- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Komunikacja oficjalna po nowemu – prosty język w praktyce 3003-KO(KS)-OG
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
ZAJĘCIA 1. Dlaczego nie rozumiemy? – co nam utrudnia rozmienienie tekstów oficjalnych (MZ, MK)
ZAJĘCIA 2. Co to znaczy, że wyraz jest trudny? (MZ)
ZAJĘCIA 3. Organizacja leksyki i jej zróżnicowanie w polszczyźnie (pola leksykalne i relacje semantyczne, wartościowanie, zróżnicowanie stylistyczne, łączliwość wyrazów, frazeologizmy) (MZ)
ZAJĘCIA 4. Czy wyrazy żyją i jak uzupełniamy luki w słownictwie – zapożyczenia, neologizmy słowotwórcze i kryteria ich oceny (MZ)
ZAJĘCIA 5. Adaptować czy adoptować – poprawność leksykalna (MZ)
ZAJĘCIA 6. Meczy czy meczów – poprawność fleksyjna (MZ)
ZAJĘCIA 7. Odnośnie czegoś czy odnośnie do czegoś – poprawność składniowa (MZ)
ZAJĘCIA 8. Przecinki ratujące życie – poprawność interpunkcyjna (MZ)
ZAJĘCIA 9. Prosty język na świecie i w Polsce – moda, która nie przemija (MK)
ZAJĘCIA 10. Prosty język ma zasady – różne standardy prostego języka, jeden cel (MK)
ZAJĘCIA 11. Nie tylko kropki miłosierdzia – w jaki sposób skracać zdania (ale nie zawsze teksty) (MK)
ZAJĘCIA 12. Zadbajmy o relacje – w jaki sposób możemy zadbać o relacyjność tekstów (MK)
ZAJĘCIA 13. Jasnopis, Logios i wielkie modele językowe – w jaki sposób wykorzystywać je w procesie upraszczania (MK)
ZAJĘCIA 14. Prosto o finansach – upraszczamy teksty bankowe (MK)
ZAJĘCIA 15. Prosto w urzędzie – upraszczamy teksty urzędowe (MK)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu zajęć osoba studiująca zna i rozumie:
• definicję i zasady prostego języka,
• najważniejsze zasady poprawności językowej,
• dzieje prostego języka na świecie i w Polsce.
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu zajęć osoba studiująca potrafi:
• znaleźć i poprawić najważniejsze błędy językowe,
• wskazać elementy teksu, które utrudniają jego rozumienie,
• napisać i zredagować tekst zgodnie z zasadami prostego języka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu zajęć osoba studiująca rozumie i docenia:
• znaczenie językowego kształtu tekstu w budowaniu relacji społecznych,
• rolę prostego języka we współczesnej komunikacji oficjalnej.
Kryteria oceniania
Osoba studiująca otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie:
1. Testów na platformie Kampus UW.
2. Prostojęzycznej redakcji wybranego tekstu (maksymalnie 1 strona A4).
W ramach zajęć ogólnouniwersyteckich oferowanych w Programie ZIP 2.0. obowiązkową metodą weryfikacji założonych efektów uczenia się są pretest i posttest. Osoby studiujące będą musiały je wypełnić.
Literatura
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2014.
Kozioł-Chrzanowska E., Niepytalska-Osiecka A., Ogrodniczuk M., Zandberg-Malec J., Prosty język jako gra zespołowa: refleksje trenera, językoznawcy, praktyka, „Poradnik Językowy” 2022, nr 8, s. 11–21.
Kresa M., Wanot-Miśtura M., Encyklopedia prostej polszczyzny PZU, Warszawa 2012: https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1536673.
Miodek J., Maziarz M., Piekot T., Poprawa N., Zarzeczny G., Jak pisać o Funduszach Europejskich?, Warszawa 2010.
Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Maziarz M., Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Wrocław 2015.
Piekot T., A. Wrzesień, W. Wysocki, Dlaczego artykuły naukowe warto pisać prostym językiem, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Onkologicznego Nowotwory” 2021, t. 6, nr 1, s. 78-79.
Piekot T., A. Wrzesień, W. Wysocki, Językowa mgła w tekstach naukowych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Onkologicznego Nowotwory” 2021, t. 6, nr 2, s. 157-159.
Wójcik M., E-book o prostym języku, Warszawa 2024.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: