Wstęp do praktyk 3003-L170WP
Cele:
1/ Praktyczne zapoznanie studentów z zasadami i formami prowadzenia zajęć praktycznych w różnych przypadkach zaburzeń mowy.
2/Przygotowanie studentów do prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń mowy
3/ Przygotowanie studentów do współpracy z innymi specjalistami i rodzicami dzieci z zaburzeniami mowy.
4/ Zapoznanie studentów z dokumentacją logopedyczną zajęć praktycznych
Treści:
1/ Rodzaje praktyk logopedycznych. Narzędzia wykorzystywane podczas zajęć praktycznych
2/ Zaprezentowanie pełnego badania logopedycznego
3/ Metody korekcji logopedycznej w przypadku zaburzeń artykulacyjnych:
4/ Omówienie metod ze względu na sposób wywoływania dźwięku i ze względu na udział pacjenta.
5/Omówienie i pokazanie sposobów wywoływania głosek polskich:
6/ Zajęcia terapii logopedycznej jako jednostka metodyczna. Omówienie sposobu przygotowania zajęć praktycznych:
- Nawiązanie kontaktu z dzieckiem - rozmowa, zabawa,
- Ćwiczenia logopedyczne wstępne - przygotowujące narząd mowy do wywoływania lub korygowania artykulacji
- Ćwiczenia logopedyczne zasadnicze - uzyskanie prawidłowego brzmienia głoski (u zyskanie płynności mowy, prawidłowego różnicowania głosek)
- Część końcowa - wzmocnienie pozytywne
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Antos D., Demel G., Styczek I. Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy u dzieci WSiP, W-wa 1978
Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola WsiP, W-wa 1987
B.Hołyńska,Zabawy rozwijające mowę dziecka,Warszawa 1993
E.Sachajska,Uczymy poprawnej wymowy,Warszawa 1987
Emiluta-Rozya D. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym WSiP, W-wa 1994
Jurkowski A. Ontogeneza mowy i myślenia, WSiP, W-wa 1985
Kaczmarek L . Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977
Rocławski B.(red.) Opieka logopedyczna od poczęcia Glotispol, Gdańsk 1993
Stecko E. Zaburzenia mowy u dzieci- wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne WUW, W-wa 1997
Styczek I. Logopedia PWN, W-wa 1980
Szuman S.(red.) O rozwoju języka i myślenia dziecka PWN, W-wa 1968
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: