Język tekstów literackich i użytkowych 3003-C561GO1
I. Na seminarium będą łączone problemy teoretyczne z praktyką językową, toteż oprócz referowania przeczytanych tekstów naukowych studenci będą analizować wybrane wspólnie teksty artystyczne (wiersz, opowiadanie, jednoaktówka), użytkowe (list motywacyjny, e-mail, sprawozdanie sportowe, informacja prasowa, wykład) oraz mieszane (przemówienie, felieton, kazanie).
II. Przewidywane tematy zajęć:
1. Metodologia pracy naukowej. Zasady pisania pracy
magisterskiej (wybór tematu, formułowanie tytułu, sporządzanie bibliografii, podział na rozdziały i podrozdziały itp.)
2. Tekstologia a inne działy językoznawstwa.
3. Pojęcie tekstu. Wykładniki tekstu. Dyskurs a tekst
4. Tekst jako element aktu mowy. Wypowiedź a tekst. Funkcje języka i wypowiedzi. Metody strukturalistyczne badań nad tekstem.
5. Genologia językowa. Typy tekstów i ich charakterystyka językowa.
6. Tekst artystyczny a tekst użytkowy.
7. Pragmatyczna i retoryczna charakterystyka tekstu. Teoria aktów mowy.
Metody badań pragmatycznych w tekstologii.
8. Stylistyczna charakterystyka tekstu. Rola środków stylistycznych i figur retorycznych, wykorzystywanych w różnych typach tekstów.
Metodologia badań stylistycznych.
9. Semantyczna charakterystyka tekstu. Struktura tematyczno-rematyczna. Modalność i jej rola w strukturze tekstu. Eksplikacje i definicje jednostek tekstu.
10. Tematy związane z przygotowywanymi przez uczestników seminarium pracami magisterskimi.
W cyklu 2025:
I. Na seminarium będą łączone problemy teoretyczne z praktyką językową, toteż oprócz referowania przeczytanych tekstów naukowych studenci będą analizować wybrane wspólnie teksty artystyczne (wiersz, opowiadanie, jednoaktówka), użytkowe (list motywacyjny, e-mail, sprawozdanie sportowe, informacja prasowa, wykład) oraz mieszane (przemówienie, felieton, kazanie). II. Przewidywane tematy zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- posługuje się pojęciami z zakresu tekstologii,
- analizuje językowo teksty należące do różnych typów dyskursu
- stosuje różne metody analizy środków językowych wykorzystywanych we współczesnych tekstach artystycznych i użytkowych,
- przeprowadza samodzielne badania lingwistyczne na wybranym przez siebie materiale,
- w dalszej perspektywie przedstawia wyniki swojej pracy w postaci pracy magisterskiej
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium na podstawie:
1) obecności;
2) aktywnego uczestnictwa w zajęciach;
3) przygotowania konspektu pracy i bibliografii;
4) wygłoszenia 2 referatów: 1) na wybrany temat przewidziany w programie seminarium; 2) na temat poruszony w wybranej pracy z literatury przedmiotu, dotyczącej wybranego tematu pracy magisterskiej.
Ad 1) Obecność będzie sprawdzana na każdych zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Ad 2) Aktywne uczestnictwo w zajęciach wymaga zapoznawania się z lekturami omawianymi na seminarium, wygłaszaniu referatów, prezentowaniu wyników własnej pracy nad wybranym tematem oraz braniu udziału w dyskusjach dotyczących omawianych zagadnień.
Ad 3) Końcowe zaliczenie seminarium jest możliwe po przedstawieniu konspektu pracy magisterskiej oraz bibliografii i zaakceptowanie ich przez prowadzącego zajęcia.
Zasady dotyczące stosowania SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy magisterskiej lub referatu itp.) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi
sztucznej inteligencji.
2. Student/ka/um nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student/ka/um wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w
sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Podział punktów ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 60 godzin (2 ECTS),
- przygotowanie do zajęć: 320 godzin (8 ECTS),
- przygotowanie projektu związanego z pracą magisterską: 150 godzin (5 ECTS).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Austin J.L., Jak działać za pomocą słów? (w:) Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1961.
2. Bartmiński J., Bartmińska-Niebrzegowska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
3. Bogusławski A., Właściwości pragmatyczne wyrażeń równoznacznych. Projekt schematu, „Pamiętnik Literacki” 1973, z. 3.
4. Boniecka B., "Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka", Lublin 1999 (wybrane fragmenty).
5. Dobrzyńska T., "Tekst. Próba syntezy", Pamiętnik Literacki, LXXXII, 1991, z.2, s.142-183.
6. Dobrzyńska T., "Badania struktury tekstu - nowe źródło inspiracji stylistycznej" (w:) "Stylistyka I", 1992, s.51-66.
7. Dobrzyńska T., "Tekst i jego odmiany. Zbiór studiów, Warszawa 1992.
8. Dressler W.U., "Wprowadzenie do lingwistyki tekstu", Warszawa 1977 (wybrane fragmenty).
9. Falkenberg G., Definicja i eksplikacja: dwa rodzaje analizy językoznawczej (w:) Bartmiński J., Tokarski R., „O definicjach i definiowaniu”, Lublin 1993.
10. Grice H.P., Logika a konwersacja (w:) Stanosz B. (red.), „Język w świetle nauki”, Warszawa 1980.
11. Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy (w:) „Język a kultura”, 4, Wrocław 1991.
12. Grzegorczykowa R., Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu (w: ) „Tekst” 1997, nr 25.
13. Jędrzejko E., Składnia, style,teksty, Katowice 2005.
14. Klemensiewicz Z., Ze studiów nad językiem i stylem, Warszawa 1969 (wybrane fragmenty).
15. Labocha J., Tekst, wypowiedź, dyskurs (w:) “Styl a tekst”, Opole 1996, s.49-60.
16. Pisarkowa K., Składnia rozmowy telefonicznej, Wrocław 1975 (wybrane fragmenty).
17. Wierzbicka A., Genry mowy (w:) "Tekst i zdanie" pod red. T. Dobrzyńskiej i E. Janus, Wrocław 1983, s. 125-137.
18. Wierzbicka A., Metatekst w tekście (w:) "O spójności tekstu" pod red. M.R. Mayenowej, Wrocław 1971, s. 105-121.
19. Witosz B. (red.), Stylistyka a pragmatyka, Katowice 2001
W cyklu 2025:
1. Austin J.L., Jak działać za pomocą słów? (w:) Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1961. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: