- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Jak pisać, żeby ludzie nas rozumieli – prosty język i skuteczna komunikacja w praktyce 3003-JP(KS)-OG
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Na kurs składa się 15 modułów. W każdym module znajdują się:
• odcinek podkastu "Możemy prościej", przygotowanego na potrzeby zajęć,
• teksty do obowiązkowej lektury,
• test składający się z 15 pytań sprawdzający znajomość wiedzy z podkastu i lektur,
• materiałów dodatkowych (nie trzeba ich znać, żeby zaliczyć kurs).
LISTA TEMATÓW:
ZAJĘCIA 1. Co to jest prosty język i komu jest on potrzebny?
ZAJĘCIA 2. Prosty język na świecie i w Polsce
ZAJĘCIA 3. Dostępność komunikacyjna: ETR a prosty język
ZAJĘCIA 4. Zasady prostego języka
ZAJĘCIA 5. Odbiorca w centrum uwagi
ZAJĘCIA 6. Słowa, które utrudniają rozumienie treści
ZAJĘCIA 7. Zdania, które utrudniaja rozumienie treści
ZAJĘCIA 8. Prosty język w rzeczywistości akademickiej
ZAJĘCIA 9. Prosty język w bankowości
ZAJĘCIA 10. Prosty język w urzędach i instytucjach publicznych
ZAJĘCIA 11. Internet i AI w służbie prostej komunikacji
ZAJĘCIA 12. Jak upraszcza Jasnopis
ZAJĘCIA 13. Publikacje i pomoce słownikowe
ZAJĘCIA 14. Prosty język w Internecie
ZAJĘCIA 15. Prosty język a prawo
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu zajęć osoba studiująca zna i rozumie:
• definicję i zasady prostego języka,
• dzieje prostego języka na świecie i w Polsce,
• różnice między prostym językiem a tekstem ETR
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu zajęć osoba studiująca potrafi:
• wskazać:
- leksykalne,
- składniowe,
- relacyjne
elementy teksu, które utrudniają jego rozumienie,
• korzystać z narzędzi do sprawdzania poziomu trudności tekstu
• korzystać z AI w celu upraszczania tekstu
• omówić specyfikę prostych tekstów bankowych, prawnych, urzędowych i uczelnianych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu zajęć osoba studiująca rozumie i docenia:
• znaczenie językowego kształtu tekstu w budowaniu relacji społecznych,
• rolę prostego języka we współczesnej komunikacji oficjalnej.
Kryteria oceniania
Osoba studiująca otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie testów do każdego z modułów.
W ramach zajęć ogólnouniwersyteckich oferowanych w Programie ZIP 2.0. obowiązkową metodą weryfikacji założonych efektów uczenia się są pretest i posttest. Osoby studiujące będą musiały je wypełnić.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Bieniek Aleksandra, Lorent Rafał, Legal design jako narzędzie umożliwiające osiągnięcie komunikatywności tekstu prawnego, "Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza" vol. 28 z. 1 / 2021, s. 11-21.
2. Encyklopedia prostej polszczyzny PZU, red. M. Wanot-Miśtura, Monika Kresa, Warszawa 2022, online: https://www.pzu.pl/grupa-pzu/o-nas/prosty-jezyk.
3. Górni Beata, Prosty język jako narzędzie optymalizacji stron w marketingu online – podstawy teoretyczne, "Poradnik Językowy" z. 2/2025, s. 73-95: https://journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1701/1267
4. Gromulski Mateusz, Badanie zrozumiałości fragmentu statutu szkoły wśród uczniów wybranej szkoły średniej, "Poradnik Językowy" z. 2/2025, s. 52-72, online: https://journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1725/1266
5. Informacja dla wszystkich. Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania i rozumienia (PDF): https://www.power.gov.pl/media/13597/informacja-dla-wszystkich.pdf
6. Kaczmarek Sandra, Teksty ETR w świetle regulacji prawnych, "Co do zasady. Studia i analizy prawne" 2/2023, s. 67-76 (PDF): https://codozasady.pl/upload/2024/06/co-do-zasady_2023-02_web.pdf#page=67
7. Kozioł-Chrzanowska Ewa, Gruszczyński Włodzimierz, Niepytalska-Osiecka Anna, Ogrodniczuk Maciej, Buraczyńska Monika, Nitoń,Bartłomiej, Co słychać w Janopisie. Minęło 10 lat od startu aplikacji, "Poradnik Językowy" z. 2/2025, s. 132-139, online: https://journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1695
8. Kresa Monika, Rewolucja czy ewolucja?, "Pismo UW" 1/2024, s. 52, online: https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2024/05/pismo_uw_1_2024_web3.pdf
9. Kresa Monika, Róbmy swoje – językoznawcze i praktyczne spojrzenie na artykuł 16 Polskiego aktu o dostępności, czyli kilka słów o B2 w kontekście prostego języka, "Poradnik Językowy" z. 2/2025, s. 140-152, online: https://journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1795/1272
10. Liberek Jarosław, Ruta-Korytowska Karolina, Prosty język w pismach urzędowych. Poradnik dla osób pracujących w Urzędzie Miasta Poznania oraz w miejskich jednostkach organizacyjnych, Poznań 2021.
11. Łomzik Magdalena, ChatGPT jako skuteczne narzędzie do upraszczania dokumentacji medycznej? Próba oceny wykorzystania sztucznej inteligencji do tłumaczenia zaleceń lekarskich na prosty język, "Poradnik Językowy" z. 2/2025, s. 31-51, online: https://journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1680/1265
12. Miodek Jan, Maziarz Marek, Piekot Tomasz, Poprawa Marcin, Zarzeczny Grzegorz, Jak pisać o Funduszach Europejskich, Warszawa 2010, s. 7-17, online: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/18476/Jak_pisac_o_Funduszach_Europejskich_120810.pdf
13. Piekot Tomasz, Maziarz Marek, Styl "plain language" i przystępność języka publicznego jako nowy kierunek w polskiej polityce językowej, "Acta Universitatis Vratislaviensis" 24/2024, online: http://jis.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2022/03/Styl-plain-language.pdf
14. Piekot Tomasz, W poszukiwaniu uniwersalnej metody upraszczania pism urzędowych i decyzji administracyjnych, "Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza" vol. 28 z. 1 / 2021, s. 109-122.
15. Piekot Tomasz, Wrzesień A., Wysocki W., Dlaczego artykuły naukowe warto pisać prostym językiem, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Onkologicznego Nowotwory” 2021, t. 6, nr 1, s. 78-79, online: https://journals.viamedica.pl/biuletyn_pto/article/view/72936/53035.
16. Prosty język – ustandaryzowane zasady (PDF), online: https://www.fundacjajezykapolskiego.pl/wp-content/uploads/2025/01/Prosty-jezyk-ustandaryzowane-zasady.pdf
17. Ruta-Korytowska Karolina, Nie taki urząd straszny, jak o nim mówią... - prosty język w urzędzie miasta Poznania - dobre praktyki, "Poradnik Językowy" z. 8/2022, s. 22-38, online: http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.797.2022.08.3_Ruta-Korytowska.pdf
18. Skaryszewska Anna, Ruch prostego języka na świecie i w Polsce w latach 2012-2022, "Poradnik Językowy" z. 8/2022, s. 64-80 (PDF), online: http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.797.2022.08.6_Skaryszewska.pdf
19. Uchnast Weronika, (Nie)dostępność komunikacyjna w dyskursie architektonicznym – analiza opisów projektów nagrodzonych w konkursie Lider dostępności pod kątem realizacji standardu prostego języka, "Poradnik Językowy" z. 2/2025, s. 96-120.
20. Wyrażaj się jasno, ale z elegancją. Komunikacja w środowisku akademickim, Warszawa 2005, online: https://zpj.ijp.uw.edu.pl/poradnik/
21. Zanberg-Malec Justyna, Prosty język w komunikacji prawniczej – okiem redaktora językowego, "Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza" vol. 28 z. 1 / 2021, s. 191-203.
22.Zerka Katarzyna, User experience. O badaniu i projektowaniu doświadczeń, [w:] Projektowanie komunikacji, czyli communication design (albo na odwrót), red. Kamil Olender, Kraków 2023, s. 159-168.
23. Związek Banków Polskich, Dobre praktyki prostej komunikacji bankowej, cz. 3, online: https://zbp.pl/getmedia/83dfbab0-af21-4552-b891-5a6948d83290/Dobre-praktyki-prostej-komunikacji-bankowej-%e2%80%93-cz-3-3.pdf?_gl=1*1y4klod*_ga*MTI4NDQyMjEyOS4xNzU1ODU3MTM4*_ga_VLYTTWXB1S*czE3NTU4NTcxMzckbzEkZzAkdDE3NTU4NTcxNTkkajQyJGwwJGgw
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: