do Baden [1638], Wrocław.
31. Dobrzyńska Teresa, 1992, Gatunki pierwotne i wtórne. (Czytając Bachtina), [w:] Typy tekstów. Zbiór studiów, red. Teresa Dobrzyńska, Warszawa, s. 75–80.
32. Dziechcińska Hanna, 1991, O staropolskich dziennikach podróży, Warszawa.
33. Dziechcińska Hanna, 1993, Miejsce przekazu pamiętnikarskiego w kulturze dawnej Polski, Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza 28, s. 3–14 [dostęp www: 14.06.2020 r., http://bazhum.muzhp.pl].
34. Dziechcińska Hanna, 2003, Świat i człowiek w pamiętnikach trzech stuleci: XVI–XVII–XVIII, Warszawa.
35. Dziechcińska Hanna, 2012, Z dziejów staropolskiego pamiętnikarstwa. Wieloznaczność i ewolucja relacji w pierwszej osobie: „ja” i „my”, [w:] red. Piotr Borek, Z dziejów staropolskiego pamiętnikarstwa. Przekroje i zbliżenia, Kraków, s. 9–14.
36. Gadacz Tadeusz, 2008, Filozofia podróży – filozofia jako podróż, [w:] tegoż, O ulotności życia, Warszawa, s. 12–27.
37. Hinton Perry Roy. 2000, Stereotypes, Cognition and Culture, Philadelphia.
38. Jasińska-Kania Aleksandra, 1992, Bliscy i dalecy. Studia nad postawami wobec innych narodów, ras i grup etnicznych, Warszawa.
39. Językoznawstwo w Polsce. Kierunki badań i perspektywy rozwoju, red. nauk. M. Grochowski, Warszawa 2012.
40. Kaczmarek Marian, 1962, Specyfika peregrynacji wśród staropolskich form pamiętnikarskich XVI w., [w:] Munera litteraria. Księga ku czci profesora Romana Pollaka, red. Włodzimierz Dworzaczek, Jarosław Maciejewski, Alojzy Sajkowski, Zygmunt Szweykowski, Tadeusz Witczak, Poznań, s. 95–105.
41. Kaproń-Charzyńska Iwona, 2014, Kontekst a właściwości wyrażeń, [w:] tejże, Pragmatyczne aspekty słowotwórstwa. Funkcja ekspresywna i poetycka, Toruń, s. 78–85 [dostęp www: 14.06.2020 r., https://repozytorium.umk.pl].
42. Konowska Agnieszka, 2020, Kim są „Wolacy z Wolski”, czyli o socjotypie jako narzędziu dominacji dyskursywnej, „Socjolingwistyka” XXXIV, Kraków, s. 145–163.
43. Kot Stanisław, 1987, Świadomość narodowa w Polsce w. XV – XVII, [w:] tegoż, Polska złotego wieku a Europa. Studia i szkica, wybór i wstęp Henryk Barycz, red. Andrzej Feliks Grabski, Warszawa, s. 91–113.
44. Krzywy Roman, 2001, Od hodoeporikonu do eposu peregrynackiego. Studium z historii form literackich, Warszawa.
45. Krzywy Roman, 2012, Funkcje komunikacyjne staropolskiego pamiętnika. Na przykładzie zapisków moskiewskich Stanisława Niemojewskiego, [w:] Z dziejów staropolskiego pamiętnikarstwa. Przekroje i zbliżenia, red. P. Borek, Kraków, s. 125–140.
46. Krzywy Roman, 2013, Wędrówki z Mnemozyne. Studia o topice dawnego podróżopisarstwa, Warszawa.
47. Leśniak Albert, Pasek Zbigniew, 2020, Świadectwa ewangelikalne i katolickie w perspektywie korpusowej analizy dyskursu, „Socjolingwistyka” XXXIV, Kraków, s. 57–75.
48. Lippmann Walter, 1922, Public Opinion, New York.
49. Łaszkiewicz Monika, 2019, Pamięć historii w stereotypach etnicznych (na przykładach Tatara, Kozaka, Szweda i Turka), „Etnolingwistyka” nr 31, Lublin, s. 237–256.
50. Mączak Antoni, 1978, Życie codzienne w podróżach po Europie w XVI i XVII wieku, Warszawa.
51. Mączak Antoni, 1998, Odkrywanie Europy. Podróże w czasach renesansu i baroku, Warszawa.
52. Mączak Antoni, 2001, Peregrynacje, wojaże, turystyka, Warszawa.
53. Mikołajczuk Agnieszka, 2004, Punkt(y) widzenia w reportażu. Od etymologii nazwy do tworzywa gatunku, [w:] Punkt widzenia w tekście i dyskursie, red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Ryszard Nycz, Lublin, s. 113–126.
54. Muszyński Zbysław, 1988, Problem wiedzy pozajęzykowej w badaniach lingwistycznych, [w:] Konotacja, red. Jerzy Bartmiński, Lublin, s. 126–153.
55. Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2014, Od separacyjnego do holistycznego opisu językowego obrazu świata. Na marginesie dyskusji nad kształtem artykułów w «Leksykonie aksjologicznym Słowian i ich sąsiadów», [w:] Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów 3. Problemy eksplikowania i profilowania pojęć, red. Iwona Bielińska-Gardziel, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Joanna Szadura, s. 71–102.
56. Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2015, O profilowaniu językowego obrazu świata, [w:] „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 30–44.
57. Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2017, Jakie dane są relewantne etnolingwistycznie?, „Etnolingwistyka” nr 29, Lublin, s. 11–29.
58. Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2018, O różnych wariantach definicji leksykograficznej – od taksonomii do kognitywizmu, „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury”, nr 30, s. 259–284.
59. Niewiara Aleksandra, 1998, „Inni” w oczach wojowników sarmackich – o stereotypach narodowości w XVII wieku, [w:] Język a Kultura, t. 12, red. Janusz Anusiewicz, Jerzy Bartmiński, Wrocław, s. 171–184.
60. Niewiara Aleksandra, 2000, Wyobrażenia o narodach w pamiętnikach i dziennikach z XVI–XIX wieku, Katowice.
61. Niewiara Aleksandra, 2003, Schematy ideologiczne w obrazie Żyda w polskiej literaturze pamiętnikarskiej z XVI–XIX wieku, [w:] Żydzi w literaturze, t. 1, red. Szawerna – Dyrszka A., Tramer M., Katowice, s. 192–209.
62. Niewiara Aleksandra, 2005, Charakterystyki kobiet w polskich relacjach podróżniczych (XVI–XIX w.), [w:] Wokół reportażu podróżniczego, Malinowska E., Rott D., Katowice, s. 18–46.
63. Niewiara Aleksandra, 2006a, Moskwicin–Moskal–Rosjanin w dokumentach prywatnych. Portret, Łódź.
64. Niewiara Aleksandra, 2006b, Procesy kategoryzacyjne a kulturowe konstruowanie obrazu „innego” (Moskwicin–Moskal–Rosjanin), [w:] Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan, red. Lazari A. de, Warszawa s. 49–72.
65. Niewiara Aleksandra, 2010a, Kształty polskiej tożsamości. Potoczny dyskurs narodowy w perspektywie etnolingwistycznej (XVI–XX w.), Katowice.
66. Niewiara Aleksandra, 2010b, Polskie stereotypy narodowe w świetle badań diachronicznych, „LingVaria” V, nr 2 (10), s. 171–183.
67. Niewiara Aleksandra, 2014, Od polskich słów do polskich zdań. W poszukiwaniu słów kluczy do polskiej kultury, „Forum lingwistyczne”, nr 1, Katowice, s. 65–76.
68. Niewiara Aleksandra, 2015, Słowa klucze kultury w sytuacji bliskiego sąsiedztwa kultur i powinowactwa językowego (dusza – serce), „LingVaria” X, nr 2 (20), s. 292–304.
69. Niewiara Aleksandra, 2015, Specyfika słowiańskiej konceptualizacji pojęcia ‘człowiek’ na tle indoeuropejskim, „Język a Kultura” t. 25, Struktura słowa a interpretacja świata, Jan Kamieniecki, Małgorzata Misiak, Wrocław, s. 21–34.
70. Niewiara Aleksandra, 2016, DUSZA NARODU. DUCH NARODU. Werbalizacja pojęcia ‘wewnętrzny duchowy pierwiastek wspólnoty narodowej’ w wybranych językach europejskich, [w:] Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, Tom 1. Dusza w oczach świata, Ewa Masłowska, Dorota Pazio-Wlazłowska (red.), Warszawa, s. 357-375.
71. Niewiara Aleksandra, 2016, Zmienne oblicza polskości w zapiskach dawnych Polaków, [w:] Dostojewski i inni. Literatura – idee – polityka, Tadeusz Sucharski (red.), Katowice, s. 335–352.
72. Niewiara Aleksandra, 2017, Słowa klucze kultury jako nazwy pojęć wyrazistych o wysokim stopniu utrwalenia a zagadnienia synonimii leksykalnej, „LingVaria” R XII, nr 1 (23), s. 233–252.
73. Nowak Paweł, 2002, SWOI i OBCY w językowym obrazie świata, Lublin.
74. Osgood Charles, Suci George, Tannenbaum Percy, 1957, The Measurement of Meaning, Urbana.
75. Pajdzińska Anna, 2018, Kategorie gramatyczne a językowy obraz świata, „Etnolingwistyka” nr 30, Lublin, s. 41–54.
76. Paveau Marie-Anne, Sarfati Georges-Elia, 2009, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, przekład I. Piechnik, Kraków.
77. Pisarkowa Krystyna, 2002, Tożsamość jednostki w świetle języka kultury, [w:] Składnia. Stylistyka. Struktura tekstu. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Teresie Ampel, Rzeszów, s. 27–32.
78. Pisarkowa Krystyna, 2002a, Tożsamość nosiciela stereotypów etnicznych, „Etnolingwistyka” t. 14, Lublin, s. 27–46.
79. Podstawy językoznawstwa korpusowego, 2005 red. Barbara Lewandowska-Tomaszczyk, Łódź.
80. Popowska-Taborska Hanna, 1990, Językowe wykładniki opozycji swoi–obcy w procesie tworzenia etnicznej tożsamości, [w:] JOS, s. 61–68.
81. Rejter Artur, 1998, List z podróży jako poprzednik reportażu. O ewolucji gatunku mowy, [w:] Słowo i czas, red. S. Gajda, A. Pietryga, Opole.
82. Rejter Artur, 1999, Wtórny gatunek mowy jako obiekt badań lingwistycznych, „Poradnik językowy” 1/1999, s. 35–43.
83. Rejter Artur, 2000, Kształtowanie się gatunku podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice.
84. Rosh E., 1978, Principles of Categorisation, [in:] E. Rosh, B. Lloyd, eds., Cognition and Categorisation, Hillsdale.
85. Sajkowski Alojzy, 1964, Nad staropolskimi pamiętnikami, Poznań.
86. Sajkowski Alojzy, 1973, Włoskie przygody Polaków. Wiek XVI–XVIII, Warszawa.
87. Sajkowski Alojzy, 1991, Opowieści misjonarzy, konkwistadorów, pielgrzymów i innych świata ciekawych, Poznań.
88. Sulima Roch, 1978, Przekazy ustne a struktura relacji pamiętnikarskiej, [w:] Z polskich studiów slawistycznych, seria V, Warszawa, s. 315–322.
89. Słownik stereotypów i symboli ludowych, koncepcja całości i red. Jerzy Bartmiński, zastępca red. Stanisława Niebrzegowska, 1996-2012, t. 1. Kosmos, cz. 1. Niebo, światła niebieskie, ogień, kamienie, cz. 2. Ziemia, woda, podziemie, cz. 3. Meteorologia, cz. 4. Świat, światło i metale, Lublin.
90. Tabakowska Elżbieta, 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków.
91. Tazbir Janusz, 1971, Rzeczpospolita i świat. Studia z dziejów kultury XVII wieku, Wrocław.
92. Tazbir Janusz, 1973, Stosunek do obcych w dobie baroku [w:] Swojskość i cudzoziemszczyzna w dziejach kultury polskiej, red. Zofia Stefanowska, Warszawa, s. 80–112.
93. Tazbir Janusz, 1979, Kultura szlachecka w Polsce: rozkwit, upadek, relikty, Warszawa.
94. Tazbir Janusz, 1987, Polskie przedmurze chrześcijańskiej Europy. Mity a rzeczywistość historyczna, Warszawa.
95. Tazbir Janusz, 1993, Szlachta polska. Kultura i struktura, Warszawa.
96. Thompson Ewa, 2006, Sarmatyzm i postkolonializm. O naturze polskich resentymentów, „Tygodnik Idei: Europa” nr 179, s. 11–12.
97. Tokarski Ryszard, 1998, Językowy obraz świata a niektóre założenia kognitywizmu, „Etnolingwistyka” t. 9/10, Lublin, s. 7–24.
98. Tokarski Ryszard, 2016, Od językowego obrazu świata do obrazów świata w języku, „Język polski” nr 2, s. 28–37.
99. Tołstojowa Swietłana M., 2018, Świat człowieka i jego granice w świetle danych językowych, „Etnolingwistyka” nr 30, Lublin, s. 15–29.
100. Trzynadlowski Jan, 1961, Struktura relacji pamiętnikarskiej, [w:] Księga pamiątkowa ku czci Stanisława Pigonia, red. Zygmunt Czerny, Henryk Markiewicz, Jan Nowakowski, Mieczysława Romankówna, Kazimierz Wyka, Kraków, s. 577–583.
101. Tygielski Wojciech, 2011, Peregrinatio accademica – Grand Tour. Podróże „do szkół” w systemie edukacji staropolskiej, [w:] Collegium. College. Kolegium. Kolegium i wspólnota akademicka w tradycji europejskiej i amerykańskiej, red. M. O’Connor. P. Wilczek, Boston – Warszawa
102. Walas Teresa (red.), 2001, Narody i stereotypy, Kraków.
103. Witosz Bożena, 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice.
104. Witosz Bożena, 2009, Dyskurs i stylistyka, Katowice.
105. Witosz Bożena, 2016, Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji polonistycznej, [w:] Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, Waldemar Czachur, Agnieszka Kulczyńska, Łukasz Kumięga (red.), Kraków, s. 19–39.
106. Wojtak Maria, 2001, Pragmatyczne aspekty analiz stylistycznych tekstów użytkowych, [w:] Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice, s. 38–47.
107. Wojtak Maria, 2006, Gatunek w formie kolekcji a kolekcja gatunków, [w:] „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 15, s. 143–152.
108. Wojtak Maria, 2011, O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 4, s. 69–78 [dostęp www: 14.06.2020 r., http://bazhum.muzhp.pl].
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: