Fonetyka audytywna i wizualna 3003-L170FW
Celem nauczania przedmiotu "Fonetyka audytywna i wizualna" jest zapoznanie słuchaczy z istotą zjawisk akustycznych w aspekcie uszkodzenia słuchu, wpływem uszkodzenia narządu słuchu na możliwości rozwoju innych środków percepcji, a także z możliwościami wykorzystywania i rozwijania pozostałości słuchu oraz analizatora wzrokowego.
Zadania szczegółowe:
" zapoznanie z elementami akustyki mowy w powiązaniu z fizjologią i patologią narządu słuchu;
" zapoznanie z wpływem uszkodzenia słuchu na rozwój mowy i języka oraz rodzajami i stopniami powstających zaburzeń;
" zapoznanie ze współczesnymi urządzeniami technicznymi stosowanymi w audiologii pedagogicznej, logopedii i surdopedagogice i ich zastosowaniem w pracy logopedycznej z dziećmi z wadą słuchu;
" praktyczne nauczenie dokonywania analizy audiogramu z punktu widzenia możliwości kształcenia i rozwijania słuchu i mowy;
" zapoznanie z elementami fonetyki wizualnej i zagadnieniami związanymi z wzrokowym i wzrokowo-słuchowym odbiorem mowy;
" zapoznanie z alternatywnymi środkami komunikowania się z dzieckiem z uszkodzonym słuchem.
Treści kształcenia
Przedmiot i zadania fonetyki audytywnej i wizualnej i jej powiązania interdyscyplinarne, zwłaszcza z akustyką, fonetyką akustyczną, surdopedagogiką i surdologopedią.
Elementy diagnozy audiologicznej. Akumetryczne badanie słuchu. Progowe i nadprogowe badanie słuchu przy użyciu audiometru i audiotesterów. Zapis audiometryczny i jego analiza. Audiometria nadprogowa i audiometria mowy i ich zastosowanie w logopedii.
Uszkodzenie narządu równowagi - częstotliwość zjawiska, jego formy i natężenie. Konsekwencje praktyczne wynikające z zaburzeń równowagi, wskazówki dla logopedy.
Wrażliwość na hałas przy uszkodzonym słuchu. Częstotliwość występowania zjawiska, jego stopnie i rodzaje. Konsekwencje pedagogiczne wynikające z nadwrażliwości na silne dźwięki, wskazówki dla logopedy.
Wpływ uszkodzenia słuchu na odbiór mowy. Ograniczenie pola słuchowego. Dyskryminacja słuchowa i jej znaczenie dla rozumienia mowy. Porównywanie graficznego zapisu dżwięków mowy z ubytkiem progowym określonym audiogramem. Akustyczny odbiór mowy w zależności od rodzaju i stopnia uszkodzenia słuchu.
Korekcja narządu słuchu i jej znaczenie. Aparaty słuchowe indywidualne - rodzaje i zastosowanie dla różnych przypadków uszkodzeń słuchu. Aparaty wibracyjno-dotykowe. Protezy słuchowe implantowane w uchu środkowym. Implanty kostne (BAHA). Implanty ślimakowe i pniowe. Aparatura elektroakustyczna indywidualnego i zbiorowego użytku i jej zastosowanie w logopedii i rewalidacji. Inne środki techniczne stosowane u dzieci z wadą słuchu.
Wzrokowy i wzrokowo-słuchowy odbiór mowy. Widzialna artykulacja i możliwości adekwatnego odczytywania mowy z układu ust. Założenia i technika reedukacji odbioru mowy przy pomocy analizatora wzrokowego i słuchowego.
Wpływ uszkodzenia słuchu na mowę czynną. Kształtowanie mowy u dziecka z uszkodzonym słuchem w zależności od stopnia i rodzaju ubytku słuchu oraz wieku utraty słuchu. Głuchota prelingwalna i postlingwalna. Rodzaje zaburzeń systemu fonologicznego, semantycznego, gramatycznego i prozodyki mowy.
Alternatywne formy komunikowania się z dzieckiem niesłyszącym - fonogesty, alfabet palcowy, język migowy i system językowo-migowy. Możliwości współdziałania oralnych i manualnych form komunikowania się.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Szczepankowski B. (1999). Niesłyszący - głusi - głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa, WSiP, s.48-161.
Szczepankowski B. (1981). Fonetyka akustyczna, audytywna i wizualna. Warszawa, Wyd. UW, s.52-106.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: